Avatar billede kennovs Nybegynder
14. november 2009 - 14:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af 3 Windows XP på Samme Bærbar!!!??

Hej Eksperten!

Jeg har forsøgt at installere Windows XP, på min bærbar, som havde XP i forvejen.. Problemet var den var blevet meget langsom så ville starte på en frisk!!

Har forsøgt at installere og formatere hele mit ene og det eneste drev på bærbaren, nemlig Drev C!

Men når jeg starter computeren op, skal jeg til at vælge mellem 3 windows XP... De 2 af dem virker ikke, men det gør den 3.

Mit spørgsmål er så, hvordan fjerne jeg de 2 andre???

Jeg behøver virkelig hjælp, gerne hurtigt!

Mvh
Kenneth
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
14. november 2009 - 15:00 #1
Du skal formatere dine partitioner før du installerer en ny Windows oveni. Det kan du vælge som et skridt under installationen.
Avatar billede kennovs Nybegynder
14. november 2009 - 15:11 #2
Hej! Jeg formaterede også begge gange, den første gang var systemet delt op i 2 partitioner...
Men det jeg så ville installere det 3. gang, valgte jeg at slette de 2 partitioner, og kunne have en HDD, altså den gængse drev c: Jeg var nød til at formattere drev C: inden jeg kunne installere Windows XP, men alligevel står der 3 valgmuligheder når jeg starter op, hvilket jeg ikke forstår!!

Mvh
Kenneth
Avatar billede Jensen DK Novice
15. november 2009 - 07:15 #3
Kør en kill disk så er du helt fri for gamle ting, du kan læse her hvordan du gør.

http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2009 - 10:47 #5
Hvis du kun har 1 drev, så kan der ikke oprettes flere XP os mapper, end dem der tilhører til (1) et kørende styresystem - med mindre du har ændret mauelt på mappenavn/sti.

Men der kan ske det at der oprettes multiboot menu i opstarten
Disse kan du ændre - uden - at skulle formetere og installere igen.
Som du selv skriver, så virker de 2 af de 3 ikke, altså du har kun et virkende system.

Du skal finde filen Boot.ini den ligger i roden af C:\
For at se Boot.ini, følg vejledningen:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Eller den nemmeste måde:
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2009 - 10:50 #6
Fik kun kopieret en del af det ind, så her er lige den rette sammenhæng :)

Klik så start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse. Klik på rediger knappen
Her kan du nu slette den linie som refererer til den installation som du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde.

For at se Boot.ini, følg vejledningen:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Eller den nemmeste måde:
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede haverslev Novice
05. august 2010 - 22:05 #7
Mit spørgsmål er så, hvordan fjerne jeg de 2 andre???

Du fjerner ihvertfald ikke de 2 ud af 3 XP i bootmenu med Killdisk - NEJ der fjerner du ALT :-)