Avatar billede rali Praktikant
27. september 2009 - 14:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Licensproblemer med WMP 11

Hej Eksperten brugere.
Jeg har et problem med at afspille musik som er lagt ind på en ekstern netværks harddisk. Musikken er blevet lagt ind fra en PC, og der har ikke været problemer med at afspille fra samme PC. Nu er den oprindelige PC forældet og en ny er sat op, men WMP siger nu at der ikke er rettigheder til at spille det valgte nummer. Det er tilsyneladende fordi musik kun må afspilles fra én PC grundet rettighederne, men det holder ikke helt når man skifter PC. Så hvordan får jeg WMP til at acceptere den musik som allerede er lagt ind? Det skal siges at der er ikke tale om at flere PC'ere skal kunne afspille musikken og derfor skulle det efter min overbevisning være fuldt lovligt.
Avatar billede giweo Juniormester
27. september 2009 - 15:18 #1
Hvilket format ligger musikfilerne i ??

Hvis de er DRM beskyttet skal du bede udgiveren om en ny licens før du kan afspille dem.
Avatar billede rali Praktikant
27. september 2009 - 16:33 #2
Det er WMA filer og ja de er nok DRM beskyttede. Men vil det så sige at for hvert nummer skal jeg finde udgiveren og på en eller anden måde få en ny licens?
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
27. september 2009 - 17:22 #3
Er det YouSee/TDC PLAY I har?
Avatar billede rali Praktikant
27. september 2009 - 22:17 #4
Hej takeitorleaveit.

Nej det er ikke YouSee/TDC PLAY, musikken er lagt ind fra CD'er...
Avatar billede gurly Praktikant
28. september 2009 - 01:44 #5
Så er det fordi du har brugt windows media player til at rippe dine cd´er, og så her du selv licens beskyttet numrene, så de kun kan afspilles af den media player som rippede cd´erne.

Hvis "den gamle" pc stadig eksistere, og kan sættes til igen og stadig kan afspille numrene, så kan du bruge eksempelvis tunebite
http://tunebite.com så kan du få "overspillet" numrene til nogle nye mp3 filer uden licens, men det skal gøres fra den pc som har licenserne til numrene, men programmet er ikke gratis, og det er også en smule omstendigt, så måske vil det være lettere for dig at rippe alle cd´erne på ny, i stedet for.

For at forhindre at det sker for dig igen, så slå funktionen licens beskyttelse fra, åben media player og gå i >
Funktioner / indstillinger / kopier musik
og så fjern det kryds der er sat i "kopibeskyt indhold"
så kan du rippe dine cd´er uden at det kopi beskyttes.
Avatar billede rali Praktikant
28. september 2009 - 20:29 #6
Hej gurly.
Tak for svaret, jeg håbede dog at der var en smartere/nemmere måde at "fjerne" licensbeskyttelsen på. Jeg kan heller ikke erindre at jeg nogensinde har sat "kopi beskyt" indhold til, men som du skrier, tyder det på det. Findes der slet ikke andre programmer der kan fjerne kopibeskyttelsen?
Avatar billede gurly Praktikant
28. september 2009 - 22:17 #7
>>>>> kan heller ikke erindre at jeg nogensinde har sat "kopibeskyt"

Jeg mener det er standard indstillingen, så man skal selv gå ind og fjerne det inden man ripper cd´erne.

>>>>>  Findes der slet ikke andre programmer der kan fjerne kopibeskyttelsen

Der findes da andre programmer, men der er sådan set ingen af dem der kan fjerne kopi beskyttelsen, de virker i stedet ved at de bruger windows media player til at afspille numrene, og samtidig så recorder de lyden til en ny fil uden licens.

Derfor kan det kun lade sig gøre fra den PC som har licensen til afspilning, og kun hvis licensen virker.

Jeg ved nogen bruger soundtaxi
http://www.sound-taxi.info/
jeg har aldrig prøvet det, så kender det ikke nærmere.

sådan set kan du bruge et hvert program der kan optage lyd fra lydkortet, og så overspille det hele manuelt, men det tager jo 00 år, og så det med navgivningen af filer, og medie oplysninger i ID3 tags.

Tunebite er indrettet så den kan grabbe filnavne fra original filer, og navngive kopi filerne ud fra det, eller den kan hente oplysningerne fra ID tags i original filer, og navngive kopi filer ud fra det, og lave ID tags i kopi filerne også, og så kan den køre i 4 gange Hi Speed ved overspilning.
Men derfor kan det stadig godt tage en masse tid.

Så har du original cd´erne, så grap dem på ny i stedet c",)
Avatar billede rali Praktikant
29. september 2009 - 17:55 #8
okay, jeg kan forstå at der ikke er så meget andet at gøre så:( Har stadig den anden computer, og den er MEGET langsom, så det er nok nemmere at starte forfra med CD'erne.

Hvis du smider et svar, gurly, får du point.
Avatar billede gurly Praktikant
30. september 2009 - 00:29 #9
Ja det er jo ærgeligt at miste lovligt musik på sådan en grund
:-(

Jeg Svarer og takker c",)
Avatar billede gurly Praktikant
30. september 2009 - 15:58 #10
PS PS

Du skrev > Har stadig den anden computer, og den er MEGET langsom

Så kunne du pille harddisken ud af den, for det er jo på den at mediaplayeren med rettighederne ligger, så kunne du sætte den i din nye pc, og indstille BIOS til at den skal boote op fra gammel harddisk og starte gammel windows op, så kommer der problemer med forkerte / manglende drivere, men det kan da løses.
Derefter installere tunebite, og bruge den til at kopiere alle wma filer til nye mp3 filer uden licens, gemme dem på din netværks harddisk, og pille gammel harddisk ud igen, og boote op fra ny harddisk.

Så det er kun et spørgsmål om hvor meget tid man gider ligge i det  c",)