Avatar billede mayhemark Nybegynder
08. oktober 2009 - 20:01 Der er 13 kommentarer

HD pludselig forsvundet

Hej folkens :)

I sommers fik jeg en ekstern Packard Bell Carbon 600gb harddisk og den har virket upåklageligt - indtil nu.
I weekenden havde jeg den med til Kbh, hvor jeg skulle besøge en ven og to andre.

Vi skulle se en film via min hd, men pc #1's media player er i stykker, så vi må skifte com. Næste kan ikke se den (det er en mac).
Pc #2 kan heller ikke se hd'en. Til sidst prøver jeg i min lille netbook (pc #3), og den kan heller ikke se nogen hd. Næste dag prøver vi i den første (den med media player problemer) og nu kan den heller intet se, til trods for, at den virkede upåklageligt der.
Hd'en tænder med det samme den bliver sat i en usb.
Alle computere kunne registrere, at der blev sat noget i usb-porten.
Min computer og ps3 kan registrere hd'en, men ikke se den/vise den.
Jeg kan finde hd'en i enhedshåndtering og diskhåndtering.

Rasmus
08. oktober 2009 - 20:05 #1
...kan finde hd'en i enhedshåndtering og diskhåndtering... - Har den fået 'tildelt' et drevbogstav i DISKHÅNDTERINGEN ?
Avatar billede mayhemark Nybegynder
08. oktober 2009 - 20:31 #2
Nej.

http://img62.imageshack.us/img62/8922/hddiskhnd.jpg

Højreklikker jeg på hd'en, er mine eneste optioner "slet diskenhed" og "hjælp".
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2009 - 20:41 #3
Det ser ud til, at du har mistet partitionen, og ikke kun
partitionstabellen.
Så du skal nok prøve, med et egnet program, at hive dine data ud.

Men hvis du vil, kan du prøve Testdisk og se hvad den siger.
Men jeg giver ikke meget håb desværre.
http://helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2009 - 20:55 #4
Ps. går ud fra, det er de 128MB Ikke allokeret, du snakker om.
Avatar billede mayhemark Nybegynder
08. oktober 2009 - 20:55 #5
Lad os bare sige, at jeg vover mig ud i den guide. Kan jeg gøre problemet værre? Jeg mener, jeg vil hellere smide et par håndører efter lidt mere kvalificeret hjælp, frem for at jeg endegyldigt sletter alt på den, hehe :)
Avatar billede mayhemark Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:01 #6
De 128mb ved jeg ikke hvad er. Ej heller de 200mb, faktisk.

Så hut jeg hvisker, så var 320gb af de 600gb fyldt.
Avatar billede mayhemark Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:10 #7
De 128mb kan jeg højreklikke og vælge "ny simpel diskenhed".
Men jeg er egentlig ligeglad med de 128. Det er de 320gb data (på min 600gb hd) jeg gerne vil redde. Om jeg "bare" kan trække dem ud og over på en anden, eller om jeg kan "genoprette forbindelsen" så hd'en fungerer som før, det er ikke det vigtigste. Det er mine data :)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:12 #8
Ok det er altså de 595 GB det handler om. Så er det da underligt,
at du ikke kan give partitionen et bogstav.

Men når du ikke kan det, kan du roligt prøve det ovenstående program. Det sletter ingenting. Det det gør, er at undersøge, om en partition mangler partitionstabellen. Finder den det, så
giver det mulighed, for at skrive en ny.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:25 #9
Det hele virker mærkeligt. Den disk er på 600GB, men der vises
3 partitioner af henholdsvis 200-595 og 128GB = 923GB.
Og du skriver om de 320GB, det giver ikke rigtig mening.
Avatar billede mayhemark Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:25 #10
Ok, jamen så giver jeg det et forsøg.

Hvad kan eventuelt have gjort, at jeg har mistet partitionstabellen?
Kan det være indsættelse i en mac? (den er FAT32 format)
Eller er det fordi, man ikke bruger sikker fjernelse af hardware?
Eller...?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:39 #11
Det er netop Mac OS X, som er problemet. Den patition med EFI system
må komme der fra. Så er det jo tvivlsomt, om du under windows kan
få en anden partitionstabel. Men prøv.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:40 #12
Og ja, hvis man ikke bruger sikker fjernelse, kan tabellen
sagtens ryge ud.
Avatar billede mayhemark Nybegynder
17. november 2009 - 14:21 #13
Hej igen

Jeg håber, der stadig vil være lidt liv her :)
Jeg fik endelig tid til at rode med min hd. Jeg brugte programmet fra helgec - desværre hjalp guiden ikke længe, så jeg prøvede mig selv frem.
Nu kan jeg se hd'en i diskhåndtering; den har fået drevbogstavet H, den kan se max kapacitet på 600gb, ledig på 260gb, hvilket passer fint! Jeg kan bare ikke komme ind på den i denne computer, hvor den ikke er synlig.