Avatar billede stupido87 Nybegynder
23. august 2009 - 13:05 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Udvid c drev?

Har en Asus Eee pc 900, Windows XP..

Disk 0 (C:) 3,73 GB - ledig: 236 MB

Disk 1 (D:) 7,47 GB - ledig 7,21 GB

Jeg vil gerne flytte 3 GB fra D til C.

Hvordan er det muligt?
Helst uden at sku betale eller formatere.
23. august 2009 - 13:38 #1
Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------

Hvad så nu ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 15:59 #2
Brug dette program til at ændre på dine partitioner.
Dvs. i praksis gør du drev D mindre og udvider drev C med pladsen fra D.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 15:59 #3
Avatar billede stupido87 Nybegynder
23. august 2009 - 16:06 #4
Jeg prøvede med Partition Master, men det kan kun hvis de to drev ligger på samme disk.
Programmet du nævner ka altså godt flytte mellem to diske og ikk bare to drev?
På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 16:16 #5
EeePC har ikke 2 harddiske!
23. august 2009 - 16:16 #6
Hvad fik du ud af #1 ???
Avatar billede stupido87 Nybegynder
23. august 2009 - 16:25 #7
#5
Når jeg går ind i Diskhåndtering ser det således ud:

Disk 0      (C:) 3,73 GB
Grundlæggende
____________________

Disk 1      (D:) 7,47 GB
Grundlæggende
____________________

Disk 2
(Flytbar (E:))
____________________

Betyder det ikk at der er 2 diske?

#6
Det er en langtidsløsning jeg søger, men mange tak.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 16:32 #8
Nej.
1. en eeepc har ikke 2 harddiske
2. det er windows måde at fortælle man har 2 partitioner.
3. Prøv programmet, det er gratis og nemt at finde ud af.
Avatar billede stupido87 Nybegynder
23. august 2009 - 16:43 #9
Den gør bare ikk det samme med min stationære hvor den viser:

Disk 0 (C:) (D:) (E:)

Disk 1
(Flytbar (G:))
Avatar billede stupido87 Nybegynder
23. august 2009 - 16:55 #10
jeg ku ikk få dig til at lave en hurtig guide over hvordan det funger?
har downloadet og udpakket filerne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 17:32 #11
Desværre - kører Windows 7.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 17:36 #12
Men jeg fandt lige http://partitionlogic.org.uk - ser ud til at være gratis og med en ok grafisk brugerflade.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. august 2009 - 17:37 #13
Og her er hvordan du ændrer størrelse på en partition: http://partitionlogic.org.uk/manual/partition-ops/resizing.html
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2009 - 14:59 #14
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Den gratis version er ikke til 64 bit

Jeg mener at dette gratis-program er den nemmeste måde ar gøre det på
Avatar billede collin Nybegynder
26. august 2009 - 00:29 #15
Det ser meget mystisk ud for du har ret - hvis der står Disk 0 og Disk 1 i Diskhåndtering, betyder det at du har 2 diske, men alle netbooks jeg har set decideret har kun 1 disk, og desuden ville den disk have en betydelig større kapacitet end din samlede 11 - 12 Gb. Jeg anbefaler at du anskaffer en lille USB stik og installerer GParted på den, og starte din maskin op med den. Så ville du både kunne få opklaret mysteriet, og gøre hvad du vil med dine partitioner. Se vejledningen her :
http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php
Det lyder næsten som en omvendt Raid konfiguration. Mon det kan være en Ram disk Diskhåndtering har fået fat i?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. august 2009 - 09:12 #16
Uanset hvor mystisk det ser ud har EEEPC 900 kun een fysisk harddisk.
Avatar billede collin Nybegynder
26. august 2009 - 12:44 #17
Uanset hvor fast det ligger hugget i sten, at EEEPC 900 kun har een harddisk, er det ikke desto mindre mystisk, at Diskhåndtering rapporterer om to HDD. Eller rettere sagt er det præcist derfor det er så mystisk!! Noget IT nysgerrig sjæle gerne ville søge en forklaring på. Og hvor blev de resterende 148 Gb af hvis - som jeg mener - EEEPC'ens EEN harddisk har en kapacitet på 160 Gb? Det ER altså mystisk! Måske kunne stupido87 fremstille et skærmbillede af diskhåndtering vi kunne kigge på?
Avatar billede collin Nybegynder
26. august 2009 - 12:59 #18
... og hvem ville installere XP på en partition på 3,7 Gb? Det kan vist ikke lade sig gøre hvis SP2 er med?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. august 2009 - 20:04 #19
Jeg tror absolut det er det virtuelle drev der driller!
Avatar billede stupido87 Nybegynder
30. august 2009 - 12:00 #20
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2009 - 18:39 #21
Da du købte din notebook fulgte der et papir med hvor nummeret på Asus support stod på. Giv dem et kald og hør hvad det er, for ja det ser altså ud som om der er 2 diske...
Avatar billede stupido87 Nybegynder
06. september 2009 - 12:28 #22
Fik ringet til Asus og det viser sig at Eee pc 900 winxp faktisk har 2 diske.
Hvorfor de så kun har givet C drevet 3,73 gb, og samtidig installeret windows på, er mig en gåde.

Til gengæld har de så et program på deres hjemmeside som flytter dine programmer fra c til d.
Ved bare ikk om det er muligt at flytte samtlige programmer fra c, det ser ikk sådan ud, men det ka være fordi jeg valgte min bruger frem for administrator, da den startede i fejlsikret tilstand.
Det får jeg først svar på imorgen når jeg ringer til dem igen.
Så jeg slap(indtil videre) for at formindske og udvide.

Da John har skrevet flest svar får han point.

Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede stupido87 Nybegynder
06. september 2009 - 12:32 #23
Hvis jeg vidste hvordan man accepterede et svar?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. september 2009 - 13:07 #24
Bed om svar fra dem du mente har fortjent point: http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
Avatar billede stupido87 Nybegynder
06. september 2009 - 13:11 #25
Simpelt.
Stik mig et svar John
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. september 2009 - 13:27 #26
ok :)