Avatar billede sascha Nybegynder
06. november 2009 - 10:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Partionere brugt HD

Hej xperter
Har to interne harddiske. Drev d(2) bliver brugt til backup m.v..
Nu har jeg fået mulighed for at afprøve et nyt styresystem.
Kan jeg partionere drev d (2) uden at miste data?
Avatar billede thov Forsker
06. november 2009 - 11:22 #1
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2009 - 11:54 #2
Gratis versionen er bare ikke til Vista 64 bit. så vidt jeg husker.
Avatar billede thov Forsker
06. november 2009 - 14:57 #3
Sandt nok - men så fald er der Gparted http://gparted.sourceforge.net/
Som selvkørende (baseret på Linux), er det filsystemet som er sfgørende (F.eks. NTFS), og og ikke styresystemet.
Avatar billede sascha Nybegynder
06. november 2009 - 15:41 #4
Hmm det første prg virkede ikke, da det fejlede ved inst. Nu har jeg flyttet alle filer fra d: til ekstern hd. Kan windows nu formatere og partionere drevet ?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2009 - 15:44 #5
Det lyder godt nok underligt.

Det har jeg installeret mange gange uden nogen som helst problemer. Der efter min mening meget nemmere at bruge end gparted.

Gparted kender jeg godt, da jeg har Linux på min PC
Avatar billede thov Forsker
06. november 2009 - 16:23 #6
Easeus har jeg - uden problemer - på XP Home, XP Pro og Vista (alle 32 bit).

GParted er lidt 'langhåret' at komme igang med - især hvis man aldrig har haft Linux mellem hænderne :-)

Er harddisken tom, kan du manipulere den med Diskhåndtering (Start->Kør diskmgmt.msc )
(Husk at vælge den rigtige harddisk, når du går igang).
Avatar billede sascha Nybegynder
06. november 2009 - 17:04 #7
Jeg formaterer og Fdisk tror jeg det hedder
Avatar billede sascha Nybegynder
06. november 2009 - 22:16 #8
thov) jeps nu er den der. Tillægsspørgsmål? ved du hvordan jeg får en start menu frem, når jeg nu har to styresystemer ?
Avatar billede thov Forsker
07. november 2009 - 03:11 #9
Har du XP i forvejen, og supplerer med Vista (Windows 7 ?), burde det gå af sig selv.
Hvis ikke, så hent BCDedit og fix det http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.shtml
(Windows 7 har forhåbentlig den samme bootloader som Vista).
Avatar billede thov Forsker
07. november 2009 - 03:14 #10
Hmm.. Hvorfor skriver jeg BCDedit, når jeg mener EasyBCD :-(
Avatar billede heg Nybegynder
07. november 2009 - 07:36 #11
thov: den gratis version giver ikke mulighed for at oprette partitioner, eller gør jeg noget forkert ?
Avatar billede sascha Nybegynder
07. november 2009 - 10:12 #12
thov) det hele kommer til den der er tålmodig ;-)))) lig et svar
Avatar billede thov Forsker
07. november 2009 - 15:36 #13
Svar kommer her :-)

Bare man husker, efter oprettelse/flytning m.m., at klikke på 'Apply' - ellers sker der ingenting på harddisken *S*