Avatar billede zahi Nybegynder
21. august 2009 - 10:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny dtp PC

Hej

Jeg håber på at jeg er i den rigtige kategori.

Vi skal snart have ny PC til vores DTP'er og derfor har jeg nogle spørsmål vedr. denne PC.

PC skal køre Windows XP PRO.

Hvad er det "vigtigste" jeg skal kigge på når jeg skal vælge sådan en PC?
Jeg tænkte at det er grafikkort der er meget vigtigt men der er nogle der siger at det er ikke vigtigt at have en så kraftig grafikkort at det er masser af RAM der er det "vigtiste" i sådan en PC.

På computeren vil vores DTP'er bruge ADOBE CS 3 Pakke.
Avatar billede justrace Novice
21. august 2009 - 10:58 #1
Nu er CS3 jo et ret bredt spørgsmål, men MAAASSSSER af RAM er ikke nødvendigt, men et minimum på 4 GB skal der være.

Men hvorfor s..... køre det oldnordiske XP? Du skal i hvertfald sikre dig at du kan finde drivere til så gammelt et styresystem.
Men husk at køre 64bit, det giver en noget hurtigere afvikling.

Men, Premiere Pro kræver jo en 3 Ghz CPU, og ret hurtige diske, som kan opnås med 2 stk. 7.200 rpm. diske i RAID0, så man opnår en hurtig læse/skrivehastighed på sine scratch-mapper.

Jeg har et ASUS HD4890 grafikkort, og det kører ret godt med CS4 Produktion, og har da prøvet at sætte 8 billeder sammen, til et panoramabillede i 2xhøjde og 4xbrede, og billeder var RAW-format fra mit Nikon D3x, på ca. 50mb stykket. Helt gnidningløst.
Avatar billede prodic Mester
21. august 2009 - 11:39 #2
Du har ret i Windows XP indtil videre. Hellere XP end Vista i forbindelse med CS3.
I den nærmeste fremtid kommer Windows 7, som du bør overveje.
Nå det er lidt et sidespring.

Det du primært bør sørge for er masser af RAM. Gerne 4GB.
Du kan godt anvende mere end 4GB, men vil ikke kunne udnytte det i forbindelse med et XP/CS3-miljø i samme omfang som Vistax64/Win7x64 og CS4.

Det næste du bør fokusere på er hvor invensivt dtp'eren vil danne store filer(pdf) og tildels Photoshop-filer.
Desto større filer desto mere vigtig er harddiskene.
Du bør overveje et RAID-setup med nogle SATA-diske til Swap-fil, så du får Adobe's swap og Windows' swap på hver sine diske.

Udover det så vil en semi-kraftig PC være tilstrækkelig.
Avatar billede zahi Nybegynder
21. august 2009 - 11:58 #3
Tak for det hurtige svar.

Windows XP skal bruges pga af vores økonomisystem da den kan kun køre pÅ XP.

Har I forslag til en evt. PC konfiguration
F.eks

Hvilken Processor
Hvor meget RAAM
hARDDISKE....
Avatar billede justrace Novice
21. august 2009 - 12:13 #4
Bundkort i ASUS P5Q-serien, en Q9550, 4 GB Corsair DDR2 RAM, en harddisk til C-drev, samt 2 x WD Raptor til den indbyggede raid-controller på bundkortet. Et ASUS HD4890 grafikkort.
Strømforsyning på 700W.
Avatar billede prodic Mester
21. august 2009 - 12:35 #5
Udemærket konfiguration som "justrace" nævner.
Afhængig af opgaverne kan du evt. erstatte de 2 Raptor-diske med alm. SATA-diske i et RAID-setup.
Raptor-diske er oftest nødvendige i et video-setup eller video-produktionsmiljø.
I et regulært DTP-miljø har du ikke nødvendigvis brug for Raptor-diske.
Avatar billede justrace Novice
21. august 2009 - 13:12 #6
Man kan godt nøjes med 2 alm. 7.200 rpm diske, også til video. Bruger selv 2 wd RE2 diske og det går fint, og det er cpu'en der ikke kan følge med. :) Ligger på 100% konstant når jeg renderer videoklip i Full-HD. Men RAM (8 GB) ligger på omkring 56%.

Hvor meget man vil tjene på I7 og DDR3 ram ved jeg ikke, men prisen løber op i næsten det dobbelte, og er sikker på at hastigheden ikke bliver halveret af den grund.
Avatar billede prodic Mester
21. august 2009 - 14:17 #7
Helt enig med "justrace".
Kravene til en video-maskine og en dtp-maskine ser jeg dog som værende 2 forskellige ting, hvor video-maskinen KLART har højere krav som "justrace" også nævner.
Avatar billede zahi Nybegynder
21. august 2009 - 14:24 #8
Vil I 2 sende et svar så jeg kan dele points.
Avatar billede justrace Novice
21. august 2009 - 14:51 #9
Jo da, og held og lykke med byggeriet. :)
Avatar billede prodic Mester
21. august 2009 - 14:59 #10
Bare giv "justrace" hele puljen. :-)