Avatar billede dingkee Nybegynder
05. januar 2010 - 14:16 Der er 8 kommentarer

Uddeling af frugter

Hej alle,

Jeg er ikke særlig skarp til excel så jeg vil høre om følgende er muligt at lave i excel og hvis der er nogen der ved hvordan man laver det.

Den bedste måde jeg kan beskrive det på er med frugter / personer:

Jeg skal have uddelt en masse frugter til en masse personer, jeg har ikke lige mange af alle frugter og personerne skal ikke have lige mange frugter.

Ex.:

Æbler: 100 stk
Bananer: 21 stk
Pærer: 38 stk
Appelsiner: 53 stk

Hans: 40
Henrik: 72
Peter: 33
John: 67

Kan man lave en formel der så deler frugterne ud på personerne??
Avatar billede excelent Ekspert
05. januar 2010 - 15:31 #1
Hvis jeg forstår dig ret :

Hans skal have 18,86792453 æbler

= Æbler (100) / Frugter i alt (212) * Hans (40)
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. januar 2010 - 15:49 #2
Det er helt korrekt - men nu kan jeg kun leverer hele æbler - kan jeg gøre så den kan finde ud af det?
Avatar billede excelent Ekspert
05. januar 2010 - 15:54 #3
Måske hvis du kan definere reglerne :-)
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. januar 2010 - 15:57 #4
Nu er jeg ikke med hvad du mener - så du må lige skærer det ud i pap :)

Min excel viden rækker ikke meget længere end til at lægge tal sammen, men kunne være fint at få den til at løse det her så jeg ikke skal sidde og lave det i hånden...
Avatar billede excelent Ekspert
05. januar 2010 - 16:02 #5
Hvordan fordeler du fx 21 bananer mellem 4 personer ?
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. januar 2010 - 16:33 #6
I det her tilfælde vil det nok blive 4, 7, 4, 6
Avatar billede excelent Ekspert
05. januar 2010 - 18:38 #7
pas :-)
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. januar 2010 - 18:46 #8
Hmm. Kan man få den til kun at regne i hele tal så?? Enten runde op eller ned