Avatar billede peterk Nybegynder
04. november 2009 - 12:21 Der er 6 kommentarer

Hvordan splittes dato og tekst i kolonner?

Hvordan er det nu lige at formel for split af en dato dd-mm-yy laves så dd, mm og yy dannes i hver sin kolonne?
04. november 2009 - 12:26 #1
=DAG("dato")
=MÅNED("dato")
=ÅR("dato")
Avatar billede peterk Nybegynder
04. november 2009 - 12:39 #2
Jeg skal jo henvise til den kolonne hvor dato står, det kan jeg ikke i dit eksempel.

Jeg ved man kan indtaste en formel, således at kun dato vises i en kolonne, mdr. i den næste og derefter år. Alle de 3 nye kolonner henviser til det samme udgangspunkt, hvor dato står med formateringen dd-mm-yyyy
Avatar billede peterk Nybegynder
04. november 2009 - 12:55 #3
Hvis jeg gør som du skriver, så bliver dato 25-08-2004 til 25-01-1900 - jeg skal bruge en kolonne med 25 en med 08 og en med 2004, altså 3 kolonner hvor data er splittet fra en kolonne.
04. november 2009 - 13:17 #4
I paranteserne i de 3 ovennævnte formler skal - "dato" - udskiftes med en reference til datoen. Det kan f.eks. være en reference til den celle hvori datoen står.

F.eks. hvis datoen står i A1:
=DAG(A1)
Avatar billede bak Seniormester
04. november 2009 - 18:08 #5
Peterk. --> du skal lige formatere dine resultatceller til Standard.
Excel formaterer dem desværre som dato/tid automatisk
19. november 2009 - 13:53 #6
Er du kommet vidre med dette???