Avatar billede ngr Praktikant
10. oktober 2009 - 18:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Including layers will increase file size

Denne melding får jeg jævnligt, når jeg vil save en fil.
Fx har jeg lige hentet en pdf fil ind, som er (ydersiden af) omslaget til en bog. Det har jeg så croppet - cirka 1/3 af forsiden. Når jeg så vil save det, foreslår programmet at save det som psd fil (hvorfor gør det det?), men jeg vælger at save som tiff fil - og så får jeg så melding i overskriften. Der er ikke på noget tidspunt mere end eet layer.
Avatar billede hcma Novice
10. oktober 2009 - 18:38 #1
der er nok sat flueben ved Layers i den dialogboks som dukker op når du gemmer.
Avatar billede ngr Praktikant
10. oktober 2009 - 19:47 #2
Det har du sgu ret i. Men jeg forstår det stadig ikke, for der er jo kun eet layer.
Og noget andet: Pdf filen fylder 1.8 Mb, og når jeg cropper forsidebilledet, som fylder ca. 1/3 af hele pdf'ens areal, og saver den som tiff (med layers afkrydset), så fylder den 18 Mb.
Hvordan kan den blive så stor?
Avatar billede hcma Novice
10. oktober 2009 - 20:59 #3
pdf "skjuler" en masse data/oplysninger (komprimerer groft sagt uden tab af data)
tiff komprimerer ikke, men er den rå vare ;o)
Når du ændrer din pdf til et andet format frigives de "skjulte" data.

Prøv evt. med et jpeg-billede med forskellige kompressioner og gem dem som pdf.

hvor mange lag er der i din tiff-fil ??
Avatar billede ngr Praktikant
21. april 2010 - 23:58 #4
har dui et svar til points?
Avatar billede hcma Novice
22. april 2010 - 16:08 #5
pling