Avatar billede knc Nybegynder
18. oktober 2009 - 18:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Valg af NAS: Hvor vigtigt er hastighed?

Jeg skal have indkøbt en NAS, som kan bruges til at:

Tage backup i realtime vha. RAID 1
Opbevare alle mine billeder, dokumenter og musik
Lave billedgallerier vha. software installeret på NASsen
Spille musik på Sonos (http://sonos.com/whattobuy/bundles/)
Streame musik og video til andre computere - både på netværket og gennem internettet
Bruge iTunes services

Jeg har disse i kikkerten:
Qnap TS-219P http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122 til 2200 kr.
Synology DS209 http://www.synology.com/enu/products/DS209/index.php til 1700 kr.

Qnap har en 1,2 GHz CPU, og 512 MB RAM
Synology har 1,2 GHz CPU og 256 MB RAM

Hvor vigtig er det med ram og evt. stærkere CPU-kraft? Jeg vil ikke bruge ~2000 kr. på en NAS, som vil være langsom, når andre personer evt. skal se billedgallerierne igennem. Eller når jeg skal tilgå maskinen fra arbejdet via internettet.

Hvis maskinen skal være stærkere, har jeg kig på Qnap TS-239 Pro http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=118 til 2900 kr. Den har 1,6 GHz CPU og 1 GB RAM.
Avatar billede bdf Mester
18. oktober 2009 - 19:33 #1
Der er jo også Synology DS209+II
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=synology&sp=all&pid=534850

Hvis du er sikker på at du kun vil have en 2disk NAS, så er Synology DS209+II et godt køb :)  ellers skulle du overveje at  investere i en DS509+ ;) men hold dig til Synology ;)

Mv.h.
Avatar billede knc Nybegynder
18. oktober 2009 - 19:46 #2
Nu er problemet bare, at en DS509+ koster 5600 kr. - en anelse mere end hvad jeg ønsker at give. Jeg må trods alt sætte en grænse. Og med to diske kan jeg køre RAID 1.

Når du anbefaler Synology, er det fordi du kører med det mærke, eller har du virkelig erfaring med begge mærker på sådan en måde, at Synology kom frem som den "bedste" maskine?
Avatar billede bdf Mester
18. oktober 2009 - 19:58 #3
Som jeg skrev, investere i noget som ikke skal udskiftes senere hen fordi du måske fortryder at du ikke kan køre f.eks RAID 5 med 5diske :)
Har selv haft 5 forskellige Synology og det har været en fornøjelse at arbedje med hver model :)  ejer en DS508 dags dato ;)

Har aldrig haft en Qnap men hvis man sammenligner Qnap & Synologys styresystemer, så synes jeg Synology er 3 skridt foran Qnap, men det er jo min mening :)

M.v.h.
Avatar billede knc Nybegynder
19. oktober 2009 - 08:51 #4
Når du skriver, at Synology er 3 skridt foran, hvad bygger du din konklusion på? Kan du komme med eksempler?

Min spørgsmål gik også på, om cpu og ram havde noget at sige iforhold til performance? Når du har haft fem forskellige maskiner, har du så erfaring på dette område?
Avatar billede bdf Mester
19. oktober 2009 - 15:50 #5
Synes generelt Synologys styresystem er rigtig brugervenligt og overskueligt.
Synology kommer jævnligt med opdatering som gør din Synology vil kunne flere og flere ting :)

Startede med en af de første modeller og løbende har jeg jo opgraderet, så RAM & CPU har sikkert noget at sige med
performance, men det kommer jo igen an på hvad du vil bruge den til og til dit formål er en DS209+II rigtig go :)

Altså nu er jeg ikke noget leksikon, men tjem selv Synologys hjemmeside ( http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php ) og sammenlign hvad lign Qnap modeller kan...

M.v.h.
Avatar billede knc Nybegynder
19. oktober 2009 - 20:07 #6
Jeg har så sandelig været inde på både Qnap og Synologys fora for at læse alt om NASserne (det lyder lidt som en tegneserie!). Der kan jeg læse om alle de hårde facts - nu er mit problem bare, at jeg skal tolke de forskellige begreber.

Jeg har fundet et forum hos SmallNetBuilder, hvor der står en masse om teknikken bag samt test af mange af maskinerne. Jeg vil gå lidt på jagt ibland de mange tusinde indlæg i forummet og se, om jeg bliver mere klog.

Du har dog ledt mig på vej, og det kan være, at jeg ender med en DS209+II. Smid derfor et svar og modtag dine fortjente point. :-)
Avatar billede bdf Mester
19. oktober 2009 - 20:19 #7
Svar :)
Men stadig du skal vælge Synology :) og en DS209+II er intet dårligt køb :)

M.v.h.
Avatar billede knc Nybegynder
19. oktober 2009 - 20:41 #8
Det var vist ikke et svar... ;-)
Avatar billede bdf Mester
19. oktober 2009 - 20:50 #9
Hovsa :)