Avatar billede primse Novice
14. oktober 2009 - 16:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Joomla: flytte side fra et domæne til et andet..

Hej,

Jeg har lavet en joomla hjemmeside på et ud af 2 domæner jeg har.

Nu vil jeg imidlertid gerne have flyttet den over til den det andet domæne, og køre der fremover. Dette domæne er helt tomt, og har aldrig været brugt.

Hvordan går jeg frem?

Har læst en del på nettet, men ikke i detaljer.
Bl.a. står der jeg skal tage back-up af hele sitet.
Hvordan gør jeg det bare tager en fysisk kopi og flytter alle filer eller?

Desuden skal jg ind og pille i en configurationsfil. Hvor finder jeg den, og hvordan gør jeg?

Håber nogle kan hjælpe...

På forhånd tak.
Avatar billede bmpi Nybegynder
14. oktober 2009 - 19:12 #1
Hvis det nye domæne ligger på et webhotel hos en anden udbyder, så kan du gøre som beskrevet i denne forumtråd:

http://forum.joomla.org/viewtopic.php?p=715244&sid=708347c74c8816a64568b5b4e8daef8c#p715244

Forslag A:
Tag en backup af filerne og flyt dem til ny webhost.
Tag en backup/dump af databasen og indsæt denne backup via phpMyadmin i ny database på nyt webhotel.
Åbn filen configuration.php og tilret: $mosConfig_absolute_path, $mosConfig_cachepath, $mosConfig_live_site, $mosConfig_host, $mosConfig_password og $mosConfig_user til dine nye værdier.

Forslag B:
Eller du kunne tage et kig på komponenten 'Joomla! Pack' som laver en fuld backup af dit site - og som kan gendanne det nemt på anden host.
http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/

Den fungerer på denne vis:
Man installerer komponenten på sit websted
Laver en backup med denne komponent
Downloader denne nye backup
Uploader backuppen på nyt webhotel og udpakker / Eller udpakker og uploader.
Man går så til: 'ditnyewebsted/installation/', og man vil se joomlainstalleren starte. Forskellen er at denne lettere modificerede installer anvender din db-backup istedet for demodata.
Under installationen udfylder man data om ny database, osv.
Efter gennemført installation har du en fungerende kopi af dit websted på ny webh
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 19:20 #2
Det er meget simpelt, du skal blot gøre følgende 3 ting:

1. Tag en fuld backup af DinGamleDatabase og smid den ind i DinNyeDatabase
2. Kopier alle filer fra DitGamleDomæne.dk til DitNyeDomæne.dk
3. Rediger følgende oplysninger i configuration.php:

host -> DenNyeDatabaseHost
user -> DenNyeDatabaseBruger
db -> DetNyeDatabaseNavn
password -> DetNyeDatabasePassword

!Husk evt. log_path og tmp_path

Hvis du har brug for yderligere hjælp til at lave en fuld backup af databasen, så må du jo endelig sige til. :)
Avatar billede primse Novice
14. oktober 2009 - 21:17 #3
Tusind tak for alle svarene..

Det er lige prøcis det der database jeg skal tage backup af..
Hvordan i alverden gør jeg det?!
er det en knap, eller nogle filer jeg skal ind og rode i?

Begge domæner ligger på one.com, men selvfølgelig med forskellige navne. (f.eks. gammel.dk og ny.dk)

Undskyld min uvidenhed, men jeg er lidt ny i det her joomla..:O)
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 21:46 #4
Det er vist ikke kun Joomla du er ny i ;)

Kan du administrere databasen via phpmyadmin?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 21:58 #5
Hvis du har adgang via phpmyadmin, så skal du gøre følgende:

1. Vælg din database
2. Gå til fanebladet "Eksport"
3. Sørg for at alle tablerne er markeret under "Eksport" og "SQL" er valgt
4. Marker "Send (download)"
5. Klik den smukke knap "Udfør"

For at importere databasen til den nye, skal du:

1. Vælge databasen
2. Gå til fanebladet "Import"
3. Find filen via gennemse
4. Klik den smukke knap "Udfør"

Held og lykke :P
Avatar billede primse Novice
17. oktober 2009 - 20:41 #6
Hej,

Så er jeg kommet lidt videre.
Jeg har fået taget en backup af databasen, og kopieret det hele over på det nye domæne. Derudover er databasen importeret igen...

Men, nu skal jeg rette i den der configuration.php, hvordan gør jeg det?

Lige nu skriver den på det nye domæne:
"Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL"

Håber en gider hjælpe mig videre..:O)
/Katrine
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2009 - 21:55 #7
Kig i min første tråd - der har jeg skrevet hvilke 4 felter du skal ændre for at få siden til at fungere med databasen. :)
Avatar billede primse Novice
18. oktober 2009 - 22:14 #8
Ja.... - men nu kommer dumme-spørgsmålet, hvordan kommer jeg ind i den php fil?

;O)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2009 - 09:09 #9
Ehm. "Åben med..." og vælg en standard editor ;)