Avatar billede rodding Juniormester
26. november 2009 - 21:26 Der er 5 kommentarer

pen i stedet for mus

hvilke fordele er der i at bruge en pen frem for en mus?

Hvilken en pen(trykfølsom) skal man købe, til rimelige penge og kvalitet?
Avatar billede prodic Mester
26. november 2009 - 22:28 #1
Fordelene afhænger meget af dine primære arbejdsopgaver.
Sidder du meget med retouchering, fritlægninger, og frihåndstegninger så vil du drage stor nytte af en pen.
Sidder du primært med "klik og tryk"-opgaver, så kan det næsten være det samme.
Ergonomisk er en pen dog en klar vinder fremfor en mus.

Hvilken du skal vælge afhænger af dine opgaver.
Sidder du med retouchering og frihåndstegninger, så skal du gå efter en høj følsomhed.
Størrelsen på pladen har også en del at sige i forhold til dine opgaver. Især ved frihåndstegninger - eller flere skærme - drager du nytte af en stor "plade".
Personligt er jeg ikke så vild med A4-størrelsen, da det sammenholdt med jævnlig tastaturbrug bliver noget bøvl.
A5(wide) er for mig et godt setup til et dual-screen setup med forskellige opgaver. A6 kan du anvende hvis du ikke kræver den store nøjagtighed(eller bare er glad for at zoome).
Af mærker - tja Wacom er altid godt.
Avatar billede justrace Novice
26. november 2009 - 22:36 #2
Fordelene siger jo næsten sig selv. :)

Du kan jo starte med at åbne "Paint" og se hvordan det er at lave en tegning med musen, og derefter lave den med en blyant på et stykke papir.

Vi kan nok blive enige om hvilken der er pænest?

Wacom laver nok en blanding af de bedste og eneste der er til at betale. http://www.wacom.eu/

Til at begynde med kan du starte med deres lille Grapphire eller Bamboo, og når du har vænnet dig til det, kan du nemmere beslutte dig for hvilken af de noget større du vil syntes bedst om.

Det er lidt underligt i starten, men det er en kæmpe lettelse at bruge i forhold til musen.
Avatar billede rodding Juniormester
27. november 2009 - 19:26 #3
Tak for kommentarerne.

Jeg tror jeg forsøger mig med en "Wacom Bamboo Pen & Touch - digitizer, stylus" og gør mig lidt erfaringer med den.

Læg et svar så deler i point
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 19:35 #4
Nej tak, dem kan du købe lidt juleglögg for, da du fik mig på sporet af de der Bamboo. De er s'gu da ret sjove, i stil med en micro-udgave af den 90" de bruger i en af CSI-serierne.

Har bestilt den der hedder Bamboo Fun Medium.

Så bliver det sjovt at se om det der træk og stræk og rotér, og det andet det er noget der dur til noget.
Avatar billede tmi Nybegynder
14. maj 2011 - 20:07 #5
Kan godt se det er en gammel tråd, men var den Bamboo Pen eller Touch pengene værd? Jeg vil gerne høre om nogle erfaringer :)