Avatar billede Martinvsig Nybegynder
08. december 2009 - 13:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HDMI - DVI Lyd problem

Hej folkens på eksperten.dk

Ved ikke om jeg har smidt mit problem i den rigtige kategori. :]

Har lige fået købt mig et HDMI-Dvi stik så jeg kan bruge mit TV til gaming film osv. fra pc'en. Har et super klart billede så det jo lækkert nok, nu mangler jeg bare noget lyd. HDMI-Dvi kablet går fra mit Nvidia GeForce 8800 GTS512 til mit Samsung Series 5 540 Tv. Har googlet mig igennem en masse med samme problem men ikke rigtigt fundet noget svar på hvad jeg gør.

Spørgsmålet lyder så
- Skal jeg invistere i et kabel til at overføre lyden fra pc til TV? i så fald hvilket?
eller kan det på en eller anden måde gå igennem HDMI-Dvi kablet.?
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2009 - 13:08 #1
Er der ikke et lille hvidt stik på grafikkortet der skal forbindes til et stik på bundkortet?
Avatar billede kristianlist Nybegynder
08. december 2009 - 13:24 #2
Den nemme løsning vil være at købe et minijack > 2 x phono ala:
http://www.av-connection.dk/?ML=313
Men det betyder så også at lyden bliver udgivet analogt, og det er ikke den bedste løsning, hvis du kan gøre det digitalt.
Hvis der er en spdif coax/optisk connector på dit bundkort og tv, så er det enten:
http://www.av-connection.dk/?ML=305
eller
http://www.av-connection.dk/?ML=312
du skal have fat i.
Det er min erfaring at der er en optisk spdif connector på alle bundkort, men der plejer som regel også at være en coaxial.
Find ud af hvad du har af tilslutningsmuligheder på dit tv og din pc, så kan vi fortælle dig hvad du skal bruge :)
Avatar billede Martinvsig Nybegynder
08. december 2009 - 13:23 #3
Har lige haft skilt den ad. Der er ingen stik på grafikkortet der ikke er tilsluttet.
Avatar billede Martinvsig Nybegynder
08. december 2009 - 13:36 #4
Har fundet sådan en SPDIF OUT, der sidder på bundkortet.
Aner ikke hvad en coaxial vil sige så der må jeg melde pas.

På Tv'et sidder så en "DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)" og også en "PC DVI AUDIO IN" - Kan der smides et stik fra den SPDIF OUT og så til en af de to nævnte på TV'et eller har jeg ramt helt ved siden af?

Skærmen jeg bruger til PC'en har også en masse forskellige ud/ind gangen. Men igen her må jeg melde pas på hvad de forskellige er til.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. december 2009 - 13:51 #5
Ifølge Nvidia GeForce 8800 GTS512 's data er der et stik hdmi spdif på kortet det kan selvfølgelig være det har en anden farve
Avatar billede kristianlist Nybegynder
08. december 2009 - 13:52 #6
Det lyder til at der kun er en digital udgang på tv'et, og jeg har heller ikke kunnet finde andet da jeg søgte.

Jeg tror at du må nøjes med et minijack - phono kabel.
Men jeg tror så heller ikke at det gør den store forskel, når det bare skal gengives i tv'ets højtalere.
Køb det her
http://www.av-connection.dk/?PGr=2329&ML=313
og så i den længde der passer.

Du kan selvfølgelig også købe det et andet sted, men der har du hvert fald et bud.
Avatar billede kristianlist Nybegynder
08. december 2009 - 14:18 #7
Nu har jeg kigget lidt på specs til 8800GTS512, og det ser ud til at der som poko1 siger er et spdif stil på kortet.
Det er 2 pins som sidder omkring power connectoren.
De skal tilsluttes et spdif out stik på bundkortet, som du også skal tjekke om du har..
Hvis du har det, kan du muligvis køre lyden gennem DVI udgangen på grafikkortet, og til tv'et gennem et DVI-HDMI adapter, som jeg går ud fra du allerede bruger?
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. december 2009 - 14:31 #8
Fandt du den rigtige løsning?
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2009 - 12:24 #9
Fiki du ingen hjælp?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. december 2009 - 15:11 #10
Utak er verdens løn