Avatar billede jupitor Nybegynder
28. oktober 2009 - 16:43 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

HP bærbar - DV8 eller envy 15??

Hvilken én skal man vælge - skal primært bruges til spil. Det tiltaler mig med en LED skærm som Dv7 og ENVY har, men er det bedre med en HD skærm som Dv8 har - og hvad med grafikkort ydelsen på de 2. Det tiltaler mig også at Dv8 har den store skærm og den store harddisk, men det der tæller mest er ydelsen i spil, men jeg kender ikke så meget til disse maskiner.

Dv8
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06a/321957-321957-3329744-64354-64354-4011373.html

ENVY 15
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06a/321957-321957-3995709-3995710-3995710-3995936.html
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:36 #1
Hej.
Jeg ser det umiddelbart som at man får meget mere for pengene ved at købe dv8 end envy 15.

dv8 har 2 harddiske, hvilket muliggør raid hvilket du får mere ud af, performance og/eller redundans :) At have Raid 1 ville være meget betryggende hvis du skal bruge bærbaren som primær PC.

De har begge Core i7, jeg er doc lidt skræmt af clockraten (1.6GHz). Det er ikke ret meget. Jeg har ingen erfaring med Core i7, men jeg regner da med at de ikke ville sælge det hvis det var ubrugeligt :D

Full HD (1080p / 1920x1080) er lækkert at ha', men på samme tid er sådan en stor skærm ikke særlig mobil. Envy 15's mindre HD skærm er skam også fin nok.

DV8 har Nvidia grafikkort og Envy 15 har ATI. Jeg vil skyde på at Nvidia grafikkortet er lidt bedre end det på Envy'en, men de ligger omtrent på samme niveau.

Jeg synes du skal bestemme dig ud fra dette:

Hvis du bærer rundt på din bærbar til daglig (fx skole, arbejde) så bliver en 18,4" hurtigt irriterende. Udover at den vejer det dobbelte af Envy 15'eren, så er den jo også større og ikke lige så nem at 'stoppe i lommen' ;)

Hvis du ikke har bærbaren med overalt, er DV8'eren bedre. Mere for pengene!

Hvis du vil kan du jo også tage faktummet med ATI og Nvidia op hvis nu du er fanboy :)

Held og lykke med din nye bærbar!
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:39 #2
Så lige du spurgte til LED. Det der skelner en LED fra en normal LCD skærm er mest af alt at den har et højere kontrastforhold. LED kan simpelthen lave et lysere billede hvilket gør den ideel til at gengive mørke :)
- Og selvfølgelig at LED bruger mindre strøm, men det er nok ikke noget der vil kunne mærkes på batteriet alligevel ;)
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 19:17 #3
Nu skal man ikke lade sig "narre" af at det KUN står atdet er  en 1,6Ghz cpu
Det er nemlig sådan, at en i7-720 1,6Ghz er en Quad core og den vil i boost køre 2,8Ghz

HP DV8 grafikkort:
Det er IKKE bedre end ATI4830 kortet i Envy, ligge hhv. på plads 41 og 4830 på plads 26 i benchmark over grafikkort til bærebare.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-230M.17646.0.html

Se f.eks hvad jeg har skrevet i dette spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/890778
Avatar billede jupitor Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:54 #4
Men ER det bedre - på den side fremgår det at det er forventet placering - det er ikke blevet målt. Den står rimeligt stationært, så størrelsen er ikke noget problem. Jeg har en ældre bærbar med 18,4" skærm (Acer 8920G) med et Gforce 9500M grafikort, som ligger langt nede på listen.
Avatar billede Excizted Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:03 #5
Personligt ville jeg stadig gå efter den med stor skærm. Hvis den står rimeligt stationært, så er en stor skærm med tilsvarende opløsning rigtig dejligt.

Men med det faktum at ATI grafikkortet er bedre kan jeg med rimelig sikkerhed sige at du ikke kan køre de nyeste spil i højeste grafikindstillinger på 1920x1080. Du får selvfølgelig fantastiske billeder, men måske vil du ha' det beddste af det bedste når det kommer til grafik :)
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 20:07 #6
Ja, det er bedre :)
Placeringen er ganske korrekt forløbig udfra de "ikke færdige" test der ER fortaget, men det er meget sjældent at de forskellige grafikkort, efter endelig test, ændre sig nedaf i benchmark rækken.
Jeg har endnu kun se grafikkort stige efter den endelig test samling.
Tillige er Notebookcheck en meget benchmark side og de er meget omhyggelige i deres test osv.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 20:19 #7
Ps. Hvis du skal have et Nvidia grafikkort der f.eks er på højde med ATI 4830 kortet, så skal du have en pc med et Nvidia GeForce GTS 160M grafikkort :)
Avatar billede jupitor Nybegynder
29. oktober 2009 - 08:34 #8
Ok så hvis jeg skal forstå dette korrekt, så skal valget være mellem en maskine med en større skærm og større harddisk mod en maskine med bedre grafikkort?

I så fald bliver valget DV8, da den nuværende også er 18,4", så jeg tror det vil være svært at gå ned i størrelsen.

Tak for input
Avatar billede Excizted Nybegynder
29. oktober 2009 - 16:53 #9
God fornøjelse :D
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2009 - 19:26 #10
jamen er den opløsning okay til den 15 tommer skærm????
hvordan er det i forhold til 1200*800????
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2009 - 18:48 #11
HP Envy kan køre med 1366 x 768

18,4" HP`en kan køre 1920 x 1080