Avatar billede lej Nybegynder
25. november 2009 - 13:54 Der er 18 kommentarer

Backup og Recovery

Hej med Jer

De fleste ved, at blandt andet ACER har installeret et program på alle nye maskiner, så man kan lave et sæt Recovery-diske.

Har man senere brug for det, så starter man blot maskinen med DVD-01, som så guider brugeren igennem hele processen.

Er der nogen der kender dette software eller noget tilsvarende, som er til at købe? Det gør jo heller ikke noget, hvis det er dansk  ;-)
men ingen betingelse.

Bedste hilsner fra
Lars
Avatar billede thov Forsker
25. november 2009 - 14:10 #1
Du kan klone hele diske eller enkelte partitioner med disse programmer (gratisversioner):
Paragon http://download.cnet.com/Paragon-Partition-Manager-Express/3000-2248_4-10904411.html
Macrium http://www.macrium.com/reflectfree.asp
Easeus http://www.easeus.com/disk-copy/

Man genererer et 'image' (på DVD eller ext. harddisk), som, når uheldet er ude, køres tilbage på den samme harddisk (eller en helt ny).
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 14:14 #2
det ligger jo hos acer hvis du skrev hvad din pc hedder kan vi som nok finde det til dig men det hedder

      acer erecovery management

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 14:16 #3
http://support.acer-euro.com/empowering_technology/utility.html

er ikke lige klar over om det er lavet til alle pc som det samme eller om det er versions rettet.
men det kan jeg finde ud af hvis du skriver hvad den hedder.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2009 - 14:17 #4
med http://www.macrium.com/reflectfree.asp
(gratis / engelsk)
kan du lave et image (total-kopi) af din harddisk på dvd eller en ekstern harddisk (anbefales). Programmet kan også lave en rescura/nødstart-cd.
Booter man på rescue-cd vil man kunne indlæse image tilbage til harddisken.
Et image har den fordel, at alle ens data og indstillinger kommer med, og du kan lave flere versioner at det - lav fx et nyt image på uge eller månedsbasis, og hav altid mindst den seneste + en ældre liggende.
Image-filen er komprimeret, så den fylder ikke nær så meget som den samlede plads på harddisken - på min 320gb disk fylder image ca 55gb.
Avatar billede lej Nybegynder
25. november 2009 - 14:46 #5
Hej igen
Gratis software er ikke præcis det jeg går efter. Jeg går efter noget, der virkelig er sikkert. Jeg stoler ikke nok på det, som jeg kan få gratis... - heller ikke antivirus.

Jeg har ikke en Acer maskine, men mangler software, der er magen til den, som Acer bruger. Den virker uden tvivl rigtig godt og er utrolig nem at have med at gøre - som jeg ser det.

Jeg vil nu alligevel lige kigge lidt på de links og forslag, som I har været så venlig at sende.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 14:52 #6
svar er til pointgivning altså du beder om en eller flere at lægge et svar når du er tilfreds som du så accepterer
Avatar billede lej Nybegynder
25. november 2009 - 14:59 #7
UPS - SORRY - jeg skal altså kun kommentere?
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 15:01 #8
yes
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 15:06 #9
Er enig med thov Paragons freeware er bare knald godt.
Men ok, du kan jo så se på deres betalingsprogram.
http://www.paragon-software.com/home/brs/
Jeg kører selv med Paragon Drive backup pro. Den har aldrig svigtet.
Den fra claes57 kender jeg ikke, men har lige downloadet den
af ren nysgerrighed.
Avatar billede thov Forsker
25. november 2009 - 15:08 #10
Gratis er ikke nødvendigvis dårligere end købe.
(Det gratis CDburnerXP brænderprogram, er bedre end de fleste købeprogrammer).

Paragon Express f.eks., er bare en skrabet udgave af købeversionen, og rækker de tilbageværende funktioner, er det vel ok :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
25. november 2009 - 15:30 #11
Macrium reflect ser ud til at være simpel men udmærket.
Simpelheden kan også være en fordel, hvis man bare skal lave et
Image. Den er nemmere og mere overskuelig end Acronis true image
og Paragon Drive backup pro. Minder i opbygning om Paragon.
Og det er nemt at mounte et Image, hvis man får brug for noget der.
Min mening er baset på et hurtigt skøn.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2009 - 22:07 #12
Er det gået i stå her, eller kan jeg bare ikke se alle indlæg?
Avatar billede lej Nybegynder
27. november 2009 - 23:13 #13
Ja - undskyld vil jeg ikke sige, men min værkstedsmaskine er begyndt at drille. Den genstarter umotiveret, og det er selvfølgelig dér, jeg har testet de programmer, som I har foreslået.

Jeg må sige, at Macriums program er rigtig godt. Efter flere tests på forskellige diske osv., så er det nok det, som jeg vælger.

I min søgen har jeg også haft direkte fat i ACER Danmark. De sælger programmet for kr. 400,00 excl. moms, men det kan KUN køre på ACER-maskiner - ØV!

Dertil kommer, at jeg har købt Norton Ghost 15.0 for i alt kr. 658,- incl. moms. Men det er jeg slet ikke tilfreds med. Det er TUNGT, uoverskueligt og - NEJ, det dropper jeg sikker igen.

Hvordan får jeg 'lige' givet mine point til den gode mand, der først oplyste mig om Macrium?

Bedste hilsner fra
Lars - og TAK til ALLE!!!
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2009 - 23:18 #14
Det er i orden. Det ser ud til at være "thov" så ber du bare ham
om at lægge et svar, som du efterfølgende accepterer.
Avatar billede lej Nybegynder
27. november 2009 - 23:23 #15
Er der en speciel måde at bede ham om det - eller ser han denne meddelelse og så kører det af sig selv?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2009 - 08:14 #16
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3

du beder ham om at lægge et svar som du accepterer

der er i øjeblikket en fejl på eksperten.
Avatar billede lej Nybegynder
28. november 2009 - 17:42 #17
Hej thov
Vil du lægge et svar til mig her, så jeg kan give dig de point, som du fortjener?

LEJ
Avatar billede lej Nybegynder
04. december 2009 - 10:09 #18
Hej Thov
- jeg ved ikke, hvordan jeg kan give dig dine point. Vil du melde ud, så vi kan få lukket denne tråd?

Bedste hilsner fra
LEJ