Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 13:58 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

PSU vil ikke tænde

Hej eksperter.
Jeg står med et besynderligt problem.
Jeg har lige opgraderet min Chill Innovation 520W
til en Chill Innovation 700W, for at mindske blæser støj.
Problemet er at den ganske enkelt ikke tænder.
Hvad har jeg overset/hvad sker der?????

Ja, jeg har sat den i kontakten.
Ja, jeg har hevet og rykket i kablerne/og skiftet dem.
Ja, jeg har prøvet på andet mobo, starter fint.
Ja, satte den gamle 520W tilbage, starter fint.

SYSTEM:
Asus M4A78-PRO
AMD Phenom II x 2 550 3.1 ghz
Kigston 2x2 GB PC8500 RAM
XFX GTX 280 1GB Grafik
WD 3x500 GB 32mb HDD
Plextor DVD/CD
4xNoctua blæsere 6db

På forhånd tak

Hugodell
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 14:14 #1
Tilbage med den og få en ny !
Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 14:45 #2
Er du helt sikker, Dragonknight? Jeg har osse testet på min PSU-tester, den siger osse OK. Jeg vil nødig betale 450.- kr hos Proshop, for en RMA hvor de ikke finder fejl.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 15:13 #3
Det er selvfølgelig lige den klassiske fejl 40. Den lille knap der er bagpå PSU'en har du klikket den over på 1 ? ? :-)
Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 15:29 #4
Jeg har chekket for alle klassiske fejl. Faktisk kommer der liger et lille blink i power led, og så ikke mer`
død, død og total død.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 15:40 #5
Hvis den nye PSU er tændt og der er tændt for de 220 volt på stikkontakten, så skal den give liv fra sig, når det 24 pins stik er sat i bundkortet. Specielt hvis den gamle PSU kan starte makinen under samme omstændigheder.

Den lille lysdiode på bundkortet lyser den når den nye PSU er sæt til, og der er støm til de. ?
Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 16:07 #6
Ja, dioden på bundkortet lyser. jeg har kun mont. 24-pinns og p-4, for at udelukke at andre ting skulle lave ravage.
Jge mener osse selv 110% at i denne tilstand skulle den kunne tænde.
Det som forvirrer mig er at den kan tænde andre mobo.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 17:38 #7
Når  den kan tænde andre bundkort, så må det være monteringen af kablerne du skal undersøge.
Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 17:59 #8
Der er jo ikke så meget at undersøge. 1x24 pinns, check.
1xP-4, check. Så skulle den køre.
Jeg har siden sidste kommentar chekket den på yderligere 2 bundkort,det kører fint. Jeg begynder at få en mistanke til bundkortet i stedet for. Det kan jeg kun teste ved at prøve med nogle flere psu´er, jeg har bare ikke nogle ledige. Men jeg kan afmont. et par stykker. Det tar´ lige noget tid. Så jeg vender tilbage enten senere i aften eller imorgen.
Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 19:02 #9
Så fik jeg testet bundkortet med yderligere 2 PSU´er. Det startede fint, så nu er jeg totalt forvirret.
Situationen er nu den: Jeg har et bundkort som kan tændes af alle psu´er i kongeriget Danmark undtagen, omtalte.
Jeg har ditto psu som kan tænde alle bundkort, undtagen omtalte.
Det ender vel nok med at jeg sender begge dele til Proshop, så må teknikkerne der afgøre, hvo defekten er.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 21:17 #10
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Det kan ganske ikke være rigtig.

Har du købe PSUen p nettet, for så har du 14 dages returret, og det var en mulighed for at komme af med den.
Avatar billede hugodell Nybegynder
29. oktober 2009 - 21:40 #11
Joh, der er bare 2 problemer idet. 1 Dels hvis der er noget galt med den, så er der en anden stakkel der hænger på den. 2 Hvis det er mit motherboard, så løser det alligevel ikke noget at sende den retur, og købe en ny.
Jeg handler for det meste hos Proshop. Jeg har besluttet at jeg vil ringe til deres hotline i morgen, så må Proshop tage stillingen til om jeg skal sende både mobo og psu over til dem. De må da kunne se at det er lidt specielt, og lade mig slippe for teknikker gebyret på den del som ikke er defekt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 02:23 #12
Har du bøbt den på nettet for mindre end 14 dage siden, så ville jeg returnere strømforsyningen.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. oktober 2009 - 07:01 #13
Har du testet med denne? http://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede hugodell Nybegynder
30. oktober 2009 - 10:07 #14
Nej, jeg har testet med min psu-tester som siger at min psu virker. Den metode du har linket til ville jeg kun turde prøve (som beskrevet i linket) på en gammel psu, jeg alligevel har i overskud.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 11:30 #15
Tricket med papirsclip er ganske ufarlig, når blot du sørger for at PSU'en er slukket når du monterer papirclippen.

Det simulerer at bundkortet giver PSU'en besked om at starte op, og det gøres ved at bundkortet trækker den grønne ledning til stel.

Øvelsen er lidt omsonst, da du jo, som jeg har forstået det, kan få PSU'en til at starte når den sidder i et anden bundkort.
Avatar billede hugodell Nybegynder
30. oktober 2009 - 11:46 #16
Har lige talt med supporten hos Proshop. Han påstod at det nok var psu´en som leverer for lidt strøm under opstart, og at at Phenom II er meget strøm krævende. Ikke desto mindre kan jeg boote bundkortet med en gammel 400W psu m. 20 pinns atx. Jeg prøvede så omvendt at montere en Sempron 1300, med min. strømforbrug. Her kan jeg stadig ikke boote med den omtalte psu. ?????????????
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 11:52 #17
En 700 Watt skal kunne starte den rig.

Gør brug af din returret ! ! !
Avatar billede hugodell Nybegynder
30. oktober 2009 - 12:50 #18
Det gøre jeg osse nu. Har talt med Proshop Support igen. De er nu overbevist om at den er gal med psu og ikke bundkort. Jeg får den ombyttet. Modtager betaler min porto. Nu er det weekend så der sker ikke noget før engang i næste uge. Jeg vender tilbage med en kommentar om resultatet. Jeg synes du skal lægge et svar for din deltagelse, Dragonknight.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2009 - 13:04 #19
Det gør jeg gerne, men vent med at akseptere det indtil den virker.
God Weekend :-)
Avatar billede hugodell Nybegynder
30. oktober 2009 - 13:43 #20
Helt klart. I lige måde, go´ weekend
Avatar billede hugodell Nybegynder
02. november 2009 - 13:05 #21
Har sendt den retur. Du fik ret. Jeg opdagede til min rædsel at et af de mobo jeg havde testet den på, ikke mere kunne boote, og skal til rep(har garanti).
Konklusion: når man modtager noget defekt, slip det, få det retur, og få pengene tilbage, og slip få bøvl og ventetid. Jeg lægger dog en seddel ved hvor der står DEFEKT! så den ikke kommer videre til en anden stakkel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. november 2009 - 16:11 #22
God ide. Det har jeg også gjort de få gange det er sket. Dt er heldigvis ikke så ofte.