Avatar billede lasse4160 Nybegynder
27. august 2009 - 18:51 Der er 4 kommentarer

BIOS settings + sata kabel

Har undret mig en del over nogle bestemte BIOS settings på mit bundkort (GA-EP45-UD3P), og håber i kan hjælpe mig med at afklare dem.

Jeg har 1x Samsung SpinPoint F1 HD753LJ harddisk, som jeg har tilsluttet noget der hedder GSATA på mit bundkort. Kunne ikke bruge en af de normale SATA connectors, da grafikkort køleren blokerer for dem

Så nu hvor i kender lidt til omstændighederne, kan i måske hjælpe mig med om det her står rigtigt i BIOS?

-sata raid/ahci mode [disabled]

-sata port0-3 native mode [disabled]

-onboard sataide ctrl mode [ide]

Noget andet jeg heller ikke er helt klar over, er hvilket sata kabel der er bedst at bruge?
Jeg bruger p.t et som har denne her form (hvor det L formede stik sidder i harddisken) http://www.technologydirection...
men skal jeg gå over til det normale standard sata kabel istedet?

Jeg er ikke sikker på om der er plads i en af de normale sata connectors, hvis jeg bruger det L formet sata kabel. Men det er måske kun meningen at man må tilslutte sin harddisk i den ende hvor det er l FORMET?
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. august 2009 - 20:03 #2
De L formede stik er netop til folk med begrænset plads.
Det er op til dig selv hvilken ende du tilslutter hvor.

BIOS settings er ok, hvis du kan se harddisken i styresystemet.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
27. august 2009 - 20:57 #3
Jeg fandt lige det her rent tilfældigt.

http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmodel.do?type=61&subtype=63&model_cd=248

Som jeg kan se, så har min harddisk NCQ feature?
Jeg er nemlig ikke sikker på om "sata port0-3 native mode" skal være enablet så istedet for disabled?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
04. september 2009 - 16:12 #4
Hvad siger i :)?

Noget andet er at i min bundkort manual, står der at den L formet udgang skal tilsluttes ens harddisk. Men jeg har jo gjort det omvendt, burde det have noget at sige?