Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. oktober 2009 - 11:25 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af fast ip

Jeg har 7 enheder i et netværk, som jeg ønsker at give faste ip-adresser internt på LAN.

Hvordan gør jeg det. Der er både den ene og den anden gateway og DNS server der skal sættes op. Jeg plejer at køre med automatisk ip, så har ikke rodet så meget med opsætning af ip på hver enkelt maskine.
Avatar billede Blandy Praktikant
14. oktober 2009 - 11:41 #1
Hvis det er computere du har som enheder på dit netværk, så er det bare at højreklikke på netværkssteder og trykker egenskaber. Så højreklikker du på din Lan-forbindelse og siger egenskaber. Dernæst marker du Internet protokol tcp/ip og trykker på egenskaber. Så giver du bare din enhed den ip du vil have.

Bare husk at starte med en privat ip-adresse hos dem alle. F.eks 192.168.x.x
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 11:43 #2
Hvis det er Windows-maskiner, så gå til:

1. Kontrol panel/ Network connections

2. Højreklik på din forbindelse - typisk 'local area connection' og vælg properties/egenskaber.

3. Dobbeltklik på 'Internet protocol (TCP/IP)'.

4. 'Use the following address'.

5. Specificer netmasken - skal være den samme for alle maskiner, der skal være på det samme logiske netværk og dermed kunne se hinanden.

6. DNS-settings er det samme.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. oktober 2009 - 12:17 #3
Ja det er ganske rigtigt 6 PC'ere med Xp installeret. En kopimaskine (har fast ip allerede) og en NAS (har fast ip)

Nu har jeg valgt at bruge de oplysninger jeg fik med kommandoen: "ipconfig /all"

Man hvad er standartgatewayens funktion i forhold til netværket?
Hvad er DNS serveren?
Undernetmaske?

Jeg er ny på netværksområdet, men vil jo gerne vide hvad jeg gør og frem for alt, hvorfor.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 12:32 #4
Standard gateway er det punkt/den enhed som er forbindelsled til andre netværk. Din yderste router ud mod nettet vil fx. være din standard gateway, hvis du ikke har et større netværks setup.

DNS server, ja det siger jo sig selv. Det er serveren der står for dns - altså navneopløsning fra domænenavne til ip-adresser.

Undernetmaske specificerer hvor mange bits af en 32 bit ip-adresse, der definerer selve netværket og hvor mange bits, der definerer selve computeren på netværket.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. oktober 2009 - 14:07 #5
Tak for det. Der er stadig lidt forvirring omkring formål osv. Men it verdenen er heller ikke altid det nemmeste at forstå.
Smid et svar thomasso.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2009 - 14:32 #6
Svar
Avatar billede dreamless Nybegynder
14. oktober 2009 - 16:39 #7
En mulighed var måske også at oprettet statiske DHCP leases på din router så slipper du for at sætte ip adressen manuelt på dem men kan lade router tildele maskinen den samme adresse.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
15. oktober 2009 - 23:40 #8
Hej dreamless.
Det lyder umiddelbart som en smartere eller lettere løsning du kom med. Jeg har dog ikke mulighed for at konfigurere routeren pt. Men det vil jeg huske til en anden gang.