Avatar billede stbr Nybegynder
16. november 2009 - 19:22 Der er 9 kommentarer

Cloning af PC

Er der nogen der ved hvordan man laber en CD/DVD boot disk,  hvorfra jeg kan starte min PC i DOSmode og køre et clone program fra. Det skal også indeholde mulighed for at clone hele min HDD eller enkelte partitioner over på en extern HDD via USB.
Jeg har forsøgt flere clone/img programmer, men strander tilsyneladende hele  tiden på et sted hvor PC'en enten ikke starter på CD/DVD'en eller ikke kan se mit clone program
Jeg bruger Vista
Avatar billede mrtn Nybegynder
16. november 2009 - 20:19 #1
Avatar billede stbr Nybegynder
17. november 2009 - 08:07 #2
Tak for info, men så vidt jeg kan læse mig til, så er det kun et partitioneringsværktøj.
Måske gjorde jeg mig ikke helt klart, at det mere var et clone/ghost værktøj men manglede, som kan køre fra PC-DOS eller MS-DOS (og helst ikke linus)
Avatar billede thov Forsker
19. november 2009 - 16:20 #3
Macrium Reflect (Gratisversion) http://www.macrium.com/reflectfree.asp

Recovery CD'en er 'baseret' på Linux, men med egen GUI, så du næppe opdager at det er Linux.
Avatar billede stbr Nybegynder
20. november 2009 - 08:50 #4
Hej thov

Det ku' meget vel være det jer leder efter.
Jeg har dog een bekymring og det er:
Hvordan kan man tage en tro kopi af C-drevet, når Windows, Norton internet serurity og andre "levende" programmer er kørende? C-drevet ændrer sig jo hele tiden løbnede. Derfor efterlyste jeg et program, der ligesom Norton Ghost arbejdede fra DOS. Hvad mener du om dette?
Avatar billede thov Forsker
20. november 2009 - 12:44 #5
Jeg bruger ikke Macrium'en, men Paragon Express (Også freeware)
http://www.paragon-software.com/home/db-express/

Den fungerer præcis på samme måde, og de genererede disk-images, kan restore's, f.eks. på en helt ny harddisk (som virker), helt uden problemer.

Din bekymring er derfor ubegrundet, bare du lader backup processen køre uforstyrret (gå en tur imens).

Men humlebien kan heller ikke flyve. Den gør det alligevel, for ingen har fortalt den det.
Avatar billede stbr Nybegynder
23. november 2009 - 08:02 #6
Macrium-Reflect ser ud til at fungere, men Paragon opfører sig lidt underligt. Hvis jeg laver en fuld cloning generer den en fil som den påstår den ikke kan åbne. Hvis jeg kun laver cloning af C-drevet kører den det korrekt.
Dette sker på min Vista-PC, men ikke på min XP-PC, hvorpå den ser ud til at køre korrekt.
Nogen idéer?
Af een eller anden grund har jeg mest lyst til at benytte Paragon, det navn kender jeg, men det er måske for subjektivt ment.
Avatar billede thov Forsker
23. november 2009 - 15:16 #7
Paragon'en i freeware udgaven, er kun til 32bit systemer - måske er det der skoen trykker ?

Macrium Reflect klarer både 32 bit og 64 bit.
Avatar billede stbr Nybegynder
23. november 2009 - 15:22 #8
Min Vista ER 32 bit, så det er ikke det
Avatar billede thov Forsker
23. november 2009 - 16:21 #9
Også Vista 32bit her, men jeg har kun haft to partitioner kopieret samtidig - ikke en hel harddisk.
Jeg har ingen forklaring på fænomenet, for der 'bides' pænt op i 2GB portioner, så det har ikke noget med filstørrelser at gøre.

Når Macrium'en klarer opgaven (også en restore!), er der vel ingen grund til betænkeligheder - der findes masser af fremragende gratisprogrammer derude, så Macrium behøver ikke at være en undtagelse :-)