Avatar billede para7 Nybegynder
25. september 2009 - 14:52 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Multilingual site med domæne eller subfolder

Hvad er bedst: Multilingual site med domæne eller subfolder?

Nærmere forklaret, så overvejer vi at køre et multi sprog site enten ved at have rene lande domæner eller blot xxxx.com/land

Gætte på at det er bedst med rene lande domæner for at få den bedste rang, men er det markant bedst?
Avatar billede bmpi Nybegynder
25. september 2009 - 20:30 #1
Den generelle tommelfingerregel er, at man lægger indhold på i en undermappe (fx domæne.dk/xxx), når der er tale om indhold, der supplerer hovedsitet (domæne.dk), og hvis der ikke er tale om "for meget" indhold.

Man lægger til gengæld indhold på et subdomæne (fx xxx.domæne.dk), når der er tale om "helt nye websites". Det vil sige, hvor der er indhold nok til at det kan repræsentere et website i sig selv.

Generelt vil Google anse subdomænet som et slags website for sig selv, og vil indeksere/prioritere indholdet derefter.

Google vil derfor også ranke dit indhold, efter hvilket type indhold det. Lægger du én enkelt side på subdomænet, så vil den sikkert ranke lavere, end hvis du lagde den i undermappe. Omvendt vil du sikkert heller ikke få så meget ud af det, hvis du lægger 750 sider i undermappen, som hvis du placerede dem på et subdomæne.

Så mit svar er, at hvis jeg var dig, så ville jeg lægge dem på hver sit subdomæne, når de nu næsten kan repræsentere et website for sig selv.

Se i øvrigt Matt Cuts fra Google forklare forskellen mellem subdomain og subdirectory: http://www.mattcutts.com/blog/subdomains-and-subdirectories/
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2009 - 10:26 #2
Tak bmpi. Mit spm gik nu egentlig ikke på subdomæner men rigtige domæner versus subfolders. Jeg vil gætte på at et rigtigt domæne vægtes højere end et subdomæne. Ellers var det en mulighed at lave subdomæner på underfoldere.
Avatar billede bmpi Nybegynder
26. september 2009 - 12:34 #3
Det gælder det samme for et subdomæne, som for et almindeligt domæne. Som jeg nævnte, så betragter Google et subdomæne som sit eget domæne.

Så hvis der er tale om et helt website i sig selv, så kan det formodentligt bedst betale sig at lægge det på eget domæne.
Avatar billede madx Nybegynder
26. september 2009 - 18:14 #4
Det bedste er landedomæner og lidt afhængigt af situationen både landedomæner OG selvstændigt IP-adresse i det/de pågældende lande.

Det afhænger af at hvor hård konkurrencen er i det konkrete marked.

Subdomæner er lidt et miskmask mellem det rene domæne og en mappe. I visse situationer en udemærket løsning.

Der skal tænkes langsigtet, specielt hvis I forventer at skulle udnytte SEO.

Mv.
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2009 - 18:18 #5
OK, det er nok løsningen. Men et subdomæne er vel bare en subfolder der har tilkoblet et slags alias domæne. Tjekker Google om der er subdomæne og vægter højere så?
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2009 - 18:38 #6
Hej madx
Din post krydsede lige min. Det lyder rigtigt det du skriver. Egen ip er for meget for os at gøre ud af det, da det er en form for hjælpe sites. Vi vil nok satse på undermappe med subdomæne.

I må dele pointene, skriv lige et svar bmpi :)
Avatar billede bmpi Nybegynder
26. september 2009 - 19:54 #7
svar :)
Avatar billede para7 Nybegynder
27. september 2009 - 14:36 #8
Hej bmpi, det var vist ikke et svar, men en kommentar...
Avatar billede bmpi Nybegynder
27. september 2009 - 14:53 #9
Hovsa, her er det :)