Avatar billede swende Nybegynder
05. november 2009 - 20:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte. Prøvet alt.

Hejsa

Jeg har en computer, som begyndte at være længere tid om at tænde. Nogle gange tændte den ikke med det samme, men pludselig efter 10 minutter.

Nu vil den dog slet ikke tænde, og jeg har prøvet alt.

Fjernet BIOS-batteriet i 10 minutter
Kortsluttet strømforsyningen, som virker
Kortsluttet PWR-pinsne, uden held

Der er strøm i bundkortet, da der er en grøn lampe som lyser nede ved batteriet.

Er der nogen som har et bud på hvad jeg kan gøre? Jeg har noget sindssygt vigtigt som jeg skal bruge ASAP.

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2009 - 20:53 #1
flyt harddisken over til en ekstern usb-disk, og hent data fra en anden pc. Det er asap - men ved flere oplysninger og nogle dage, så kan din pc måske laves.
Avatar billede swende Nybegynder
05. november 2009 - 21:06 #2
Det vil jeg prøve at se om jeg kan finde ud af, men hvilke oplysninger skal der bruges?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2009 - 11:30 #3
når du starter pc, kører blæser til cpu så?
har du renset cpu-blæser og ram-klodser for støv?
tjek alle stik fra strømforsyning - de skal sidde helt i på bundkort/harddisk/andre drev osv.
kabler fra bundkort til drev kan sidde løst.
hvis der er nogle ledninger fra strømforsyningen, der ikke er koblet til noget, så saml dem og bind dem evt op med et par kabel-strips (eller en elastik), bare så det ikke kan komme til at daske ind i blæsere.
Avatar billede swende Nybegynder
06. november 2009 - 12:07 #4
Nej, intet starter overhovedet. Det er kun nogle måneder siden at jeg rensede alt for støv.
Jeg har fjernet og isat kablerne igen fra strømforsyningen og tjekket alle kabler.
Der er ingen kabler som hænger løst fra strømforsyningen eller andre steder.
Jeg har lige koblet min harddisk til en anden computer via et Hard Disk Link, og fået flyttet mine data, så det var ikke harddisken.

Jeg har også kortsluttet PSU'en, og der starter det hele. Jeg kan dog ikke kortslutte power-knappen. Så jeg vurderer det til at være enten bundkortet (som kun er 5 måneder gammelt) eller on/off knappen. Men kan jeg teste hvad det er?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2009 - 14:16 #5
on-off knap har (sammen med nogle andre ting) et kabel fra front til bundkort - på den jumper-blok hvor kablet er tilsluttet lokaliserer du de to til on-off (det står markeret i manualen til bundkortet). tag de to ledninger af og kortslut de to pinde på bundkortet med fx en clips. Hvis maskine starter, så er det on-off-knappen, der er defekt.
Avatar billede swende Nybegynder
06. november 2009 - 15:18 #6
Det hjalp desværre ikke. Jeg prøvede lige igen at kortslutte psu'en, og der gik blæserne i gang.

Kan vi så konkludere at det er bundkortet?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2009 - 15:32 #7
Ja - det må være en fejl i bundkortet - en lille dum fejl - men nok til at det skal byttes på garantien.
Avatar billede swende Nybegynder
06. november 2009 - 15:47 #8
Tusinde tak for din hjælp. Du må meget gerne skrive et svar, så jeg kan give nogle velfortjente point. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2009 - 17:03 #9
selv tak - og held og lykke med det næste mobo.