Avatar billede elmstrand Nybegynder
01. december 2009 - 10:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Computer crash efter brug af partition magic

Hejsa,
Jeg har fået en ny stationær pc som jeg ville formatere HD på.
Via Partition magic valgte jeg at installere et nyt styresystem på en ny partition og samtidig lave denne om til NTFS. Under processen gik det helt i stå og jeg forsøgte at genstarte med det resultat at pc'en ny ikke kan starte op. Den siger:
Disklæsningsfejl. Tryk ctrl-alt-delete for at genstarte.

Er der noget den kan hjælpe mig videre?

Hilsen Flemming
Avatar billede Jensen DK Novice
01. december 2009 - 12:57 #1
Hvilket styresystem snakker vi om?
Avatar billede rexa Nybegynder
01. december 2009 - 13:44 #2
så den looper bare når du genstarter eller?
Avatar billede elmstrand Nybegynder
01. december 2009 - 14:07 #3
Det er Win XP prof.
Rexa: jeg er ikke sikker på hvad du mener med "looper", men når jeg genstarter får jeg det første Acer-billede frem hvor jeg kan vælge boot-menu og BIOS-setup og herefter kommer ovennævnte tekst med disklæsningsfejl....
Avatar billede Jensen DK Novice
01. december 2009 - 14:22 #4
Du kan prøve at genindstallere XP fra bunden det er muligt at du mangler en sata driver, du kan kigge på linket og se om der er noget du kan bruge.
http://www.helgec.dk/xp-install.html

PS.
Du skal kun bruge svar hvis du vil lukke et spørgsmål, ellers bruger du kommentarer, når du har fået noget brugbart, kan du bede dem der har løst problemet om at lægge et svar, og så sætter du et flueben i firkanten under det farvede svar, derefter klik på accepter svar nede til venstre, så er der givet point og spørgsmålet er lukket, dem du ikke giver et flueben bliver afvist.
PS. bare en oplysning
Avatar billede elmstrand Nybegynder
01. december 2009 - 14:35 #5
Tak for info omkring svar kontra kommentar.

Jeg får slet ikke lov til at installere noget. Når jeg vælger boot fra CD kommer der godt nok et billede hvor jeg skal trykke en vilkårlig tast for at starte fra cv, men der sker ingenting - nogen gange genstarter den bare og andre gange går den i sort.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2009 - 16:29 #6
hvis du mener situationen er så alvorlig at du er rede til at slette alt på harddiksken kunne killdisk, måske være en mulighed

http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede elmstrand Nybegynder
02. december 2009 - 09:04 #8
Samsonjens:
Jeg mener at slette hd er eneste mulighed, så jeg forøger mig med Killdisk. Jeg hæfter mig ved advarslen i bunden af siden som du linker til: AFBRYD ALDRIG STRØMMEN UNDER PROCESSEN. Dette gjorde jeg jo under Partition Magic processen som beskrvet i første indlæg. Måske er det årsagen til mine problemer nu...

Karise_Larry:
Der skulle selvfølgelig stå CD. Men nej jeg bruger et alm. tastatur med ledning.
Avatar billede elmstrand Nybegynder
03. december 2009 - 09:35 #9
øv øv øv
Jeg kan ikke engang for den til at boote på cd'en.
Jeg får startbilledet med Acerlogo frem og vælger F12 Boot menu.
Her vælger jeg så DVD-drevet og kan høre cd'en starter op. Men umiddelbart efter får jeg beskeden: Disklæsningsfejl. Tryk Ctrl+alt+delete for at genstarte.

Nogen gode ideer?

Er der f.eks muligt at tage mine gamle diske og sætte i istedet?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2009 - 17:05 #10
Har du prøvet at boote fra anden pc, for at se om Killdisk er brændt rigtigt ?
Avatar billede elmstrand Nybegynder
07. december 2009 - 13:41 #11
Ja jeg kan godt "fange" cd'en fra en anden pc.

Jeg tror det ville være nemmere hvis jeg kunne sætte en anden disk med et styresystem i midlertidigt og så få ordnet "den gamle" på den måde. Kan man bare sætte en ny disk i?
Avatar billede kriscrazy Nybegynder
07. december 2009 - 14:34 #12
jeg har haft samme problem med min vens pc, da jeg brugte magic partition. Det jeg gjorde var at jeg bootede en gamle ubuntu cd, og derefter, kunne den se drevet da jeg skulle installer ubuntu. jeg sat den til at installer ubuntu og afbrudt den, da den skulle til at lægge alle ubuntu filer ind/ altså efter den havde gendannede min harddisk.
Avatar billede elmstrand Nybegynder
11. december 2009 - 21:00 #13
Kriscrazy:
Det var åbenbart lige hvad der skulle til...den accepterede Ubuntu cd'en og jeg fik slettet partitionerne. Fik godt nok også lige installeret Ubuntu samtidig, men så fik jeg da også set hvordan det styresystem fungerer (havde aldrig hørt om det før!)

Men tusind tak til alle som har været behjælpelig.