Avatar billede snakes Nybegynder
28. september 2009 - 19:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

BIOS har ændret skrift

Sidder med en akut computer sag for en kunde.  Problemet har jeg aldrig stødt på før og håber på hurtig hjælp..

Når jeg tænder computeren og den første tekst kommer frem, BIOS version osv. osv. , så står det
på et sprog jeg ikke fatter en dyt af.  (tror faktisk ikke det er noget sprog)

Når denne er færdig POST så går computeren i sort, gør ingenting, bliver bare sort.

Har prøvet at flashe BIOS, skifte RAM, tage batteri ud i nogle minutter, ingenting hjælper.

Please, denne computer er en garanti rep.  -  Hvad gør jeg  ?????

Hilsen

J.
Avatar billede snakes Nybegynder
28. september 2009 - 20:31 #1
bundkortet er et  Gigabyte GA-945GCM-S2L    hvis dette skulle have interesse.

J.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
28. september 2009 - 21:25 #2
Hej..

Prøv at tage stik og strøm fra (Harddiske og CD/DVD/Blue R.) og se om computeren er klar til at kører videre efter POST..
Avatar billede snakes Nybegynder
28. september 2009 - 21:39 #3
Nope, det er det samme.

Her er et link så i kan se problemet. Sidder og tænker på om det kan være grafikkortet der ændre sådan i skrift og udseene ??

files.me.com/jakesgerber/b7me3h

J.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2009 - 21:56 #4
BIOS er stået af, så der skal nyt bundkort til.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
28. september 2009 - 22:04 #5
Det kan være grafikkortet (som måske sidder løs)..
Avatar billede snakes Nybegynder
28. september 2009 - 22:11 #6
@john,

Ud fra hvilket syn ser du dette ??

Nogle gange virker den med rigtig skrift osv. ,men ud i det blå sker dette tilfælde.

Hvis man skulle være så møg uheldig at det virkelig er BIOS som er smuttet, hvilket board skal
der så bestilles ???

J.
Avatar billede kgkg Nybegynder
28. september 2009 - 22:54 #7
Hvis den er under garanti, så send den til rep. Lad være med at pille selv, da garantien ryger.

Husk backup inden den sendes til rep. Værkstedet har helt sikkert en "Der tages ikke backup, Og vi geninstallere som det passer os" garanti.

Efter jeg skrev ovenstående, så er jeg i tvivl om hvem der har leveret computeren. Er det dig eller hvad?
Avatar billede snakes Nybegynder
28. september 2009 - 22:58 #8
Det er en computer som er videre solgt fra Zitech som så desværre gik konkurs nogle dage efter købet.  Så her sidder jeg og hænger på garantien. Sådan er det nu bare og det skal fikses nu !!! ;-)

J.
Avatar billede kgkg Nybegynder
28. september 2009 - 23:22 #9
Har du haft kontakt med Zitech?

Hvis Zitech ikke vil kendes ved sagen, så kontakt Gigabyte med henblik på RMA. Du kan finde kontakt oplysninger her:

http://www.giga-byte.dk/pages/contact_us.html

Den normale procedure er at du skal oprette en RMA. Og derefter skal du sende bundkortet til den adresse som du får ved oprettelsen af RMA'en.

Det er sikkert en Dansk Gigabyte distributør, som du skal sende det til. Men det tager tid, da de først skal have tid til at kigge på bundkortet for selv at konstatere fejlen. HVIS de er enig med dig i at bundkortet er defekt, så får du et nyt. Men der kan sagtens gå et par uger.

Og hvis din kunde skal bruge compputeren NU. Så indkøber du et nyt bundkort af den samme model og sætter i. Og så blander du ikke kunden ind i de økonomiske problemer. Dem afholder du. Ja, du har tabt penge, men får en glad kunde, som vender tilbage.

Det er desværre det lod som enkeltmands / små firmaer må bære.

Og husk, at hvis du ikke bruger den samme model bundkort som før, skal skal computeren sikker også geninstalleres, da der er forskel på HAL'en/drivers osv.
Avatar billede snakes Nybegynder
29. september 2009 - 00:03 #10
JA, men Zitech som nu er Zitechtechnology har ikke købt det gamle købekartotek og er derfor ikke bindende i den dur. Ja, sur r.. men sådan er det nu bare.

Er der en venlig sjæl som ud fra de oplysninger jeg har givet, som kan give mig oplysninger på et bundkort af samme type og som har samme specs. ???  Sidder og har møg travlt med mit nye JKGDATA O-Support, der er kunder 24/7 -

Håber i kan hjælpe, og rigtig mange tak for den forløbige hjælp jeg har fået.

J.
Avatar billede snakes Nybegynder
29. september 2009 - 18:49 #11
Please :)
Avatar billede snakes Nybegynder
02. oktober 2009 - 11:13 #12
Fandt selv ud af det.. Købte nyt grafikkort og problem solved ;-)

Ellers tak for hjælpen.

J.