Avatar billede nheilbuth Nybegynder
01. oktober 2009 - 11:59 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket CMS skal jeg kaste mig over?

Jeg regner med at få lidt ekstra fritid til overs det næste stykke tid. Jeg har udsigt til at kunne komme til at beskæftige mig med noget CMS på freelance basis, men hvilket skal jeg vælge?

Da jeg ikke kender opgaverne konkret endnu er det svært at beskrive hvad det skal kunne, men det er vigtigere at det har mange udvidelses- og anvendelsesmuligheder, end at det er nemt at gå til.

Jeg har kigget lidt rundt og er nok mest lun på Typo3, Umbraco eller Dotnetnuke. Jeg har ingen erfaring med php, men er godt hjemme i ASP.NET, så jeg har nok en fordel i forhold til Umbraco og Dotnetnuke, eller hvad?

Jeg søger lidt input (forslag, meninger, erfaringer).
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2009 - 15:14 #1
Hvis du foretraekker .NET saa er de to klart de mest oplagte (blandt de gratis).

Med PHP er der mange at vaelge imellem. Udover Typo3 er der Joomla, Drupal etc..
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
01. oktober 2009 - 15:52 #2
Tak Arne

Jeg hælder også mest til de 2 .NET baserede.

Nogen der har erfaringer begge?
Hvilke forskelle er der?
Avatar billede mortenbock Nybegynder
01. oktober 2009 - 22:32 #3
Jeg har arbejdet med CMS i nogle år, og jeg er stor tilhænger af Umbraco. Det kan udvides på utallige måder, og kan vrides til at lave næsten hvad som helst. Til gengæld får du ikke ret meget forærende i form a plug'n'play moduler. Men det er i stedet utroligt nemt at lave tingene selv.

Jeg har haft et kort bekendtskab med Typo3, og det droppede jeg fordi de havde et proprietært sprog (typoscript) som jeg ikke synes gav mening. Men det er nogle år siden nu.

Dotnetnuke har jeg aldrig selv arbejde med, men så vidt jeg kan forstå er det meget portal/modul baseret, og det kan derfor være lidt mere besværlig at lave specielle udvidelser til. Til gengæld er der vidst en hel del standard moduler der bare kan smides på.

Det hele afhænger selvfølgelig af dine behov, men jeg vil gerne give en stemme for Umbraco.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
01. oktober 2009 - 22:47 #4
Tak for dit input Morten. Jeg har i mellemtiden googlet lidt på det og var også kommet frem til at Umbraco tiltrak mig mest.

Uden at vide det sikkert endnu, kunne jeg også godt forestille mig, at jeg hellere vil benytte mig af selv at kode nogle mindre funktioner i stedet for at være afhængig af standardmoduler.

Jeg lader lige spørgsmålet stå lidt endnu i håb om lidt flere input.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2009 - 04:22 #5
Og så er Umbraco dansk !
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
04. oktober 2009 - 13:26 #6
Ja det er jo også et plus! Jeg har haft fornøjelsen af at høre et foredrag med Niels Hartvig, fin fyr.

Nå det ser ikke ud til at der er andre der har lyst til at byde ind, så smid et svar begge to.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2009 - 15:05 #7
svar
Avatar billede mortenbock Nybegynder
05. oktober 2009 - 10:53 #8
svar