Avatar billede fndenmark Nybegynder
02. november 2009 - 19:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dlookup

Jeg kan ikke rigtigt få det til at virke.(er ny til Access)

Der er en tabel AktiveGymnaster med disse felter holdnr og leder samt en tabel med holdnr og leder

Det var så meningen at man kunne skulle taste holdnr hvorefter access selv skulle sætte leder ind.

Er det iøvrigt kun en funktion, der virker ved brug af en formular?

Hvordan skulle den her dlookup se ud?
Avatar billede mugs Novice
02. november 2009 - 19:16 #1
Det burde fungere uden funktionen DlookUp, men udelukkende med relationer.

Ved at lave en relation mellem de 2 felter holdnr burde det fungere.
En dlookUp i en forespørgsel kan se således ud:

Udtryk1: DLookUp("[Feltet du vil hente]";"tabelenavn";"[kriterie]=" & [kriterie])

Men det ville være rart, om du kunne skitsere hvor koden er indsat og hcilken fejl du evt. får.
Avatar billede fndenmark Nybegynder
02. november 2009 - 20:11 #2
Jeg har:
Oprettet en tabel med holdnr+leder
Der er oprettet en forespørgsel, hvor nedennævnte udtryk er sat ind
Der er oprettet en formular holdtest, hvor holdnr + leder optræder
Udtryk1: DLookUp("[leder]";"holdleder";"[holdnr]=formularer![holdtest].[holdnr]")
Fejl: Access kan ikke finde holdnr.Fejlen bevirke at jeg fik slettet alle oplysninger om leder.

Jeg kan se at der er en forskel på dit udtryk og det jeg kan finde i brugerhåndbog for access 2.0
Der er lavet en relation mellem de 2 tabeller.

Udtryk1: DLookUp("[leder]";"holdleder";"[kriterie]=" & [kriterie])
så langt vel ok?.
Avatar billede mugs Novice
02. november 2009 - 20:20 #3
Relationen burde være nok.
Men hvad er dit kriterie?
Kan du evt. sende din db som en .zip fil til:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede fndenmark Nybegynder
03. november 2009 - 11:18 #4
Hvad er din mailadresse?
Avatar billede fdata Forsker
03. november 2009 - 23:01 #5
;o)
Avatar billede fndenmark Nybegynder
04. november 2009 - 09:33 #6
Jeg har nu prøvet frem og tilbage uden resultat.
Når man indsætter relationer mellem tabel1 som skal slå leder op i tabel2 kan man ikke længere opdatere ny post i tabel1?
Hvad er din mailadresse?
Avatar billede fndenmark Nybegynder
05. november 2009 - 14:24 #7
Jeg har nu fundet en løsning uden brug af Dlookup
Der blev lavet en join til tabel med postnumre og ledere
Oprettet en mange til 1 relation mellem den originale tabel postnumre og ledere. Det gav afviklingsproblem da "ledere" blev føjet til- Fejl:  tvetydige ydre joinforbindelser m.v.med anbefaling af først 1 forespørgsel, som så blev flettet ind i den anden. Løsningen var fundet.