Avatar billede arghhhhhhh Nybegynder
17. september 2009 - 10:05 Der er 9 kommentarer

NSLookup giver forskellige svar

Jeg har på det seneste haft problemer med at checke e-mail, samt at mit domain navn ind i mellem pegede på en side med "This domain is for sale...".

Hvis jeg laver en NSLookup fra diverse web-sites på mail.mitdomain.com får jeg to forskellige svar.
Hvis jeg laver en NSLookup fra min egen pc får jeg også skiftende svar.

Jeg styre selv DNS'en og har checket opsætning.
Alt ser ud til at være sat korrekt op og opsætningen har i øvrigt kørt fint i flere år uden ændringer.

Mit spørgsmål er derfor, er der en måde man kan slå op hvor DNS opsætningen oprindeligt stammer fra.
Jeg har jo på fornemmelsen at der er en mere end mig som - forhåbentligt ved en fejl - har en MX record (?) med mail.mitdomain.com.
Avatar billede riversen Nybegynder
17. september 2009 - 10:17 #1
hvis du selv styrer dns for domænet er det dig der har lavet en opsætningsfejl. Det er svært at komme med noget konkret når du ikke oplyser domænet.

Du har ret i at andre godt kan pege deres mx records på mail.mitdomain.com men det vil ikke give de problemer som du omtaler. Det vil blot dirigere deres indgående mails til din server, som så vil afvise dem.
Avatar billede peque Nybegynder
17. september 2009 - 10:25 #2
som skrevet - Vi kan ikke rigtig tjekke noget for dig uden at vide domænenavnet?

men du styrer det selv ??
Via egen intern DNS eller via GratisDNS eller lign?
Avatar billede arghhhhhhh Nybegynder
17. september 2009 - 10:56 #3
Ok, her kommer lidt flere oplysninger.

Domain: tranborg.com
Web/mail håndteres af cliche.dk
DNS er styret hos resell.biz med følgende konfiguration:

A records:
mail.tranborg.com    195.249.40.163
www.tranborg.com    195.249.40.159
tranborg.com    195.249.40.159

MX record:
tranborg.com    mail.tranborg.com

NS Records:
tranborg.com    us2.mars.orderbox-dns.com
tranborg.com    us2.earth.orderbox-dns.com
tranborg.com    us2.mercury.orderbox-dns.com
tranborg.com    us2.venus.orderbox-dns.com

Med NSLookup via zoneedit.com viser:
http://www.zoneedit.com/lookup.html?host=mail.tranborg.com&type=MX&server=&forward=Look+it+up

DNS Lookup Results
Host Type Value
mail.tranborg.com MX 10 mail.iswww.com.

Hvis jeg bruger network-tools.com/nslook får jeg:
name class type data time to live
mail.tranborg.com IN A 195.249.40.163 3600s (1h)

I øvrigt tak for de hurtige svar...
Avatar billede peque Nybegynder
17. september 2009 - 11:40 #4
På Linux - får jeg godt nok nogle helt andre svar:
nslookup mail.tranborg.com
Non-authoritative answer:
Name:    mail.tranborg.com
Address: 113.29.236.168

dig mail.tranborg.com

; <<>> DiG 9.5.1-P2 <<>> mail.tranborg.com
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 19985
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 4, ADDITIONAL: 4

;; QUESTION SECTION:
;mail.tranborg.com.        IN    A

;; ANSWER SECTION:
mail.tranborg.com.    86342    IN    A    113.29.236.168

;; AUTHORITY SECTION:
tranborg.com.        172683    IN    NS    2.sr2.stargateinc.net.
tranborg.com.        172683    IN    NS    2.sr3.stargateinc.net.
tranborg.com.        172683    IN    NS    2.sr4.stargateinc.net.
tranborg.com.        172683    IN    NS    2.sr1.stargateinc.net.

;; ADDITIONAL SECTION:
2.sr1.stargateinc.net.    62618    IN    A    113.29.236.168
2.sr2.stargateinc.net.    62618    IN    A    113.29.236.168
2.sr3.stargateinc.net.    80956    IN    A    113.29.236.168
2.sr4.stargateinc.net.    15194    IN    A    113.29.236.168

;; Query time: 0 msec
;; SERVER: 172.16.50.5#53(172.16.50.5)
;; WHEN: Thu Sep 17 11:38:57 2009
;; MSG SIZE  rcvd: 210

Så tror altså ikke du har redelegeret dit domæne til at pege på de servere som du bruger???
Avatar billede riversen Nybegynder
17. september 2009 - 11:43 #5
her er hvad jeg får... noget anderledes end dit:
nslookup
Default Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

> set q=mx
> tranborg.com
Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

Non-authoritative answer:
tranborg.com    MX preference = 10, mail exchanger = mail.iswww.com
> set q=a
> mail.tranborg.com
Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

Non-authoritative answer:
Name:    mail.tranborg.com
Address:  113.29.236.168

> www.tranborg.com
Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

Non-authoritative answer:
Name:    www.tranborg.com
Address:  113.29.236.168

> set q=all
> tranborg.com
Server:  xxx
Address:  10.1.0.15

Non-authoritative answer:
tranborg.com    MX preference = 10, mail exchanger = mail.iswww.com
tranborg.com    nameserver = 2.sr1.stargateinc.net
tranborg.com    nameserver = 2.sr2.stargateinc.net
tranborg.com    nameserver = 2.sr3.stargateinc.net
tranborg.com    nameserver = 2.sr4.stargateinc.net
Avatar billede riversen Nybegynder
17. september 2009 - 11:45 #6
enig med #4 sidste kommentar mht. redelegering
Avatar billede arghhhhhhh Nybegynder
17. september 2009 - 13:38 #7
Tak for svarene!

Hvad er forklaringen på, at network-tools.com returnere ip: 195.249.40.163, hvis jeg ikke har foretaget de ændringer som jeg poster i den første post. Det kan ikke være et tilfælde.

Stargateinc.net som i referere til kender jeg godt.
De blev så vidt jeg ved opkøbt af resell.biz for nogle år tilbage.

Står der stadig en server i sted som de har glemt at slukke, eller taster jeg bare mine ændringe i et dummy interface som ikke bliver brugt?

Jeg prøver at tage kontakt til resell.biz igen. Ville bare gerne være lidt bedre forberedt først, og var også lidt nysgerig for at finde ud af hvordan det hænger sammen.
Avatar billede peque Nybegynder
17. september 2009 - 13:46 #8
Grunden er at din redelegering ikke er i orden.

DVS den første opslag er forkert. Ifølge din opsætning er din DNS en - men ifølge internettet er det en anden.

Når du starter med at oprette et *.dk domæne hos gratisDNS - skal du efterfølgelde fortælle DK-hostmaster at det er gratisDNS der sørger for din DNS - ellers ved den ikek hvor den skal pege henaf!
Avatar billede arghhhhhhh Nybegynder
17. september 2009 - 14:19 #9
@peque

Hvordan "fortæller" jeg min redelegering hvis A-records, MX-records og NS-records ikke er nok?
Måske forstår jeg ikke helt hvad du mener med redelegering .

Hvem skal "fortælle" det til når vi snakker om et ".com"?

Det var virket upåklageligt i 7 år, så det kan vel ikke være helt forkert?