Avatar billede lonea Nybegynder
09. november 2009 - 21:47 Der er 2 kommentarer

Telenor - hvilken trådsløs router/access point

Hej
Jeg har et lille spørgsmål vedr. Telenor. Vi har en 6mbit forbindelse og har IP-telefoni. Vi er sådan set rimeligt tilfredse, og vi har hidtil distribueret i huset via homeplugs. Nu har vi i forbindelse med renovering af huset fået lavet ny strøm, og opdelingen på faser bevirker, at Homeplugs'ene ikke virker optimalt mere. Det er noget øv - men vi må så nok på trådløs i stedet.

Jeg har dog intet ønske om at sende 29 kr. til Telenor for leje af trådløst modem hver måned, og jeg skal derfor høre, om der er nogen, som har erfaring med at sætte sin egen op. Jeg kan se, at der er forskellige meninger, og jeg har svært ved at gennemskue det.

Vi ønsker stadig at bruge vor IP-telefoni - nogle taler om, at vi så skal bevare vort nuværende modem fra Telenor (Zyxel 2602R-61). Helst vil jeg undvære den, hvis muligt og det ikke bliver alt for besværligt for at nøjes med en enkelt strømslugende boks, men hvis det ikke er muligt (eller er for besværligt), så må der kobles noget på efter....

Vores hus er i 2 etager. Det nuværende modem står i stueetagen, men vi har behov for at få signalet i kælderen i modsat ende. Jeg er ikke sååå nervøs for at kunne nå derned, da jeg kan se, at maskinen der i forvejen kan registrere trådløse net - men hvad skal jeg købe - Jeg vil selvfølgelig helst ikke ud og købe mig fattig, men vil have noget, som er stabilt og godt til dagligt brug... Alternativt må jeg jo krybe til korset og betale Telenor - eller finde en af de udbydere, der tilbyder det trådløse net og udstyr gratis :-) Jeg har i øvrigt 2 stationære og 2 bærbare, som gerne skal på. Der er trådløs netkort i de bærbare, men nok ikke i de stationære - det er dog et overkommeligt problem.

Mvh
Lone - frustreret over udfald på homeplugs'ene...

PS: Jeg har før sat trådløs op med kryptering - og det gik ok, så lidt kan jeg da læse mig frem til, men jeg er ikke den store tekniker, så helt nede på jorden forklaringer modtages gerne...
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
09. november 2009 - 22:35 #1
Bare for at være sikker. Du har kigget på muligheden for at ordne homeplugs'ene, det kan være der skal kigges på at "samle" faserne i elskabet. Samle betyder KUN på data "delen", og altså ikke på strøm delen.

Hvis ikke det virker, så vil jeg anbefale at du køber et trådløst adgangspunkt. Jeg har en "D-Link AirPlus G DWL-G700AP Access Point" og den virker helt fint, op til 25 mbit.
Link til EDBPriser:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=150547

Den virker fint for mig. Og er nem at "sætte op".

- Gubbi.fisk
Avatar billede lonea Nybegynder
10. november 2009 - 06:56 #2
Hej
Tak for indlægget. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med at samle datadelen alene. Elektrikeren satte de to faser, som har givet os problemerne sammen, men det fungerede stadig ikke. Han mener, at det er den trådløse del af vores el-måler, som måske giver støj på el-nettet internt... Jeg har set, at man kan købe en fasekobler, men den koster ca. 450 kr. og så kommer monteringsdelen ved siden af. Det synes jeg bliver meget, når jeg ikke ved, om det vil virke...

Jeg vil lige kigge på dit link senere i dag.

Mvh
Lone