Avatar billede maattedyret Nybegynder
17. september 2009 - 09:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke komme i kontakt med parition

Jvf: http://www.eksperten.dk/spm/886558

Nu ved jeg ikke om jeg har dummet mig men fandt ud af at jeg havde to paritioner og har indstalleret vista på den hvor den ikke lå i forvejen. Kan se at data stadig ligge på det gamle c-drev men kan ikke åbne det med stifinder ol.

Hvordan sletter jeg det "gamle" windows eller bare kommer i kontakt med drevet så jeg overføre dokumenter mv til min eksterne HD.

Hvis det kan lykkes vil jeg formatere hele harddisken og lave nogen flere paritioner så jeg ikke komme til at opleve det igen.

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede thov Forsker
17. september 2009 - 17:51 #1
Er du logget ind med en administrator konto ?

For du skal overtage ejerskabet til filerne på C-drevet - nemt i XP, mere kompliceret i Vista.

Åbn Notesblok og kopier teksten mellem ----- ind:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Take Ownership"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
---------------------------------------

Gem dokumentet som ejer.reg (Husk at stille 'Filtype' til 'Alle filer').
Dobbeltklik på ejer.reg og tillad ændringer i reg.basen.
Avatar billede maattedyret Nybegynder
18. september 2009 - 13:14 #2
Ja der er kun en konto på den nyinstalerede vista så går da stærkt udfra at jeg kan adminstrere det hele.

Er ovenstående henvendt til vista og i givet fald hvor skal filen placeres efter jeg har oprettet den?
Avatar billede thov Forsker
18. september 2009 - 13:47 #3
Ja, een konto plejer også at være 'almindelig' administrator - i visse tilfælde kan det være nødvendigt med 'superadministrator' kontoen (burde ikke gælde her).

Registreringadatabase opdateringen er til Vista (Ved XP højreklikker man bare på mapperne og overtager dem).

Hvor ejer.reg (eller hvad du vælger at kalde .REG filen) placeres, er ligegyldigt - standard plejer at være i Dokumenter - bare du finder den igen og dobbeltklikker på den.
Bagefter kan .REG filen bare slettes.
Avatar billede maattedyret Nybegynder
22. september 2009 - 13:16 #4
Tak for svarene. Endte med at få en linux cd til at fungere og derefter flyttede jeg alt hvad jeg havde brug for over på min eksterne HD og indstallerde vista igen. Hvis du vli have nogen point så smid lige et svar.
Avatar billede thov Forsker
22. september 2009 - 13:39 #5
Nej, tag dem bare selv :-)
(No cure - no pay)
Avatar billede maattedyret Nybegynder
22. september 2009 - 15:35 #6
Ok lukker og slukker så