Avatar billede aare_o Nybegynder
23. august 2009 - 15:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

trim() og $_POST

Hey

Hvorfor virker trim($_POST['variable']) ikke?
Hvis $_POST['variable'] er sat til 'noget tekst\t', vil echo trim($_POST['variable']); resultere i: noget tekst\\t. Samme resultat kommer ved echo $_POST['variable'];
Hvor kommer den ekstra backslash fra?
Avatar billede webweaver Praktikant
23. august 2009 - 16:06 #1
/t betyder tabulator. Vil du bruge trim til at fjerne det mellemrum den laver eller hvordan, siden du siger at den ikke virker?
Avatar billede showsource Seniormester
23. august 2009 - 16:49 #2
Nok fordi php escaper f.eks. \ tegn pr. default, d.v.s. du har indtastet 'noget tekst\t'
som så bliver til:
'noget tekst\\t'
Avatar billede aare_o Nybegynder
23. august 2009 - 17:09 #3
webweaver:
Ja jeg vil fjerne \t,\n og andre:http://dk2.php.net/manual/en/function.trim.php

showsource:
Kan du uddybe det?
Avatar billede showsource Seniormester
23. august 2009 - 17:55 #4
Hvor får du \t fra ?

http://dk.php.net/manual/en/function.get-magic-quotes-gpc.php

Hvis man som bruger skriver \t og IKKE bruger tab til det, ser php det jo som en indtastning, ikke en "tab-dims"
Avatar billede aare_o Nybegynder
24. august 2009 - 00:18 #5
Okay...
Det jeg havde forestillet dig var, at trim() netop skulle forhindre brugere i at kunne skrive \t m.m., og dermed manipulerer min siden (kan måske godt se at \t ikke kan gøre så meget skade, men alligevel). Hvornår skal man så bruge trim() til at fjerne \t m.m.?

Ang. get-magic-quotes-gpc så er den slået til i php.ini og er selvfølgelig grunden til den ekstre backslash.
Avatar billede showsource Seniormester
24. august 2009 - 10:08 #6
ehh, trim bruger jeg mest til tjek for tomme værdier, samt ved insert i db.
Avatar billede jarner Nybegynder
24. august 2009 - 22:08 #7
Hvis du gerne vil fjerne eventuelle bruger-indsatte html-tags, kan du gøre det med funktionen strip_tags().

http://us2.php.net/manual/en/function.strip-tags.php
Avatar billede aare_o Nybegynder
22. februar 2011 - 10:44 #8
:-)