Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 12:59 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Photoshop. Panorama. Help.

Hey.
Jeg har et panorama billede 1536x512. Jeg vil gerne lave 3 stk af 512x512 ud af det billede. Hvordan gør jeg det nemmest? Er der ikke en kommando for det i photoshop? Jeg har prøvet at markere det første billede, og så det næste, og så det sidste, men det bliver ikke præcist.
Kan man ikke i photoshop markere hele billedet (1536x512) og så sige "del i 3 billede af 512x512?

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 13:37 #1
Hej,

Du vælger først rectangular marquee tool. I "Options" bjælken vælger du "Fixed size" som style (lige nu står der garanteret "Normal". Så indtaster du 512*512 og så trækker du bare en firkant, som du plejer :-)
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 13:42 #2
Eller, du skal sådan set ikke trække nogen firkant - det er nok bare at trykke på dit billede :-)
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:06 #3
Det var virkelig et godt tip! :)
Men jeg skal jo sådan set stadigvæk markeret det første billede. Problemet er, at jeg ikke er 100 % sikker på at jeg markere det andet billedet, det rigtig sted. Det skal være 100 % præcist, ellers kommer der en hvid linje, på min baggrund.
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:14 #4
*kan man ikke inddele et billede i 3 lige store dele uden at skulle stole på sin egen evne til at præcise hvor linjen skal gå?
Det behøves absolut ikke at være i Photoshop :)
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:14 #5
Hmm, men er det rigtig forstået, hvis jeg forstår det sådan, at det ene billede du har, vil du have delt op i 3 billeder? Altså så man f.eks. efterfølgende, kan sætte de 3 billeder sammen/tæt på hinanden, og så vil de udgøre hele billedet?

For så skal du jo bare klippe din markering ud og paste den over i et nyt dokument - og så gøre dette 3 gange :-)
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:16 #6
Lige præcis - ideen er bare at markerings toolet ikke er præcist nok :)
Jeg kan ikke måle fulstændig præcist ud af x-aksen; 512
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:20 #7
Jo, hvis du klipper din første markering ud, så forsvinder den jo og baggrunden bliver synlig, så du kan se hvor din næste markering skal starte :-)
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:21 #8
Altså i stedet for at kopiere ved at trykke Ctrl C, så klip ved at trykke Ctrl X :-)
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:23 #9
Hmm ja det er bare lige med at ramme det sted den næste markering begynder :)

- synes bare det er underligt at der ikke er en kommando for det. Fordi programmet ved hvor stort det samlede billede er (1536x512), og så skulle man jo bare kunne indtaste 3 af 512x512
Men jeg acceptere dit svar :)
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:28 #10
Jamen det er nemt nok at ramme det rigtige sted, hvis du spørger mig. Du skal jo bare lige kende teknikken for det :-)

Når du klikker på billedet 2. gang, så holder du markøren indenfor din markering. Så bliver markøren til en slags "pil" som gør at du kan flytte din markering. Hvis du stadig ikke kan ramme rigtigt, så kan du også bruge piletasterne på tastaturet til at flytte markeringen :-)
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:30 #11
Det gør jeg også :p
Men det program jeg bruger til at sætte det sammen som et panorama billede igen, laver en tynd hvid linje imellem 1. og 2. billede, så jeg gør det åbenbart ikke præcist nok med de piletaster.
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:32 #12
Det lyder underligt. Men er billedstørrelsen i det andet program stadigvæk 512*512?
Avatar billede justrace Novice
30. september 2009 - 14:33 #13
Nu behøver alting jo ikke altid at foregå som vi er oplært i hjernen til at tænke, altså 123456.... eller abcdefg...... eller fra venstre mod højre. :)

Du kan jo tage de 2 "ender" først, og så er der jo det sidste mellemstykke som så næsten helt pr. automatik er blevet efterladt på 512 i bredden.
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:34 #14
Ja den kan kun være 512x512, ellers virker billedet ikke. Derfor må jeg jo nødvendigvis ikke ramme rigtigt :)

Det kan ikke gøres anderledes i Illustrator eller noget?
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:36 #15
#justrace
Ja billedet vil være 512x512, men spørgsmålet er om jeg rammer billedet i midten fuldstændig indenfor rammen 512x512, eller om jeg lige får forskudt billedet 1 mm. Og det giver desværre en hvid linje på min baggrund på min mobiltelefon, så man lægger helt sikkert mærke til det
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:38 #16
Det jeg mener er, kan du prøve at tjekke hvilken størrelse det andet program angiver mht. dit 512*512 billede?
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:39 #17
Nej det kan jeg desværre ikke. Men kunne photoshop skærer 3 billeder ud af de 1536x512 uden min nøjagtighed, så ville jeg jo ikke være i tvivl
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:42 #18
Det skulle sådan set også være nemt nok, for jeg tror ikke at det er Photoshop der er problemet. Det må være det andet program, som gør noget ved dine billeder. Hvis du vil, så kan du sende billedet til mig (crowdspringgraphics@gmail.com, så kan jeg skære det ud i 3 dele.
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:44 #19
Der er hermed sendt til dig :)
Det må rigtig gerne gemmes i png format.
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:49 #20
Ok, det så jeg først nu, så jeg sender lige igen ;)
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 14:50 #21
Tusinde tak for det. Jeg kan også bare selv gøre det. Jeg ser lige om det virker :)
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 14:55 #22
Det håber jeg dælme, det gør ;-)
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 15:05 #23
Jeg skal zoome utallige gange ind før jeg kan se den strej. Så jeg må sige det er en succes! :)
Når man slider henover det, kan man slet ikke se det.
Tak. :)

Min fingersnilde er åbenbart ikke så god :)
Avatar billede uap Nybegynder
30. september 2009 - 15:18 #24
Hehe, godt nok :-)

Har også lige sendt en ny version, hvor de er opdelt via slice-tool. Det gør nok ikke nogen forskel, men nu var jeg jo nødt til at prøve ;D
Avatar billede hustlerh Nybegynder
30. september 2009 - 15:19 #25
Hehe, tak. Jeg gemmer det som backup ;)
Avatar billede hcma Novice
30. september 2009 - 16:12 #26
er det ikke lettere at hoppe over i Image Ready og så slice det ud det antal man vil have.
altså (i PS 7.0)  marker hele billedet (crtl.A) -> menuen Slices -> Divide slice -> og vælg der
Avatar billede egzonrh Nybegynder
06. oktober 2009 - 12:11 #27
Nu har jeg ikke læst alles kommentar, men måske kan du gøre det sådan:
1. Under Window, trykker du Rulers.
Når du tager en lodret ruler omkring ind til midten, så går den automatisk præcis ind til midten af billedet.
Måske er det også med 3-delt?

2. Du kan lave en ny dokument med 512x512, og derefter indsatte layer dokumentet med 512x512 ind til 1536x512.
Så skal du bare flytte layeret. Det burde være meget præcist.

Hvis du forstår.