Avatar billede furbiejuice Nybegynder
03. december 2009 - 22:12 Der er 10 kommentarer

Cubase 5 forsinkelse i lyd der optages

Jeg har et problem med Cubase 5 som jeg næsten lige har købt.

Når jeg optager midi eller audio ligger det hele for tidligt i forhold til hvornår det er optaget. Det ligger altid præcis det samme sted for tidlig hvis man kan sige det sådan?

Jeg har spurgt flere steder efterhånden men har ikke kunne få svar på det. Jeg har krydset timestamp af i indstillingerne.

Jeg har kun et onboard lydkort pt, kan det være derfor? I starten troede jeg kun det var når jeg optog midi men nu viser det sig at det også gør det når jeg optager audio tracks.

Lyden hakker også nogen gange men det gjorde det også da jeg brugte Reason 4.

Jeg skal i gang med at indspille efter nytår så problemet skal løses hurtigts muligt. Det er også mega irrirende konstant at skulle flytte det man har optaget osv.

Point til svar der løser problemet, eller præcisere hvor problemet ligger!
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
04. december 2009 - 05:15 #1
Hej..

Jeg vil tro at det er dit onboard lydkort
men prøv at kigge her..

LINK http://www.steinberg.net/en/products/musicproduction/cubase5_product/cubase5_system.html
Avatar billede furbiejuice Nybegynder
05. december 2009 - 00:07 #2
jeg har asio driver ved ikk om det er der filmen knækker?
Avatar billede milter Ekspert
05. december 2009 - 14:02 #3
Prøv at kigge her:

http://www.steinbergusers.com/cubase/newbie/cubase_newbie_audio.php

Problemet skyldes næsten helt sikkert dit onboard lydkort, som ikke har kræfter nok. Til din slags lydarbejde er det næsten altid nødvendigt at anskaffe et dedikeret lydkort for at få tilfredsstillende resultat.

Og du er selv på det rette spor. ASIO-driverne skal anvendes for at få så lidt forsinkelse som muligt.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2009 - 15:08 #4
Har du fundet ud af noget?
Avatar billede furbiejuice Nybegynder
15. december 2009 - 16:45 #5
nixen...

jeg kan godt følge det så langt at lyden hakker ind i mellem. men alt hvad jeg optager, fra mic eller midi ligger for tidlidt og skal alt sammen rykkes en takt.

jeg kan høre på micen når monitor er sat til at lyden er forsinken, men det ligger stadig for tidligt?
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2009 - 19:36 #6
#5.

Det, mit link siger, er, at du ikke kan forvente særligt gode resultater med optagelser med et onboard lydkort. Når du så har anskaffet dig et lydkort, skal du anvende dets ASIO-drivere og ikke WDM-drivere (Windows driver model). Til afspilning er WDM-drivere som regel gode nok, men til indspilning kræves der meget mere.

Så vidt jeg ved, følger der ikke ASIO-drivere med alle dedikerede lydkort, så det må man checke før anskaffelsen.
Avatar billede furbiejuice Nybegynder
16. december 2009 - 20:47 #7
jeg forstår bare ikke hvorfor der så er forsinkelse på lyden i mic'en og at det derefter er lagt for tidligt?

det samme med midi det går vel ikk igennem lydkortet når det er usb? det ligger også et tak for tidligt, det må da kunne lade sig gøre at få midi til at stemme i det mindste
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2009 - 23:19 #8
Jeg er måske blevet lidt forvirret af din overskrift og andre af dine ord. Jeg troede, optagelserne lå for sent :-)

Hvilke andre optagelser ligger de forkert i forhold til? Prøv at forklare din arbejdsgang og hvornår i processen, forskydelserne sker.
Avatar billede furbiejuice Nybegynder
16. december 2009 - 23:32 #9
det er jeg måske også hehe... kan da godt se det er forkert formuleret her til sidst

på mic'en der forsinkelse når jeg optager, det går igennem onboard lydkort men når jeg optager midi ligger det for tidligt. det skal rykkes 1/4 takt frem. problemet med lydkort er ikke så stort igen da jeg alligevel skal ha et ordenligt usb, det er bare forbandet irriterende med midi da jeg bruger det hele tiden
Avatar billede milter Ekspert
17. december 2009 - 19:34 #10
Jeg har set på Steinbergs sider, at andre tilsyneladende har det samme problem som dig, men jeg har ikke set nogle løsninger på det. Jeg kunne forestille mig, det er en eller anden indstilling i Cubase eller andre programmer, du bruger.

Mht. hakkeriet så er det helt sikkert dit onboard lydkort, som er problemet. Et godt lydkort med tilhørende ASIO-drivere vil helt sikkert hjælpe på det.