Avatar billede clha Nybegynder
04. oktober 2009 - 11:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave afrundede hjørner af fotos

Jeg har det største besvær med at finde et gratis program på nettet, det kan skære et foto til en ellipse, cirkel eller afrundede hjørner.

Kan I anvise mig, hvordan Windows/paint kan lave en så simpel operation?

Hvis den ikke kan, så find et program til mig på nettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2009 - 12:28 #1
"Hvis den ikke kan, så find et program til mig på nettet."

Hvem er du? Er du berettiget til at give ordrer?

GIMP er gratis og ligner photoshop.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
04. oktober 2009 - 12:37 #2
Jeg ville også have sagt Gimp, men programmet er ret stort og kræver nok at du bruger lidt tid på at sætte dig ind i det. Det ligner dog Photoshop rigtig meget, så hvis du har erfaring med Photoshop kan du mere eller mindre gå direkte til Gimp.

Alternativt kan du prøve Paint.NET som også er gratis:
http://www.getpaint.net/
Avatar billede clha Nybegynder
06. oktober 2009 - 00:15 #3
Tak for de gode tip. Undskyld min bryskhed, men jeg blev altså for utålmodig.

Foreløbig har jeg konstateret, at ingen af de foreslåede programmer umiddelbart kan lave et udpluk som et afrundet rektangel. De kan kun lave hårde rektangler og cirkler og ellipser og frihåndsudpluk.

Alle programmer, Windows paint, Open office draw og flere simplere programmer kan tegne afrundede rektangler på hvid baggrund (uden billede). Dem kan man fylde med en enkelt farve efter eget valg. Jeg arbejder videre for at finde de programmer, der kan udfylde med et valgt billede.

Har I kommentarer til dette?
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. oktober 2009 - 04:45 #4
Avatar billede clha Nybegynder
07. oktober 2009 - 08:25 #5
Den er god, bortset fra, at der ca 150 forskellige versioner af GIMP på nettet, som man kan downloade.

Jeg downloadede en dansk og kunne slet ikke finde den menu, der hedder Script-Fu. Men lykkeligvis fandt jeg "afrundede hjørner" efter nogle timers frustration, og det fungerer!

Tak for hjælpen! Og skriv begge svar. Så vil jeg godt sætte pointene op. Det kan jeg vist ikke nu.
Avatar billede clha Nybegynder
07. december 2009 - 07:46 #6
I har åbenbart for juletravlt til at svare, så jeg lukker spørgsmålet selv.