Avatar billede dysp Nybegynder
29. oktober 2009 - 10:56 Der er 2 kommentarer

Hvordan ejecter jeg drevet?!

Okay, jeg vil prøve at gøre en lang historie kort:

Jeg har en Mac Pro. Noget af det software, som jeg skal bruge, findes kun til Windows. Jeg installerer så Windows via Bootcamp. Jeg, fordi jeg kun er average i computerviden, smider kun 32 GB efter Windows 7. Nu har jeg så Mac OS X på 500 GB og Windows 7 på 32 GB, med håbet om, at de kan dele pladsen imellem sig.

Det kan man ikke. I hvert fald ikke uden at gå omveje; og det er ikke så godt, når man skal bruge computeren til at redigere film, hvor filerne fylder mange, mange GB.

Så, jeg prøver at finde en løsning på nettet, så jeg kan resize drevene. Jeg finder et program, som hedder GPart. Det kører vist på noget linux-halløj, så måden jeg skulle gøre det på, var at boote via et nedbrændt image til CD. Den booter og jeg sætter den i gang. Der går mange, mange, mange, mange timer.

Nu har jeg så genstartet computeren, i håb om, at det hele virkede. Det gør det ikke. Computeren booter overhovedet ikke, hverken i OS X eller Windows.

Crap!

Det eneste jeg får er en skærm, hvor der står "Insert boot device.." eller noget lignende. Pointen er, at den ikke kan boote.

Så tænkte jeg, at jeg måske kunne bruge enten Windows disken, Mac OS X disken eller GPart Live disken, som alle kan boote. Men, jeg kan jo ikke få drevet ud, når jeg ikke har et styresystem til at fortælle computeren, at den skal skubbe det ud!

Jesus Christ, hvor svært er det at lave en knap på en mac?

Hvad gør jeg?

Hvis I også har et svar til, om I tror at styresystemerne er fuckedup pga. resize af disken, så må I også gerne prøve at hjælpe med det. Jeg har dog læst et sted, at det KAN være computerens boot settings, som har fucket op. Hvordan ændrer jeg det?

Hilfe! Jeg er ny til mac.
Avatar billede Blandy Praktikant
29. oktober 2009 - 12:38 #1
Er du sikker på at du har lavet din image-fil som en boot-cd? Det skal du gøre inden du brænder i brænderprogrammet. Det nytter ikk at du bare brænder en image fil, og håber på at systemet vil boote fra den, der skal nemlig en speciel bootsector på cd'en, før bios vil se efter den. Så du skal ind og sige "Lav en boot cd" i dit brænder program.
Avatar billede dysp Nybegynder
29. oktober 2009 - 13:31 #2
Du har slet ikke forstået problemet.

Det er dog løst; man skal simpelthen  holde sin venstre museknap nede,  når man vil have drevet ud under boot. I see, thank you apple support!