Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 12:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

HDMI kabel vil ikke afspille lyd

Hej Eksperter.

Jeg har købt et HDMI kabel, og et lydkabel så jeg kan se film på mit fjernsyn fra min pc.

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_til_dvi_kabel/hq_13_high_quality_dvi_hdmi_kabel_10_m_1027_da.html - HDMI kablet

http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_til_2_x_phono/high_quality_audiokabel_2xphono_minijack_10_m_705_da.html - Lyd kablet

Problemet er bare at jeg ikke kan få lyden frem på fjernsynet, når jeg begynder at afspille en film. Jeg har sat stikkene i korrekt, men alligevel kommer der ingen lyd? Hvad skal jeg gøre.

Med venlig hilsen
Kenneth Gregersen
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 12:47 #1
Jeg vil gætte på at det er en indstilling på fjernsynet som ikke står til at afspille lyden. Prøv og gå igennem de forskellige AV kanaler på fjernsynet og se om der er lyd på nogle af kanalerne. Det næste vil være at teste lydudgangen på computeren fx med et sæt høretelefoner. Hvis der er lyd i dem er det indstillinger på fjernsynet (hvis ellers ikke der er defekt i kabel eller fjernsyn).
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 12:50 #2
For det første kan den kun stå på den rigtige kanal, siden at den er i HDMI 1 stikket. Og når billedet er det burde lyden også komme.

Der er lyd på computeren, og tvivler på at det er indstillinger i fjernsynet. Kablet er heller ikke defekt, for har lige købt det.
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. oktober 2009 - 12:59 #3
Det er sikkert bare et spørgsmål om at sende lyden den rigtige vej ud. Lige nu kommer den ud af computeren, det skal den ikke.

Hvis lyden ikke automatisk blive omdirigeret (start filmen efter kablet er sat i), så kan du sætte hdmi som default i lydpanlet.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 13:02 #4
Jamen jeg har en fordeler, så jeg kan have begge ting i gang på en gang. Altså kan bare slukke mine højtalere fra computeren, og burde der stadig være lyd på fjernsynet. Men det er bare ikke tilfældet.

Og hvor gør jeg det siger du?
Avatar billede Schmidt25 Nybegynder
01. oktober 2009 - 14:01 #5
Hej

Det kan også være nogen indstillinger du skal lave inde i kontrol panel, ved lydindstillinger.

her vælger du både indgang og udgange af lyde. f.eks. hvis du har flere lydudgang muligheder, vælger du rette signaludgang.

det hjalp for mig engang.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 15:30 #6
Det har jeg allerede prøvet desværre.
Avatar billede Schmidt25 Nybegynder
01. oktober 2009 - 15:39 #7
En anden mulighed er:

Nu ved jeg ikke om du anvender VLC player eller andet medie-afspiller, der har jeg også været udsat for at man skal ændre på lydindstillinger ved udgang til andet medie, ved i hvert fald i VLC kan kan vælge "Digital udgang" osv, prøv lige at følg op på det.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 15:40 #8
Jamen det er ikke kun når jeg bruger VLC, også hvis jeg prøver at høre musik eller andet. Det er som om at der slet ikke er "connection" imellem computeren og tvet hvad angår lydkablet.
Avatar billede Schmidt25 Nybegynder
01. oktober 2009 - 15:47 #9
altså selve HDMI kablet bør kunne sende lyd ud også, uden lydkablet, prøv at fjern lydkablet?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 15:48 #10
Nej for det er nemlig HDMI - DVI. Og det kan desværre ikke afspille lyd.
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. oktober 2009 - 16:36 #11
Du sender altså lyden frem via et separat kabel? hdmi+lyd > fjernsyn.

Det er så et problem i fjernsynet. Når du sætter det over på hdmi-kanalen, så benytter det kun hdmi signalet. Andre indgange, du måtte benytte, bliver ignoreret. Fjernsynet begynder ikke bare at mikse de forskellige indgange sammen (medmindre det har en special-funktion til det).
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 18:49 #12
Jeg tror at du har fat i noget. Det virkede bare altid med mit gamle kabel, men jeg kan forstå at det er umuligt at overføre lyd når det åbenbart ikke er på samme kanal. Men det kan da bare ikke være rigtigt at man ikke kan få lyd på så?

Så tænkte jeg noget helt andet. For har læst noget med at et HDMI - HDMI stik både kan vise billede og farve. Om jeg så ikke bare kan købe sådan et kabel, og et adaptorstik som jeg sætter i enden af min computer som gør at jeg kan stikke den ind i DVI stikket. Men vil det gøre at jeg ikke kan få lyd alligevel så, eller kan det? For DVI kunne nemlig ikke sende lyden, men når man nu har HDMI - HDMI stikket kunne det da være en nmulighed? Hvis du altså forstår.
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 20:14 #13
Når du siger virkede med dit gamle kabel. Hvordan var setup'et med det gamle?
Har du prøvet kun at sætte lydkablet til og ikke HDMI, for at teste at du kan overføre lyden. Det kunne være interesant at vide hvilken model dit fjernsyn var, for at se hvilke muligheder der er, med fx. at kombinere phono lyd og HDMI billede.
Det er helt rigtigt at du kan overføre lyd via HDMI-HDMI hvis ellers alt køre HDMI version 1.3 eller nyere. Jeg bruger det selv HDMI med både billede og lyd fra PS3, til forstærker, og billede unden lyd via HDMI fra den gamle DVD/SACD afspiller til forstærker, lyden køre så via et optisk kabel.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 22:08 #14
Mit gamle var bare S-video, altså scart stik. Der var både lyd og billede med.

Jeg har et Panasonic 42" PX80.

Men jeg tror bare ikke det kan lade sig gøre at få lyden med, med mindre jeg får mig en forstærker eller køber et HDMI - HDMI kabel.

Men som jeg skrev før, tror du så at det vil virke hvis jeg sætter en adaptor imellem?
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 23:55 #15
Du kan godt få lyden med over. På side 46 i manualen, står der at du skal sætte DVI-HDMI kablet til HDMI-1 og lyden til de Audio stik ved Component stikkene. Derefter skal du ind i menuen på fjernsynet under sound->HDMI1 Input og sætte den til enten auto eller Analogue. Jeg vil anbefalde du sætter den til analogue. Det står beskrevet på side 24 i manualen.

Link til manualen:
http://dlc.panasonic-europe-service.com/EUDocs/GetDoc.aspx?did=156268&fmt=PDF&lang=en&src=3&uilang=en-GB&model=TH42PX80E
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
02. oktober 2009 - 00:00 #16
For at svare på dit spørgsmål om adaptor. Jeg har aldrig set en sådan adaptor, men virker adaptoren, så virker det også. Men som beskrevet i mit svar, så behøves det ikke ifølge manualen.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2009 - 10:21 #17
Så jeg skal altså sætte dem ind i Audio In som her på billedet?

http://img97.imageshack.us/img97/6473/280920091389.jpg

Dernæst gå ind under options i tvet og ændre lydindstillingerne til HDMI1?

Det må jeg lige prøve når jeg kommer hjem senere! Ville være kanont hvis det virkede.
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
02. oktober 2009 - 12:48 #18
Præcis - HDMI kablet i HDMI-1 stikket og lyden i Audio-In. Billedet ligner præcis det som er i manualen, så det skal nok virke.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2009 - 12:34 #19
Det virkede! Tusind tak for hjælpen. Dog er lyden dælme ringe i forhold til hvad den plejer at være, men det er til at overleve.

Igen mange tak!