Avatar billede ra__mus Nybegynder
25. september 2009 - 11:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

lille opløsning på billeder

Hej
jeg har taget et billede med et digital camera. Når jeg får det over i photoshop er opløsningen 72 pixels/inch. Hvordan får jeg den større ? skal helst op på 300 pixels/inch.
Billedet er vel som udgangspunkt taget i for lave en opløsning eller hvad ?

vel helst ikke sætte opløsningen op i photoshop for så bliver billedet grynet.
Avatar billede ngr Praktikant
25. september 2009 - 12:03 #1
Image --> Image size
Noter dig, hvilken størrelse ( cm.) billedet har.
Lav opløsningen om fra 72 til 300 dpi.
Nu har du jo ca. 4-doblet opløsningen, så du bør sætte størrelsen i cm. tilsvarende ned.
Er du med?
Avatar billede ra__mus Nybegynder
25. september 2009 - 12:45 #2
ngr, ja det kan man gøre, men det gør vist også billedet mere uskarpt...

ville gerne som udgangspunkt have den gode opløsning på 300 dpi, undrer mig at kameraet ikke benytter den ...
Avatar billede ngr Praktikant
25. september 2009 - 13:17 #3
det tror jeg næppe
men hvis det er kameraet, du er utilfreds med, så skal du nok spørge et andet sted.
Avatar billede ra__mus Nybegynder
25. september 2009 - 15:23 #4
det gør ikke billedet dårligere at sætte opløsningen op i photoshop ??
Avatar billede hcma Novice
25. september 2009 - 16:00 #5
du kan prøve at rezise billetet i PS, men det skal gøres trin for trin.
det nytter ikke af ændre fra 72 til 300 dpi i et hug; det skal gøres f.eks. fra 72 -> 125 -> 200 -> 250 ->300.

men du får det nok aldrig lige så skarpt som originalen
Avatar billede ngr Praktikant
25. september 2009 - 19:27 #6
du har muligvis ret, hcma, men jeg laver det altid i eet hug - og det har da altid været med godt resultat...........
Avatar billede hcma Novice
25. september 2009 - 20:52 #7
;o)    smag og behag
Avatar billede justrace Novice
25. september 2009 - 22:06 #8
Nu er jeg ligeglad med hvordan jeres Photoshop religionstimer er foregået, men en ting er sikker: Ligegyldig hvordan, om man lægger til og trækker lidt fra og ændrer lidt hist og pist, eller noget helt tredie, så ligger det helt fast at der ryger noget skarphed, ligeså snart man piller ved et billedes opløsning.

Nå, men til mit spørgsmål: Hvad er det for et kamera, og kan det ikke ændres til at tage bedre billeder, ville det måske være tid til nyinvestering?

De "gamle" mål på internet-billeder er efterhånden ved at være lidt uldne, og selv på video-siden er der mange steder der er oppe på HD-kvalitet. :)
Avatar billede milter Ekspert
25. september 2009 - 22:33 #9
Hvor stort er billedet i pixels totalt på begge ledder, og hvor stort forventer du, det skal være?

Hvis du kun skal bruge billedet på computeren, kan du glemme alt om pixels pr. tomme. Ændringer vil ikke gøre nogen forskel på nogen måde.

Hvis du derimod skal printe billedet, er det en anden sag. Her skal du helst op omkring 250 pixels pr. tomme for at få et godt resultat.

Når du ændrer i pixels pr. tomme, så pas på, du ikke samtidig forøger billedets pixelantal (dvs. resizer). Enhver forøgelse ud over max. ca. 20% vil give et dårligt resultat, i nogle tilfælde vil selv mindre forøgelser give et dårligt resultat.
Avatar billede milter Ekspert
25. september 2009 - 22:57 #10
Tillæg til #9.

Jo, jeg kender godt forskel på PPI og DPI, men jeg vil bare ikke introducere for mange begreber, før vi ved, hvad billedet skal bruges til :-)
Avatar billede milter Ekspert
25. september 2009 - 23:00 #11
@ ra__mus

Prøv at kigge her:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=401&v=3
Avatar billede ra__mus Nybegynder
27. oktober 2009 - 10:21 #12
det er ikke mit eget kamera, så vil lige checke op på det næste gang jeg skal bruge det .:-)
Avatar billede ra__mus Nybegynder
23. august 2010 - 16:17 #13
læg et svar :-)
Avatar billede hcma Novice
23. august 2010 - 16:30 #14
ikke noget til mig :o))
Avatar billede milter Ekspert
08. oktober 2010 - 11:07 #15
Svar