Avatar billede jacgeld Nybegynder
10. november 2009 - 22:00 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvor mange ram kan 32 bit køre med ( endnu et spørgsmål)

Hejsa.
Jeg gik indtil idag  rundt og troede at jeg havde godt styr på de to bit versioner, 32 bit og 64 bit.

Da jeg kørte Vista og servicepack 1 ikke var installeret endnu, viste den 3,2 gb i indstillingerne Det skal lige siges at jeg har 4 GB i maskinen.
Efter servicpack 1 var installeret, viste den nu 4 GB ram og alt var godt.

Jeg er nu installeret Windovs 7, men nu skriver den i indstillerne, at der sidder 4 GB i maskinen, men kun de 3 GB understøttes!!!.

Er det muligt at få et 32 bit styringssystem til at bruge alle 4 GB, som jeg TROEDE at vista gjorde efter servicepacken 1 var installeret.

Eller bliver de 4 GB blot registreret, hvor af det kun er de 3,2 som reelt bliver brugt.

JEg har læst i forrummet´, men synes at svaret ligegr i øst og vest. Nogen mener at 32 bit undertsøtter 3,2GB andre 3,6 og nogle siger 4GB. Så hvis der er nogle som kender svaret med sikkerhed, hører jeg gerne fra dig.

Mvh
jacgeld
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 22:03 #1
4gb. INKL Grafik kort!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2009 - 22:11 #2
Desktop Windows uanset om det er XP, Vista eller 7 og uanset hvilken SP kan kun udnytte 4 GB minus de adresser som reserveres af PCI og PCIe (og saa minus lidt smaaterier som ikke betyder meget).
Avatar billede jacgeld Nybegynder
10. november 2009 - 22:19 #3
Okay det lyder godt, men hvorfor skriver den så under  installeret hukommelse " 4GB  (3 GB kan bruges)"? Mangler jeg en opdatering til windows 7 før den kan udnytte alle 4 GB?
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 22:26 #4
Dit grafik kort er vel på 1 gb.
Avatar billede thov Forsker
10. november 2009 - 22:29 #5
Microsoft ændrede Vista's oplysning om RAM, fra den mængde som var til rådigheden, til det som fysiskt sad i computeren.

Årsag: For meget brok, for når nu der vitterligt sad 4GB, hvorfor viser den så kun 3,2GB !!

Nu rapporteres der om 4GB - alle er glade, og tænker slet ikke på, at der stadig kun er 3,2GB ledig... LOL

Et 64bit system med 4GB RAM vil også kun have 3,2GB til rådighed for brugeren, for den mængde RAM som systemet 'stjæler', er stadig den samme.
Avatar billede jacgeld Nybegynder
10. november 2009 - 22:32 #6
Okay. Så jeg vil ikke vinde noget specielt ved at anskaffe mig et styringssytem som kører 64 bit, når min computer ikke understøtter mere end 4 GB?

Zeska Mit grafikkort er kun på 512 mb, men det deler ikke hukommelse
Avatar billede thov Forsker
10. november 2009 - 22:44 #7
Når bundkortet 'kun' klarer 4GB, så er der ikke nogen ide i 64bit.

Grafikkortet 'deler' ganske rigtigt ikke hukommelse - kun adresser.
Og så er det præcis det samme, for RAM adresser kan kun bruges een gang - der kan ikke overlappes.
Avatar billede ksoren Nybegynder
10. november 2009 - 22:46 #8
Hvis bundkortet understøtter memory remapping, så kan man få adgang til alle 4GB ved at installere en 64bit-udgave.
Avatar billede jacgeld Nybegynder
10. november 2009 - 22:47 #9
Okay. I skal alle have tak for den hurtige respons. I kan lige lægge et svar også vil jeg uddele point i morgen kl 12.
Mange tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 23:10 #10
Svar
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2009 - 01:52 #11
svar