Avatar billede bruno Nybegynder
16. september 2009 - 21:32 Der er 41 kommentarer

slette alt på hdisk

Sælger min pc incl hdisk og vil gerne sikre mig at ALT på hdisken er slettet og IKKE KAN GENSKABES! HAr læst at freeware programmet Eraser kan overskrive 7 eller 35 gange så man vist nok ikke kan genskabe data

Hvad skal jeg gøre for at sikre mig???

mvh b.l
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2009 - 21:34 #1
Avatar billede Raleigh Nybegynder
16. september 2009 - 21:38 #2
Hvis du ikke allerede har læst den, så er her en god guide fra Kim Ludvigsen på Ludvigs Forum:

http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser.php

MvH
Raleigh
Avatar billede jonner40 Nybegynder
16. september 2009 - 21:38 #3
Også en mulighed Darik's Boot and Nuke http://www.dban.org/
men eraser er også godt http://eraser.heidi.ie/

men lad være med at bruge Betaen ,har selv haft nogle problemmer med den
Avatar billede ksoren Nybegynder
16. september 2009 - 21:39 #4
www.dban.org

en overskrivning er nok
Avatar billede bruno Nybegynder
16. september 2009 - 21:51 #5
skal lige være sikker - du skriver 1 overskrivning er nok... er der andre der kan bekræfte dette? Eráser tilbyder helt op til 35 x overskriv.  så umidlbart virker 1 overskriv som for lidt.
Avatar billede ksoren Nybegynder
16. september 2009 - 21:55 #6
Det der med 35 overskrivninger er alt sammen teori. Der er endnu ingen eksperter som har formået at demonstrere genskabning af data efter blot én overskrivning.
Avatar billede bruno Nybegynder
16. september 2009 - 22:06 #7
jamen det er da fedt at man kan nøjes med 1 overskrivning - prøvede at overskrive 7 x og det tager da flere dage....
Avatar billede off-line Nybegynder
16. september 2009 - 22:07 #8
Der er i altfald ingen af dine mange åbne spørgsmål, som bliver
slettet eller overskrevet. Så kik lidt på dem.
Avatar billede bruno Nybegynder
16. september 2009 - 22:17 #9
off-line :det var da godt nok en nedladende måde at svare på - klaphat.

men til jer andre tak for hurtigt svar!
Avatar billede off-line Nybegynder
16. september 2009 - 22:26 #10
Næh men det er godt nok nedladende at bruge andres gratis
arbejdeskraft, og så ikke gide lukke spørgsmålene.
Så dit primitive udtryk vender mod dig selv. Men det fatter du
sikker ikke:(
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
17. september 2009 - 14:30 #11
Bruno - Du kalder andre for klaphat, selv om du stadig ikke
har lukket dine spørgsmål, og ikke engang bedt nogen om at lægge
et svar i det her spørgsmål. Du må være ret dum, når du ikke kan
se, at det er dig som er en klaphat *GG*
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. september 2009 - 16:11 #12
En overskrivning gemmer 0 i alle datapladser på alle spor på harddisken, undtagen spor 0.
Når du har overskrevet alle spor er der ikke flere tilgængelige data. Det skal dog siges at hvis en køber får fat i din computer under 5 minutter efter slukning, så kan der stadig ligge data i RAM. Og inden for kort tid vil man TEORETISK set kunne hente nogle magnetiske data fra harddisken, men det eneste firma i verden der har været tæt på er et norsk firma, hvor du nok skal regne med at ligge min. 50.000 kr. for en almindelig genskabelse og betydeligt mere hvis de skal prøve alt andet. Så kort sagt - en overskrivning sletter alt.

Du bør dog start din computer op via en Linux boot cd, og slette spor 0 på din harddisk også, så er ALT væk....
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. september 2009 - 19:22 #13
En overskrivning sletter det, du beder programmer om at slette. Det gælder også sektor 0.

Jeg tror ikke du skal satse på, at det norske firma (hvem det så end er) vil være i stand til at genskabe din overskrevne harddisk, ikke om du så lagde verdens største lottogevinst på bordet.
Avatar billede bruno Nybegynder
17. september 2009 - 19:43 #14
tak for svarene - øh hvordan tildeler man point?? i gamle dage kunne man trykke på en knap...
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
17. september 2009 - 20:16 #15
":øh hvordan tildeler man point??"
Gud fader bevars´ hvor er du dum mand!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2009 - 20:28 #16
":øh hvordan tildeler man point??"
Gud fader bevars´ hvor er du dum mand!!!

Sådanne udbrud hører ikke til her på eksperten. I stedet for at brokke dig, så fortæl bruno hvordan man gør.

Et lille kig på hans profil viser at han har oprettet 2 nye spørgsmål her i september, og 3. nyeste ligger helt tilbage i 2007.
Altså er den nye eksperten lige så ny for ham, som den var i starten af februar for os andre.

Så næste gang vil jeg anbefale dig at linke til http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5 der fortæller hvordan man lukker et spørgsmål.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. september 2009 - 20:36 #17
Bruno kan jo åbenbart læse. Så hvorfor læser han ikke reglerne?
Har han brug for en barnepige?
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
17. september 2009 - 20:47 #18
Enig med off-line! Reglerne er så simple, at enhver normalt begavet
person kan forstå dem.

"Sådanne udbrud hører ikke til her på eksperten."
Ikke det? Såvidt jeg kan se, er alt tilladt på eksperten. feks.
http://www.eksperten.dk/spm/885067#reply_7443828
eller:
http://www.eksperten.dk/spm/886647
Man kan da vist slippe godt fra hvad som helst.

Jeg er ny på Eksperten, men jeg fik desværre hurtigt et dårligt
indtryk.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. september 2009 - 21:17 #19
stigers - nej du har da ret, men når en bruger nedladende kalder
en anden for "klaphat" har han vel selv lagt op til ballade.
Avatar billede bruno Nybegynder
17. september 2009 - 21:20 #20
dat var da lige godt utroligt - sådan et par pubertets-bumsede idioter har jeg da sjælden støt på, store i kæften når de sidder og putter sig bag en skærm. I er absolut ikke med til at gøre eksperten bedre - tværtimod.
Eksperten burde være et sted for alle uanset niveau. Vi kan jo ikke alle være velsignet med så fabelagtige evner som jer 2 skvatmikler.

Beklager over for jer andre som egentlig svarede sobert og uden at være nedladende, men jeg skulle lige have luft!
'
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2009 - 21:20 #21
Hvad er jeres problem med bruno?

Hvilken aktuel regel har han overtrådt?

Mange åbne spørgsmål? Det er der ikke noget i reglerne om.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2009 - 21:23 #22
http://www.eksperten.dk/spm/886813#reply_7453932 (direkte link til kommentar)

Off-line du lægger selv stilen, så skal du ikke klage bagefter.

Vær lidt mere overbærende næste gang, og forklar hvad de skal gøre. Det kommer man længst med.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. september 2009 - 21:40 #23
stigers du er utrolig ensidig i dette spørgsmål.
"klaphat" er da et særdeles nedladenden udtryk og langt grovere
end #8  og hvad med dette gylle fra bruno:

":dat var da lige godt utroligt - sådan et par pubertets-bumsede idioter har jeg da sjælden støt på"

Hører sådanne udbrud hjemme på Eksperten?
Det bliver vist svært at forklare den person noget.

Jeg må desværre give helgec ret, Eksperten er blevet en "Børnehave"
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
17. september 2009 - 22:01 #24
Bruno > jeg har set din profil.
Du har været medlem i hele 10 år, uden at kunne finde ud af hvordan
man giver point. Det siger vist alt om dit intelligens niveau.
Du skriver om idioter, men hvad er man så når man ikke kan finde ud
af noget så simpelt på 10 år?
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. september 2009 - 22:02 #25
Hold nu op. Ignorer Nyvalby. Det er spamtorsken, der ikke har et liv.
Avatar billede bruno Nybegynder
17. september 2009 - 22:27 #26
jamen nyvalby - så må du hellere få nogle point - du får 58000 point for værende ekspertens største nar! Hvor og hvordan vil du have have dem?
Avatar billede bruno Nybegynder
17. september 2009 - 22:29 #27
hmmm tror vist det er på tide at denne meningsløse diskusion slutter - de er uden for pædagogisk rækkevidde.

Beklager at jeg lod mig rive med!
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2009 - 22:43 #28
Bruno - du har fået en forklaring på hvad du gør ved dine åbne spørgsmål. Du får lige denne, så forstår du måske en ide til hvorfor der er nogen der brokker sig over det: http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2009 - 22:45 #29
Men 405 point er da ikke galt - det er set meget værre...
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
17. september 2009 - 23:18 #30
#26 bruno den største nar må ubetinget være den, som efter 10 år,
stadig ikke kan finde ud af af give point, så der er du suveren
den største. Og du behøver ikke med dine 58000 point at give flere
beviser, det står i forvejen lysende klart.

Du beklager du lod dig rive med. Så har du (selvfølgelig ikke)
fattet, at det er dig selv som med klaphat har startet dette.

Der er forskel på som - off-line - at være ironisk, og så på at
beskylde folk for at være idioter. Men det fatter du vel heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 13:22 #31
Efter nærlæsning.

Der står faktisk ikke noget i reglerne om hvormange spørgsmål man må have åbne. Kun om hvordan man kan lukke det.

Har jeg misforstået det, vil jeg gerne vide det.

Snart træt af alle de kontrolerende forsøg på brugernes profil, for at finde ud af det og komme med en bemærkning bagefter
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 13:44 #32
Det drejer sig ikke om hvorvidt det er imod reglerne, men om
hvorvidt man har lyst til at hjælpe en bruger, som ikke engang
viser de, som forsøger at hjælpe, den smule respekt, at lukke
spørgsmålet og eventuelt tildele point. Det er da ikke så meget
at forvente? eller hvad?
Det er jo derfor Eksperten skriver:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5
Som john stigers allere har linket til.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 13:50 #33
Det er jeg enig med det i.

Derfor ser min prfil også sådan ud

Men forvent i at alle forstår det med samme
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 13:50 #34
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 13:52 #35
Det går helt galt for mig med et elendigt resevetastatur  -(

Der skulle have stået: Forvent ikke alle forstår det med det samme
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 13:53 #36
Ja det er et flot syn:)
Avatar billede Qwalk Nybegynder
21. september 2009 - 13:54 #37
Uanset hvad du gør ved den disk kan jeg, såvel som et utal af andre IT professionelle altid genskabe data på alt fra 1 time til 2 døgn :)
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 13:58 #38
#35 - næh det har du da ret i, men 10 år skulle vel være nok?
Ny eller gammel Eksperten. Proceduren med point er den samme.
Bed nogen om at lægge et svar, eller svar selv. Accepter eller
afvis. Det er det hele.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 14:01 #39
Har ikke sat mig ind i denne tråd præcist. Men man ser gang på gang disse irettesættende og kontrolerende kommentarer om at folk ikke lukker deres spørgsmå. Også hos nye brugere der f.eks har lagt 2 eller 3 spørgsmål ind. Det er især dem jeg tænker på
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 14:09 #40
qwalk - At data kan gendannes efter 1. overskrivning er vel nok
muligt, men at de kan gendannes efter en overskrivning med Bruce
Schneiers specielle 7 pass metode, lyder ikke sandsynligt.
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 14:13 #41
Samsonjens > Det kan jeg kun være enig i:)