Avatar billede jonasbh Nybegynder
09. november 2009 - 12:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjæælp til XP

Hej

Jeg har en Windows XP stationær, som indtil i går kørte godt. Nu har jeg ingen kontakt til den.

Jeg havde en Firefox session åben (jeg havde lige opdateret Firefox, men surfede ikke), og var igen med en opdatering af Java, da den frøs. Alle forsøg på genoplivning var forgæves, så jeg måtte lave et boot på maskinen. Siden har jeg ikke kunne komme ind - hverken via genstart eller fejlsikker tilstand. Hvad end jeg gør, så kommer den til Windows XP logoet, og derefter går den i sort. Jeg mangler mulighed for at skrive password. I fejlsikker når den til at indlæse en række filer, og går så i sort.

Er den død og bort, eller kan jeg nå ind til min XP???

Håber I kan hjælpe!

Mange hilsner

Jonas
Avatar billede Frederik Nybegynder
09. november 2009 - 12:13 #1
Hvis du har mulighed for det, så flyt din harddisk over i en anden maskine som SLAVE (og ikke MASTER). På den måde har jeg før genoprettet fejl på disken. herefter kan du flytte din harddisk tilbage i den gamle maskine.

- Frederik
Avatar billede jonasbh Nybegynder
09. november 2009 - 12:28 #2
Jeg skal lige forstå dig korrekt. Der sidder nemlig to HDDs i min PC, men mener du, at jeg kan installerer et andet OS på den anden HDD og derefter forsøge at rette fejl på den HDD, hvor XP er installeret??
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 12:32 #3
Du booter fra en XP installations CD, og går i genoprettelseskonsollen og kører
chkdsk /r /p

Genoprettleseskonsollen kommer du ind i ved at følge denne vejledning:
http://support.microsoft.com/kb/314058/da
Avatar billede jonasbh Nybegynder
09. november 2009 - 12:38 #4
Super. Det vil jeg prøve - om nogle timer. Jeg melder tilbage
Avatar billede Jensen DK Novice
09. november 2009 - 13:38 #5
Det er muligvis en løsning at lave en reparer af XP, du mister ikke noget i dokumenter eller egne programmer, det er muligt at nogen opdateringer skal gentages.
Boot op på din xp skive, første gang du bliver spurgt om du vil installere, reparer eller afslutte vælger du installer ved at trykke enter, så kommer næste mulighed der vælger du R for reparer, så kører det, du skal have din produktnøjle/licenskode klar.

silbidor
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2009 - 13:52 #6
Der skal helt sikkert kørs en chkdsk først, for at sikre diskens integritet og filsystemets tilstand. En reparation af XP løser ikke problemet før ovenstående er i orden. Det vil være ganske tilfældig, hvis det gør.
Avatar billede jonasbh Nybegynder
09. november 2009 - 23:53 #7
Hej dragonknight

Har nu prøvet at køre en chkdsk /p /r
Jeg ved ikke om, jeg skal opgive, da den har kørt i flere timer. Tror måske den er låst igen.

kh. Jonas
Avatar billede jonasbh Nybegynder
10. november 2009 - 08:46 #8
Cshdsk blev færdig lidt efter min sidste besked. Den rettede visse fejl, men jeg kommer ikke længere, når jeg prøver at genstarte.

Så jeg må vel prøve en reperation.

Mh. Jonas
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2009 - 12:33 #9
Ja enten det eller en system file check

Med installations cd'en i DVD'en skriver du

sfc /scannow

og trykker enter.
Avatar billede jonasbh Nybegynder
10. november 2009 - 17:48 #10
Hvordan starter man sfc /scannow??

Installations cd'en er i DVD'en, men hvornår får man lov til at skrive sfc /scannow??
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2009 - 21:15 #11
Brug denne vejledning til at starte genoprettelseskonsollen:

http://support.microsoft.com/kb/314058/da

Når du vil logge på installationen, beder den dig om adgangskoden, og der trykker du blot ENTER.

Derefter kan du skrive kommandoen

sfc /scannow
Avatar billede jonasbh Nybegynder
23. november 2009 - 09:40 #12
Jeg har ikke opgivet, men har ikke lige været så meget hjemme. Vender tilbage senere
Avatar billede jonasbh Nybegynder
17. juni 2010 - 10:55 #13
Intet virker. PC'en er erklæret død - RIP