Avatar billede michaeljuul Nybegynder
20. oktober 2009 - 17:22 Der er 1 kommentar

Udregn grader med tommestok ?

I et tidligere nummer af Gør Det Selv har jeg læst om en metode til at afsætte vinkler med en tommestok.
Ud for 57,3 cm på tommestokken bores et lille hul til en centrum-stift, og slår man en cirkelbue med denne radius, vil 1 cm på cirkelbuen svare til en grad.
Det er ikke særlig mystisk, idet en cirkel med en radius på 57,3 cm svarer til en omkreds på 360 cm.

Men hvad gør man når man har en lægte på 10x10cm eller en plade på 30x40cm og man gerne vil finde f.eks 27 grader?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. oktober 2009 - 22:53 #1
Du markerer med blyanthvor gerne vil have vinklen til at starte, og måler og markeret 10 centimeter langs kanten. Fra den sidstnævnte måler du 4,54 centimeter ind, men det skal være vinkelret på kanten. Nu forbinder du den første markering med den som er 4,54 centimeter inde, og du har en vinkel på 27 grader.

Hvis du altid anvender 10 centimeter mellem de 2 første markeringer, så kan du med en lommeregner med sinus funktion finde en enhver vinkel på til 90 grader. Det du skal måle ind er sin(vinklen) gange med 10.
17 grader er f.eks 2,93 centimeter.

Hvis det er større emner, og der er plads til at lave de 2 første markeringer med et mellemrum på f.eks 30 centimeter, så er det du skal måle ind sin(vinklen) gange med 30.