Avatar billede rexa Nybegynder
06. januar 2010 - 21:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

kan ikke starte...

Hej jeg har et problem med en "gammel" computer..

jeg har haft en computer hos min fætter i et år hvor den ikke er blevet brugt og her igår prøvede jeg at få liv i den. hviklet lykkes efter jeg havde sklit alt af.. og samlet det igen. så brugte jeg den lidt og besluttede at tilslutte resten (DVD ect)efter det kom samme problem som før..
skærmen er bare helt sort og der er liv i den.. der er ingen "bip" eller noget den spinner bare ... nogen der har nogen ider til hvad det kan være.. ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. januar 2010 - 21:19 #1
Jeg ville starte mrd et nyt bios batteri!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 21:23 #2
Tilbage til der hvor den virker.
Tilslut en del, start op og test.
Tilslut den næste del, start op og test.

Fortsæt til du finder den del der fejler.
Avatar billede rexa Nybegynder
06. januar 2010 - 21:53 #3
jeg har lige skifetet BIOS batteriet.
og den bootede... efter den booter første gang. kommer BSOD jeg genstarter computeren i det despereate håb at der virker. men nej... så tænker jeg blue screen er jo som regl RAM det er galt med.. så jeg tager den ene ram blok (mem-bank II) starter..og nu er vi tilbage hvor vi startede.. sort skærm
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. januar 2010 - 21:57 #4
Skriv koden der står på BSOD skærmen.

Hvilket OS er det?
Avatar billede rexa Nybegynder
06. januar 2010 - 22:56 #5
det er XP pro og kan ikke se skærmen da den er sort :(
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. januar 2010 - 06:29 #6
Men du ved at den på et tidspunkt gik BSOD.

Kan du ikke genskabe det.

Ellers hent UBUNTU, så kan vi teste om systemet virker, det kan jo være at du bare skal geninstallere XP.

Du henter ubuntu her: http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download brænder det på en CD og starter maskinen op med CD'en i. Så vælger du sprog og derefter Live. Den røre ikke ved harddisken hvis du gør det på den måde. Så kan vi se om din hardware fejler noget. Men jeg er næsten sikker på at det er din windows der er syg.
Avatar billede rexa Nybegynder
07. januar 2010 - 09:45 #7
jeg kan slet ikke få  liv i skærmen... den er helt sort.. ja den blue screende da jeg satte det nye batteri i.. og nu siger den intet. den spinner bare og lyser men starter ikke op
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. januar 2010 - 11:20 #8
Ud med alt overflødigt hardware.
Hvad sker der så?
Avatar billede rexa Nybegynder
07. januar 2010 - 12:01 #9
skal jeg pille alle hdd fra eller lade min master sidde ( har ingen ide om hvilken en af dem der er master) men ellers tilslutter jeg bare PSU sysboard gfx ? DVD vælger jeg at tage fra da jeg tror det skaber en del kaos siden det er sata
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. januar 2010 - 12:56 #10
Når der slet ikke er liv i skærmen er det jo enten grafikkortet eller skærmen (eller forbindelsen mellem dem) der er død.

Hvis du tager alt fra (også HDD'er) skulle du jo kunne se BIOS skærmen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. januar 2010 - 15:56 #11
Hvis batteriet er nyt og du har sat det rigtigt i skulle det ikke ændre noget. andet end at du så er sikker på at bios husker dine indstillinger.
Avatar billede rexa Nybegynder
07. januar 2010 - 16:17 #12
jeg har den ide at det er bundkortet der har fået et flip (nok af noget fugt hmm)... men det er ikke let at finde et am2 som er til en ok pris og er udemærket
Avatar billede rexa Nybegynder
07. januar 2010 - 16:21 #13
jeg har kigget på det her... er det ikke ganske fint?
Avatar billede rexa Nybegynder
07. januar 2010 - 16:49 #14
jeg har bestilt dette her

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=442875

er det ikke fint nok?
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 01:45 #15
Ok et godt bundkort! kontroller at dit grafikkort og ram passer så kan du altid udvide til nye senere!