Avatar billede bmdk Nybegynder
06. december 2009 - 00:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

.Net 3.5 - Silverlight 4

Hey eksperter,

Er ikke helt sikker på om dette er et lidt dumt spørgsmål, men bliver nødt til at se om jeg kan forstå det rigtigt :)

Jeg overvejer i øjeblikket at udarbejde en løsning med Silverlight 4 (beta, som I måske ved), hvilke jo kræver .NET 4.0 platformen. Mit problem er så bare, at ingen webhoteller understøtter jo .NET 4.0 endnu eftersom det stadigvæk er i beta.

Det vil altså sige, at hvis jeg laver en Silverlight 4 løsning, så har jeg absolut ingen mulighed for, at hoste den før release (og før hosting udbydere får sig snøvlet sammen til at opdatere platformen)?

Mvh.

Bo
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2009 - 00:27 #1
Nu er jeg ikke SL haj, men med mit begrænsede SL kendskab så kører SL jo client side d.v.s. at kravet for at kunne bruge din SL 4 app er at brugerne har SL4 installeret mens der ikke er nogen krav til web hotellet som server filerne (kunne principielt være et PHP site).

Hvis du vil bruge nogle avancerede muligheder SL client side - ASP.NET server side, så er du naturligvis afhængig af at web hotellet understøtter det du skal bruge.
Avatar billede bmdk Nybegynder
06. december 2009 - 00:29 #2
hey arne_v,

Tak for dit svar :)

Det vil altså sige, at jeg egentlig sagtens kan udvikle en SL 4 applikation på .NET 3.5 platformen?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2009 - 00:33 #3
Nu skal vi skelne mellem:
1) din udviklings PC
2) web hotel
3) bruger PC

Hvis du ikke bruger nogle server side features, så vil jeg mene at #1 og #3 skal have SL 4, mens der ikke er nogen krav om ASP.NET 4 eller om ASP.NET overhovedet på #2.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2009 - 00:37 #4
Set fra web serverns side er en SL app vel bare en klump bytes (XAP fil) som skal sendes ud til browser.
Avatar billede bmdk Nybegynder
06. december 2009 - 01:25 #5
Jeps, den er jeg med på :)

Men jeg tror i bund og grund at spørgsmålet går på, om webhotellet SKAL understøtte .NET 4.0 platformen (hvilket det naturligvis ikke gør endnu), for at kunne køre SL 4?
Avatar billede vespida Nybegynder
06. december 2009 - 01:36 #6
mig bekendt så skal den ikke under støtte .NET 4.0 for at du kan køre din SL app. det er kun clinte der skal det.

så vis bare din webhotel under støtte ASP.NEt eller PHP
så skulle det ikke give nogle probs.

men vil ikke henges op på det :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2009 - 01:41 #7
som jeg skrev i #3: nej (medmindre din SL app laver nogle server kald der kræver ASP.NET 4)
Avatar billede vespida Nybegynder
06. december 2009 - 01:45 #8
yep...
Avatar billede bmdk Nybegynder
06. december 2009 - 01:47 #9
Okay, perfekt :) Det er mere pga der står på silverlight.net, at man skal bruge Visual Studio 2010 og SL 4 SDK for at kunne udvikle til SL4 - og når VS2010 installeres, så får man jo også .NET 4.0 med. Så derfor var det jeg tænkte, at når man udvikler på .NET 4.0, så skulle det nok også afspejles på webhotellet.

Men så blev man så klogere ;) tak skal I have begge to. Nogle svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2009 - 01:53 #10
svar fra mig
Avatar billede windcape Praktikant
06. december 2009 - 07:12 #11
Det eneste du skal være opmærksom på er at hvis du vil give fullscreen muligheder via. direkte adgang til .xap filerne skal dit webhotel "serve" .xap extension med den korrekte mime-type.

Derudover vil jeg anbefale at du læser David Tesar's whitepaper omkring Entreprise deployment af Silverlight.

http://download.microsoft.com/download/7/8/d/78da8ec9-8801-42e5-89e5-3809386f1316/Silverlight%20Deployment%20Guide.doc
Avatar billede bmdk Nybegynder
06. december 2009 - 23:39 #12
windscape, mange tak skal du have! :) Jeg læser lige den artikel igennem dér!