Avatar billede bjorn42 Nybegynder
08. januar 2010 - 15:23 Der er 12 kommentarer

Skifte harddisk

Jeg har søgt lidt herinde, men fandt ikke lige noget jeg kunne bruge.

Sagen er den, at jeg har købt ny computer Fujitsu Esprimo P1500
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=3119080&sw=fujitsu

Den giver imidlertid så mange problemer, at jeg ikke ønsker at bruge Windows 7 på den, da jeg er ret sikker på, det er problemet.

Min gamle maskine kørte med XP og det fungerede fint.

Jeg vil gerne flytte min gamle harddisk over i den nye computer. Den nye computer har en Sata disk med Windows 7 og den gamle harddisk er også en Sata med Windows XP.

Jeg har sat den gamle harddisk i den nye computer, og den starter op med XP logoet i 3 sekunder, men så kører den ellers i ring.

Hvad er det nu der skal opdateres, det er jeg usikker på?
Eller skal den bare formateres og installeres med XP påny?
Avatar billede Vandreren Novice
08. januar 2010 - 15:30 #1
"skal den bare formateres og installeres med XP påny?"

Det skal den sikkert (som regel kan man ikke bare flytte styresystem fra en PC til en anden), men du får muligvis problemer med at finde XP-drivere til den nye PCs hardware.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. januar 2010 - 15:37 #2
du kan prøve at boote på din xp-cd, og vælge at reparere installationen - der skal jo skiftes drivere før det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2010 - 15:43 #3
Tror han skal hente alle drivere og lægge dem på en cd rom. Så kan han forsøge at starte op i fejlsikret tilstand.Der er for nylig blevet lavet et forsøg med dette her på Eksperten, og det virkede.Prøver lige at finde tråden.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
08. januar 2010 - 15:44 #4
Jeg vil prøve at reparere så.

Ja for jeg kan vel ikke installere XP på min nye harddisk som jo kom med Win 7, vel???
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
08. januar 2010 - 15:44 #5
Tak 220661
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2010 - 15:56 #6
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
08. januar 2010 - 16:06 #7
"At lave et image af en partition med win XP"

Det forstår jeg ikke??? Hvad skal jeg lave image af?

"At lægge den over på en anden og anderledes comp.
Starte op i fejlsikret tilstand et par gange.
Og installere drivere
Win XP kunne nu køre på en anden comp som ikke var magen til."

Hm, jeg er totalt lost her desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2010 - 16:20 #8
I dit tilfælde behøver du jo ikke noget image, da du har installationen. Det du mangler er alle drivere til det nye "miljø" som harddisken skal sidde i. Så det er derfor jeg skriver du skal have alle drivere på cd så de kan installeres, hvis din computer kan starte op i fejlsikret tilstand. Men prøv Claes tip først, og se om det funker.
Avatar billede bjorn42 Nybegynder
08. januar 2010 - 16:26 #9
Jeg prøver Claes' tip.
Hvis ikke det lige virker, hvilke drivere skal jeg så bruge?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2010 - 16:55 #10
Jamen du skal også bruge drivere på Claes's tip. Det er det samme du skal igennem. Det er samtlige drivere til det bundkort du sætter harddisken til.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2010 - 16:58 #11
Og så skal du også være opmæksom på der vandreren skriver i #2!!
Det er nemlig ikke sikkert den hardware som du sætter disken til understøtter Xp.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. januar 2010 - 20:41 #12
Ja for jeg kan vel ikke installere XP på min nye harddisk som jo kom med Win 7, vel???

Korrekt! XP er ikke understøttet, så du vil få svært ved at finde drivere!