Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 11:57 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Photoshop - Hvordan laver man dette photo effect?

Hey eksperter,

Jeg vil gerne vide hvordan man laver dette billede effekt ligesom her på denne NBA billede:
http://img16.imageshack.us/img16/4096/0706kidd608.jpg

Først og fremmest, så har NBA photo designeren lavet baggrunden med gussian blur eller lens blur.
Men hvordan laver han billedet så lyst, skinnende og klar?

Er der nogen der ved det?

Hvis nogen kan lave dette billede sådan, så er det et stort tak:):
http://img225.imageshack.us/img225/655/1231881870resized.jpg
Avatar billede mall Nybegynder
06. oktober 2009 - 12:07 #1
Dit billede er af for ringe kvalitet til at opnå samme effekt..
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 12:22 #2
Nu kan jeg ikke direkte finde et billede der minder om NBA billedet, som i bedre kvalitet, men tror du at du ved hvordan man laver det photo effect?

Hvis du kunne prøve med et normal billede fra nettet.
Avatar billede uap Nybegynder
06. oktober 2009 - 12:42 #3
Det er jo ikke sikkert, at det er designeren der har lavet disse effekter. Det er mere sandsynligt, at det er ham som har taget billedet, som har valgt at stille skarpt på forgrunden og derfra bliver baggrunden naturligvis utydelig.
Avatar billede langthjem Nybegynder
06. oktober 2009 - 13:02 #4
Men for at hjælpe dig med dit spørgsmål:
1. Lav en kopi af billedet i et nyt lag, og fritlæg den del som skal være skarp.
2. Brug et gaussian/lens blur på det nederste lag. Hvis du oplever at det skarpe object kommer lidt til syne kan du evt. først bruge stamp-værktøjet til at fjerne noget af det "skarpe" object på det nederste lag. Stamp fra området lige omkring det "skarpe" object.
3. Brug justering af levels og hue/saturation på det "skarpe" lag. På den måde kan du få det til at virke mere levende. Du skal nok regne med at lege med det lidt. Levels bestemmer lysforholdene, og hue/saturation styrer farvemætningen.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 13:05 #5
Det er så rigtigt nok.
Men man kan også gøre det med gussian blur eller lens blur.

Men stadig:
Hvordan laver man billedet så lyst, skinnende og klar?

Det kan godt være at det er kameraet der har lavet de her ting, men jeg tror sagtens at man også kan det det i Photoshop.
Spørgsmålet er bare hvordan.
Avatar billede langthjem Nybegynder
06. oktober 2009 - 13:11 #6
Image > Adjustments > Levels
Image > Adjustments > Hue/saturation
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 13:15 #7
Skal man ikke bruge noget highlight brush til at få huden lidt til at skinne?
Eller er der en bedre måde?

Hvad med skarphed?
Hvad for en er den bedste:

Sharpen:
- Sharpen
- Sharpen Edges
- Sharpen More
- Smart Unsharpten
- Unsharp Mask
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 13:16 #8
Tak:)

Er Levels og Hue/saturation det eneste?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 13:16 #9
Kommentar #5 var til aup:)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 14:07 #11
1. Lav en kopi af billedet i et nyt lag, og fritlæg den del som skal være skarp.
2. Brug et gaussian/lens blur på det nederste lag. Hvis du oplever at det skarpe object kommer lidt til syne kan du evt. først bruge stamp-værktøjet til at fjerne noget af det "skarpe" object på det nederste lag. Stamp fra området lige omkring det "skarpe" object.
3. Brug justering af levels og hue/saturation på det "skarpe" lag. På den måde kan du få det til at virke mere levende. Du skal nok regne med at lege med det lidt. Levels bestemmer lysforholdene, og hue/saturation styrer farvemætningen.
4. Brug lidt Sharpen på det øverste lag.
5. Lav et nyt lag, brug en soft brush med 5% synlighed med farven hvid til highlights og farven sort for shadows.

Det er det jeg indtil nu har fundet ud af.

Er der andre ting?
Hvis nej, så bare smid et svar, og jeg takker:)
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 15:18 #12
90% af det billede er en kombination af zoom og blænde, og måske lidt let justering i photoshop. Men umiddelbart tror jeg at billedet er taget sådan, og kun beskåret til den størrelse.

Mit kamera kan sagtens gengive hudens svedige overflade, og klare konsistens. :)
Avatar billede langthjem Nybegynder
06. oktober 2009 - 15:28 #13
Er enig i at den måde kameraet er indstillet på er en meget vigtig faktor for det billede du bruger som eksempel.
Håber jeg har været til hjælp, men behold du bare dine point, jeg samler alligevel ikke på dem.
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 15:35 #14
Jeps, for hvis der dkulle have været så meget dybdeskarphed i billedet, ville det have krævet så lille blænde, at lukkertiden ville gøre hele billedet totalt ubrugelig, da man nok ikke skal regne med at en spiller bevæger sig specielt langsomt. :)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:21 #15
Heh, mange tak:)
Tror faktisk også at de fleste ting på billedet kommer fra kameraet. Men jeg tror også at der er blevet lidt Photoshoped.

Mit kamera tager en anden slags farve billeder, fordi i vores hal er lyset ikke så god. Den er mere gult eller orange agtigt, ligesom på billedet. Det er derfor jeg spørger om man kan lave farverne lysere ligesom på NBA billedet.
Og det kan man sikkert. Jeg bliver nok nødt til at prøve flere kombinationer.

Heldigvis er guassian/lens blur effekten på baggrunden ikke så kompliceret:)

Men tak alle sammen:)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:25 #16
Glemte også at sige, at man laver blænding ved at lave et nyt lag, og så brushe med en soft hvid brush med 5% opacity.

Det kan måske godt være, at blænding i NBA billedet kommer fra et naturligt lys, men i vores hal kan man ikke få en god så lys blænding:)

Derfor Photosohp:)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:26 #17
Og ja, i har hjulpet:)
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 19:34 #18
>Den er mere gult eller orange agtigt, ligesom på billedet.

Har du prøvet at justere hvidballancen?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:39 #19
Altså på kameraet?
- Nej, det er klubbens kamera og jeg tager ikke billederne.

I Photoshop?
- Ja, jeg har prøvet at ændre Levels og Hue/Saturation, men det giver ikke helt gode resultater.
Jeg har heller ikke prøvet alle kombinationer, fordi jeg skal have lavet 2 afleveringer idag og i morgen.

Men hvis det er på kameraet, så kan jeg lige prøve at se om man kan justere hvidbalancen.
Avatar billede justrace Novice
06. oktober 2009 - 21:01 #20
Hvad er det for et kamera?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 21:29 #21
Jeg kender ikke navnet og modellen, men jeg kan godt prøve at finde ud af det.

Kameraet så ca. sådan ud:
http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2009/01/kodak-z980.jpg
Avatar billede justrace Novice
07. oktober 2009 - 03:23 #22
Selv på mange lommekameraer er det mulig, så mon ikke det kan lade sig gøre?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
07. oktober 2009 - 16:33 #23
Jo, det skulle gerne lade sig gøre:)

Vi skal spille kamp om cirka 10 dage. Der kan jeg afprøve det.
Jeg tror sagtens godt at man kan justere det, da kameraet så til at være ny.

Det er nok kameraet jeg skal have justeret mest på. Når jeg ændret indstillingerne sådan, at det billederne ligner NBA billedet, så burde det være virkelig nemt at photoshope i billedet, så det ligner det resultat jeg gerne vil have.

Men tak for hjælpen:)
Kan godt vise jer resultatet med et billede om 10 dage, hvis i har lyst:)
Avatar billede justrace Novice
07. oktober 2009 - 16:41 #24
Det vil være en god idé at fnde ud af hvordan du gør før kampen, da du kan risikere at alle biller bliver eks. lyserøde eller blå hvis ikke det gøres korrekt.

Kan du få fat i et greycard?

På enkelte kameraer kan man holde et stykke hvidt papir op foran kameraet, hvorefter det justerer WB efter det.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
07. oktober 2009 - 16:50 #25
Jeg tror faktisk at du har ret. Jeg kan måske justere det på mandag, så jeg har det klar til på næste søndag.

Nu ved jeg ikke meget om digitale kameraer, men hvad er en greycard? Hvor vigtigt er det?

Det er fedt at man kan det, men jeg tror ikke at det behøves med det stykke papir.
Avatar billede justrace Novice
07. oktober 2009 - 23:18 #26
Et gråkort er såmænd bare et stykke gråt karton, men det er præcist 18% grå, og reflekterer præcis den tone som kameraer bruger som reference.

De er pisse dyre, men tit ganske uundværlige.

Det kan godt være du mener du kan undvære at have noget at justere hvidbalancen efter, men selv meget dygtige professionelle og yderst erfarne fotografer bruger skam tit metoden.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
08. oktober 2009 - 00:17 #27
Okay, på den måde.

Ja, reflektion og blænding er nok en af de vigtigste ting.
Specielt lys, lys og lys.
Det er nok den vigtigste ting, men det har vi ikke meget af i vores hal, specielt ikke klar hvid lys.

Jeg skal nok afprøve kameraet på mandag med hvidbalancen og andre ting, som kunne hjælpe.
Avatar billede justrace Novice
08. oktober 2009 - 06:42 #28
>Det er nok den vigtigste ting, men det har vi ikke meget af i vores hal, specielt ikke klar hvid lys.

Det er lige netop det man kompenserer for ved at justere hvidballancen. Man kan vel kort beskrive det ved at man simpelthen fortæller kameraet nøjagtig hvilken farve lyset og evt. reflektion fra gulvet har, og så kompenserer kameraet for det, så det kommer til at ligne alm. neutralt-farvet lys.

Ret genialt, faktisk.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
08. oktober 2009 - 08:13 #29
Når du fortæller det på den måde, så er jeg sku' overrasket:P

Håber virkelig stærkt på, at den kamera vi bruger har det.

Tak:)

Du får svaret på mandag, om kameraet har det og om det lykkedes.