Avatar billede kristian_troelsen Nybegynder
31. august 2009 - 15:18 Der er 3 kommentarer

Stifinder crasher når jeg prøver at åbne en bestemt mappe

I går installerede jeg en ny harddisk og ændrede efterfølgende på drevbogstaverne på mine arkivdrev, som kun indeholder film o.l. Ingen problemer der; alt fungerer - dog med undtagelse af én ting: Der er en enkelt mappe på mit G-drev, som får Stifinder til at crashe, når jeg prøver at gå ind i den. Stifinder reagerer ikke, så jeg må lukke det fra Windows Jobliste. Men det mærkelige er, at jeg kan godt gå ind i mappen fra en command prompt, ligesom jeg også kan komme ind i den fra fx Total Commander, som jo også bare er en slags Stifinder. Jeg prøvet at kopiere mappen over på et andet drev, omdøbe den (og checket at den ikke giver problemer på det nye drev og fint kan læses), og så flyttet den tilbage på det oprindelige drev igen. Men her crasher den stadig. Gode forklaringer værdsættes, så jeg kan lære noget nyt i dag. Jeg kører XP og har kun NTFS-drev.
Avatar billede nissen2630 Novice
31. august 2009 - 16:02 #1
Prøv at kør en "CHKDSK G: /F"
Avatar billede kristian_troelsen Nybegynder
31. august 2009 - 21:04 #2
Tak, jeg har prøvet chkdsk, og den kører fint igennem og viser ingen fejl. Jeg er virkelig forvirret. Lige så snart jeg klikker bare en enkelt gang på mappen, crasher Stifinder. Jeg er virkelig forvirret...
Avatar billede thov Forsker
01. september 2009 - 12:01 #3
Prøv lige dette trick:

Tryk <flag><R> (virker som Start->kør) og skriv CMD i tekstfeltet.
I DOS-vinduet skriver du først:
regsvr32 /u shimgvw.dll efterfulgt af <enter>
derefter
regsvr32 /u shmedia.dll efterfulgt af <enter>

Afslut med EXIT

Nu er 'Store ikoner' (thumbnail) visning af mappers indhold deaktiveret, og Stifinder vil ikke forsøge at åbne billeder og videoer, for at generere thumbnails.

Visningen kan re-etableres med regsvr32 kommandoen igen - bare uden '/u' delen.