Avatar billede queasy Nybegynder
19. oktober 2009 - 17:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mangler plads på Windows drev

Jeg har set at andre som jeg har været for friske med partitionering og er havnet med et for lille windows-drev.

Jeg har ikke umiddelbart lyst eller evner til at ændre på partitionerne, men har set et råd hvor spørgeren blev anbefalet at slette filer ved navn $Nt* på C:\Windows. Ganske vist ville det næsten give mig 1GB, men som jeg ser det er det en masse uninstall filer - kan de bare slettes???
Avatar billede sten2004 Nybegynder
19. oktober 2009 - 18:17 #1
Inden du sletter noget kan du jo starte med at flytte dine midlertidige internet-filer og din pagefile over på en anden partion, hvis du da ikke allerede har gjort dette?
Avatar billede queasy Nybegynder
19. oktober 2009 - 19:10 #2
Mine midlertidige internet-filer er slettet for længst. Hvad det er for en pagefile du nævner ved jeg ikke, kan kun finde en lille pagefile.sys. (Jeg HAR reduceret størrelsen på sidefilen, hvis det er dét du mener).
19. oktober 2009 - 22:53 #3
Det er nok denne du her set ->

Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
Ta' en oprydning med CCleaner som du sansynligvis allerede har. Også/især punktet [Register/Problemer]

---
Avatar billede queasy Nybegynder
20. oktober 2009 - 08:56 #4
Du har ganske ret - og jeg har været igennem øvelsen, og har ganske rigtigt også det fortrinlige CC Cleaner.

Jeg står stadig tilbage med et drev på 10GB - og for lidt plads. Så spørgsmålet var bare om jeg nu kan slette disse filer helt risikofrit.

Alternativt kan jeg måske indkøbe en ny harddisk og smide i maskinen (behøver jo ikke være så stor) - men er i tvivl om hvordan jeg så kopierer ALT.

- er dog stor tilhænger af oprydning, så hvis det er ufarligt vil jeg begynde med at aflive $Nt*-filer.
20. oktober 2009 - 09:42 #5
Nemlig - og derefter [Register] oprydning i CCleaner; evt. flere gange...

Forventer at diverse som dine EGNE DATA er flyttet over på den anden partion ?

C:\pagefile.sys er typisk 1-1½ gange fysisk RAM. Du kan flytte den til den anden partion/Harddisk.
http://hcma.dk/tips121to130.htm#no121 - nummer 121 ...
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. oktober 2009 - 10:41 #6
Det var sidefilen jeg mente. Hvor stor er din C-partion? Er den 10 GB?

Et er at slette midlertidige internet-filer men har du ændret deres placering? Har du jo nok, men anyway!

Har du programmer eller spil installeret på dit C-drev der kan tænkes at have store mængder hjælpedata, vil det være en god ide at afinstallere og geninstallere på den sekundære partition.

Beslutter du dig for en større harddisk, kan et kloningsværktøj typisk lave en resizing af klide partion over til destinationspartion. Værktøjerne kræver "ledig" plads på de aktuelle partitioner der skal flyttes og typisk skal der også været kørt chkdsk eller tilsvarende.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. oktober 2009 - 11:24 #7
Jeg så en anden bruger "off-line" anbefale et gratis kloningsværktøj..

http://www.partition-tool.com/personal.htm

Ser interessant ud og kan de ting du har brug for.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2009 - 11:38 #8
EASEUS Partition Master 4.0.1

http://www.partition-tool.com/

har selv brugt dette til at ændre partionernes størrelse og syntes det er nemt at have med at gøre
Avatar billede queasy Nybegynder
20. oktober 2009 - 21:33 #9
Tak for alle de gode bud.

Efter at have ryddet op mv. var der stadig for lidt plads, så modstræbende tog jeg chancen med EASUS - og det virkede. Simpelt og effektivt.

samsonjens hvis du skal have points skal du vel oprette et svar, eller hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2009 - 22:16 #10
sten2004 kom først i #7 så han skal da lægge et svar først
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. oktober 2009 - 22:33 #11
Svar herfra vedr. EASUS.
Avatar billede queasy Nybegynder
20. oktober 2009 - 23:08 #12
Du har ret samsonjens - beklager sten2004. Nu skulle det være på plads. Tak til alle.