Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. juli 2001 - 10:22 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Eps?

Jeg skal have gemt min illustrator illustrtion i eps format.

Det gør jeg så, men når jeg så åbner eps filen i fx. freehand ser den helt underlig ud, pixelreret somom det var et normalt jpg billede.

Det må da være muligt at gemme en ai som eps ????

Der er en masse ting man kan stille på (i illu. 9.0) når man gemmer filen som eps.

Hvad skal jeg gøre?????

tak
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juli 2001 - 10:25 #1
Er du sikker på at freehand kan ruge eps filer?
Har du prøvet at se på den i andre programmer, Indesign f.eks.!
Avatar billede Jman Praktikant
12. juli 2001 - 10:38 #2
retaxes, jeg tror du er MEGET glad for InDesign  :)
mikaelo: Du kan evt. exportere filen - her har du et hav af muligheder for at exportere til et filformat, der svarer til et program, som du er i besiddelse af... Jeg plejer at exporterer til photoshop, hvis jeg skal have en illustrator fil ind i photoshop...Det er lige som om parsningen er pænere
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juli 2001 - 10:44 #3
superior> Det tror da fanden, ellers ku\' jeg ikke lave mit blad ;o)
Jeg bruger nu også Photoshop og Illustrator, jo jeg er meget glad for Adobe ;o)
Min klub ville blive ruineret hvis jeg skulle have QuarkExpress, trykkeriet har faktisk foræret os Indesign!
Avatar billede Jman Praktikant
12. juli 2001 - 11:17 #4
Kewl!
Jeg kan nu bedre lide Quark, men det er nok også fordi jeg har arbejdet med det i 10 år
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. juli 2001 - 11:46 #5
retax- ok, sidste gang: jeg gider ikk bruge indesign! Iøvrigt er det oss en halv dum løsning når det er noget jeg står og skal bruge nu og her.

Men hey, hvad er det for et blad du er i gang med??

Men er der nogle af jer der kan fortælle mig hvilke indstillinger der er \"normale\" når men skal lave en eps fil??

superior - er klar over at man skal exportere til eps vha. export
Jeg aner bare ikke hvilke indstillinger jeg skal bruge. Og yes, freehand benytter sig af eps....programmet er jo stortset lig med illu.!

Someone tell me please??

Avatar billede retaxes Nybegynder
12. juli 2001 - 12:14 #6
mikaelo> Du skal ikke høre et ondt ord mere om Indesign ;o)

Bladet kan du se her:
http://www.dansk-terrier-klub.dk/terrinyt.htm

superior> Det er klart at man holder sig til det værktøj man er blevet vant til, jeg ku såmænd også have lånt en Mac på Glumsø trykkeri, men som de sagde - det tager 4 år at sætte sig ind i brugen af Macén og QuarExpress og den holder lissom ikke når man bare er en frivillig ulønnet redaktør ;o(
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. juli 2001 - 12:16 #7
sup. - det der med at exportere til psd format og ta det ind i photoshop funger ikk rigtigt for mig...!?

Det ser groft ud..meget pixelreret sådan du ved.
Det bliver meget bedre hvis man bare laver det fra starten i photoshop....så kan det ikke skaleres....så det er lidt af et problem.

Man må da ku lave en illu. illustration tught..!???
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. juli 2001 - 12:17 #8
tught=tight
Avatar billede Jman Praktikant
12. juli 2001 - 12:56 #9
en photoshop fil er ikke beregnet til at skalere, da det jo ikke er vektorgrafik - derfor er Illustrator blevet til

Hvad er det præcist du skal lave?
Avatar billede mikaelo Nybegynder
12. juli 2001 - 13:43 #10
det ved jeg....er ikk dum der!

jeg snakker om (som ovenfor!) når man exportere en illu illustration, som du sagde, til photoshop. (psd format)

Det ser da ikke godt godt ud....illustrationen bliver \"kornet\" i photoshop.....

anyways...hverken eps eller psd virker optimalt...forklaring??
Avatar billede Jman Praktikant
12. juli 2001 - 13:47 #11
det kommer da helt an på hvor mange pixels opløsning du eksportere det i - prøv at eksportere i 300 lpi og se forskellen
Avatar billede oersted Novice
12. juli 2001 - 13:50 #12
1) Du skal gemme som .eps  -ikke eksportere

2) Vil du åbne filen i f.eks. photoshop, kan du lave crop marks omkring en usynlig rektangel, og derefter gemme som .eps. Når du åbner .eps\'en parser photoshop filen, måske det giver et bedre resultat end at eksportere som .psd ?
I versioner til og med 5.5 skal du åbne med \'open as\', i 6\'eren blot åbne

3) Jeg er ikke bekendt med problemer i forhold til freehand, måske bruger du funktioner (eks. gennemsigtighed) som ikke er kompatible ?
Prøv eventuelt at gemme som 8\' er.
Du kunne også prøve at eksportere som .swf, som jo stadig er vektor - måske det kører bedre med med freehand (macromedia) - hvad med skrifter, kan du ikke outline - problemet kunne ligge her.

Skal det ende med tryk, må du i hvert fald forsøge at bevare vektorformatet

Avatar billede stigmata Nybegynder
18. juli 2001 - 05:42 #13
Ønsker du vektor eller et rastereret billede?

Hvis du har åbnet filen i freehand, som jo stort set er det samme som illustrator (vektor) og det ser pixeleret ud....ja så har du jo gemt det som et rastereret (raster) billede...Men var det ikke osse det du ville?????

Du skal ikke bruge nogle bestemte indstillinger for at rasterere vektor, dog skal det jo være i 300 dpi hvis det skal trykkes...(men hvorfor konvertere vektor hvis det skal trykkes???) - så det er jo nok ikke det du mener?!?)

Hvis du først har lavet din vektor om til raster-\"eps\" vil den se pixleleret/anderledes ud i forhold til originalen lige meget hvilket program du åbner den i...

Men...hvad er det du vil?

ellers lyt til >oersted<

Jeg kan næppe se noget brugbart i henholdsvis >superior< eller >retaxes< mangeårige erfaring i indesign/quark

Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 08:42 #14
Stigmata> Hvis du er så klog skulle du ha svaret for længe siden, hold op med at stikke til andre , det er ikke derfor vi er her!
Avatar billede Jman Praktikant
18. juli 2001 - 08:55 #15
..o00o..
nemlig; men tilbage til mikaelo  -
Når du vælger \"save\" eller \"save as\" kommer du til en menu, med en dropdown-funktion hvori du kan vælge eps-formatet.
Det var vel egentlig dit hovedspørgsmål
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. juli 2001 - 12:52 #16
Hvilken version af Freehand skal den åbnes i?  Hvis det er en gammel version skal du nok gemme den som et ældre Illustrator-eps format! Det vælger du efter at du har navngivet den!

Tjek om der er en import fuktion i Freehand!

Jeg ved hvert fald at man kan gemme i alverdens Illustrator formater i de nyere Freehand versioner!
Avatar billede Jman Praktikant
30. juli 2001 - 14:36 #17
hmmm.... virker som endnu en af de sp., der aldrig bliver lukket  >:0O
Avatar billede mikaelo Nybegynder
17. oktober 2001 - 17:05 #18
sorry guys!

endelig point og tak for hjælpen
Avatar billede margrethe Nybegynder
22. oktober 2001 - 19:59 #19
Hvem kan give mig en forklaring på hvad
det betyder at en fil er gemt som eps?, udover at den kan importeres til bestemte programmer. Hvad betyder encapsulated post script?