Avatar billede kajak87 Nybegynder
05. november 2009 - 21:20 Der er 9 kommentarer

Ubuntu 9.10: ATI Radeon Xpress 1250

Hej.

Nu har jeg så valgt at opgradere mit ubuntu fra 8.10 til 9.10 da jeg havde bildt mig ind at det ville blive meget nemt at finde ud af med drivere, da jeg læste noget om at man nu kunne få noget ati catalyst driver halløj. Det har jeg så også fået installeret, men siden den selv fortæller mig at driveren enten ikke er installeret eller virker ordentligt, når jeg prøver at åbne catalyst centeret, mangler jeg vel et eller andet. Har aldrig helt fundet ud af hvad det catalyst center indebærer ud over at have noget med driveren at gøre. Som overskriften hentyder, er mit grafikkort et ATI Radeon Xpress 1250. Kan man få det til at køre på ubuntu 9.10 eller findes der evt. nogle fuskerløsninger? Det hele lader til at gå lidt langsomt lige nu.
Avatar billede kajak87 Nybegynder
06. november 2009 - 08:42 #1
Hvis jeg skriver "sudo aticonfig --initial -f" som den i slutningen af installationen fortæller jeg skal gøre ved fejl, får jeg bare "aticonfig: No supported adapters detected".
Avatar billede bmpi Nybegynder
06. november 2009 - 08:49 #2
Hejsa

Jeg kender ikke ikke så meget til Catalyst Center personligt, og kører selv Nvidia, så jeg kan desværre ikke lige hjælpe med det. Men efter at have googlet på det, ser det ikke ud til, at der burde være nogen problemer med det kort.

Prøv at kigge på den tråd, og se om det hjælper noget::

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=8305
Avatar billede kajak87 Nybegynder
06. november 2009 - 09:56 #3
Hmm... Har desværre ikke hjulpet mig videre. Den eneste version jeg kan installere er 9.10, men det virker dog ikke.
Avatar billede bmpi Nybegynder
06. november 2009 - 10:09 #4
Ah, her er i hvert fald en forklaring på dit problem, selvom det ikke er en løsning - det korte af det lange er, at AMD har stoppet understøttelsen af kortet:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1290435

Dvs at den eneste måde at få det til at køre på, er at bruge den ældre version eller bruge open source driveren (som ikke kan så meget)
Avatar billede kajak87 Nybegynder
06. november 2009 - 14:28 #5
Ja det ser det ud til. Forsoegte selv at komme frem til at bruge en aeldre version af sxerveren for at kunne installere det gamle, men er nu paa en smart maade endt i runlevel 6 og kan ikke komme tilbage, saa lige nu koerer jeg direkte paa en ubuntu cd. Men tak for hjaelpen... ved stadig ikke lige helt hvordan man giver points...
Avatar billede bmpi Nybegynder
06. november 2009 - 14:53 #6
Du behøver ikke give point. Jeg løste jo ikke dit problem.

Det område der er ikke lige hvor jeg er stærkest. Prøv at snakke med dem på ubuntudanmark.dk/forum - der er større sandsynlighed for, at nogen kan guide til en løsning. Og ellers prøve også på ubuntudanmark.dk/chat hvor nogle af de meget tekniske også sidder.

Hvilket område er du fra? Der findes flere fysiske Ubuntu-møder, og hvor man kan få hjælp til ting og sager.
Avatar billede kajak87 Nybegynder
06. november 2009 - 15:37 #7
Holddaop... vidste ikke ligefrem der er moeder. Jeg har bla ogsaa skrevet paa ubundudanmark, men dog ikke faaet et svar. Saa indtil videre virker det bedre her hehe.
Avatar billede bmpi Nybegynder
06. november 2009 - 15:49 #8
Jo, i mandags var der et i Århus: http://martinpihl.dk/words/efter-ubuntu-community-dagen-i-arhus, og der er igen den 14. november og den 7. december.

I København (Frederiksberg) er der hver onsdag: http://wiki.sslug.dk/index.php/LokalGruppenK%C3%B8benhavn

Det sidstnævnte her er dog for Linux-systemer generelt og ikke kun Ubuntu. Til gengæld er der nogle "virkelige stærke" teknikere til stede, som med sikkerhed kan løse næsten ethvert teknisk problem givet tid nok.

Og lignende møder er der rundt omkring andre steder i landet også - Als, sydsjælland, Aalborg, midtjylland m.fl.
Avatar billede kajak87 Nybegynder
06. november 2009 - 15:54 #9
Naa da. festligt. Det kunne vaere det skulle undersoeges hvis jeg ikke finder ud af noget inden! Tak for det!