Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 08:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Action til at fjerne baggrund.

Jeg har en masse billeder hvor jeg gerne vil have fjernet baggrunden.
Der ligger en paths på alle billeder.
Det er det eneste der skal ændres, så skal den gemmes med samme navn og dpi.
Billeder kan ses her.
http://www.tljfoto.dk/jo/index.php/billeder/eksperten
Avatar billede macintosse Nybegynder
18. september 2009 - 08:44 #1
Du skal nok gemme dem som eps, så tager den fritlægningen med. De vil så komme til at hedde filnavn.eps
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 08:47 #2
De action jeg har lavet sletter path istedet for at slette baggrunden.

Kan man så lave action der gemme .eps som .jpg
Avatar billede prodic Mester
18. september 2009 - 09:42 #3
Du kan snildt lave en action der anvender din nuværende path til at fjerne baggrunden.
Den skal så og sige bare konvertere din nuværende path til en selection, og på laget/lagene slette det overflødige.
Herefter skal den igen slette path'en, hvis du ikke skal bruge den til noget.

Hvorfor du vil slette den path kan jeg ikke helt følge, men det afhænger sikkert af anvendelsen af billederne.
Din nuværende path burde dog resultere i at baggrunden fjernes i et evt. DTP-program.
Er anvendelsen noget andet end et DTP-program - f.eks. til online-brug - så kan der være mening i at konvertere til et png eller gif-format.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 09:58 #4
Det prøvede jeg, det gik ikke så godt.
Det virker fint på det billed jeg laver action på.
Når jeg så prøver at køre den gennem bridge, på de andre billeder,  sletter den path istedet for at slette baggrunden.

Jeg helt blank på hvordan det skal laves
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 10:02 #5
Avatar billede prodic Mester
18. september 2009 - 10:41 #6
Prøv at disable dit sidste save-step, og kør den gennem Image Processor i Bridge.
Der i kan du vælge din fil-indstillinger.
Det burde dog ikke ændre alverden.

Selve actionen kan jeg ikke rigtigt se skulle fejle noget. Dog kan du komme ud over copy/paste-problemet på en anden måde, men det er en anden snak.
Én ting undrer mig dog med din action. Hvor sletter du din path?
Den ser ud til at være der endnu.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 12:11 #7
Fjernet Save step.
Men nu er der fejl.
"The Command "Hide" is not available"
Og så stopper den og gør ikke mere.
Den vil ikke copy / paste nyt layer ind
Avatar billede prodic Mester
18. september 2009 - 13:23 #8
Jeg kan ikke forklare hvorfor "hide" pludseligt ikke virker længere.
Actionen ville jeg dog principielt bygge op lidt anderledes, så du undgik Hide og Copy/Paste-funktionen.
Leg lidt med selections, inverse ,delete og fill. Det burde være nemmere og mindre tungt at anvende.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 13:49 #9
Vil prøve.
Vender tilbage med noget.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 14:00 #10
Her er en ny action jeg lavede.
http://www.tljfoto.dk/jo/images/stories/sko/action_2.jpg
Den viser også hvad der skete da jeg havde kørt den.

Her er da jeg lavede det samme uden action.
http://www.tljfoto.dk/jo/images/stories/sko/manual_2.jpg

Nu er jeg endnu mere forvirret.
Avatar billede jpj3 Nybegynder
18. september 2009 - 14:03 #11
Og her er det lettere at sammenligne.
http://www.tljfoto.dk/jo/images/stories/sko/sammenlign.jpg
Avatar billede jpj3 Nybegynder
21. september 2009 - 01:47 #12
Så lykkedes det alligevel.
Efter meget møje og besvær.
http://www.tljfoto.dk/jo/images/stories/sko/action_3.jpg