Avatar billede z0unds Nybegynder
18. august 2009 - 15:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ingen ikoner på skrivebordet når jeg starter min bærbar

Hej

Jeg har en bærbar med windows vista installeret. Her for nyligt er den begyndt ikke at vise nogen ikoner på skrivebordet når jeg logger ind på min bruger. Jeg har prøvet at lave en systemgendannelse, og efter det kom ikonerne frem første gang jeg genstartede, men har ikke været der siden.

Hvis jeg slukker for explorer.exe i "windows jobliste" og starter det igen, kommer ikonerne frem på skrivebordet.

Hvordan fixer jeg dette problem, så jeg ikke behøver at slukke og starte explorer.exe hver gang jeg tænder computeren?
18. august 2009 - 15:25 #1
Til Vista styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"
Skriv: SFC.exe /Scannow > ENTER
Indsæt din Windows CD/DVD, hvis du bliver bedt om det.
Efter scanningen > Genstart…
Avatar billede z0unds Nybegynder
18. august 2009 - 16:48 #2
C:\Windows\system32>sfc.exe /scannow

Starter systemscanning. Denne proces kan tage et stykke tid.

Bekræftelsesfasen af systemscanningen startes.
Bekræftelsen 100% er fuldført.

Windows Ressourcebeskyttelse har ikke fundet integritetsfejl.

C:\Windows\system32>
18. august 2009 - 18:09 #3
... og så nu ?
Avatar billede z0unds Nybegynder
18. august 2009 - 18:53 #4
Der er stadig ingen ikoner når jeg logger ind / booter

Men ikonerne bliver vist i et par sekunder så går de væk ..

Der er et "program" (tror det er noget indbygget i vista) i nederste højre hjørne, der når man holder musen over det, siger "præsentationsindstillingerne er slået til" som ikke plejede at være der før. Når det kommer frem under boot er det på ca. samme tid ikonerne forsvinder ..?
Avatar billede thov Forsker
19. august 2009 - 16:50 #5
Prøv med: Start->Kør og skriv GPEDIT.MSC
Find:
Computerkonfiguration
->Administrative skabeloner
  ->Windows-komponenter
      ->Præsentationsindstillinger
Højreklik på Præsentationsindstillinger, vælg Egenskaber og aktiver den.
Skidtet skulle meget gerne være slået fra :-)

Eller også søger du på C: drevet efter 'mobilitet'.
"Windows Mobilitetscenter" viser sig - dobbeltklik på den, og modificer indstillingerne (Hvis du af og til har brug for at præsentere et eller andet for en større forsamling).
Avatar billede z0unds Nybegynder
20. august 2009 - 13:47 #6
Hej thov

Jeg har læst mig frem til at gpedit.msc ikke virker på Vista Home Premium. Har du et andet forslag til hvordan jeg kan gøre det ?
Avatar billede z0unds Nybegynder
20. august 2009 - 13:58 #7
Jeg tror man skal redigere registreringsdatabasen manuelt, men hvor ? Jeg har fundet en link, hvor det muligvis står, men er ikke sikker.

http://www.fiveanddime.net/windows-vista-notes/windows-vista-registry-settings.html
Avatar billede thov Forsker
20. august 2009 - 14:33 #8
Surt med Gpedit.msc - jeg troede kun, at den manglede i Home Basic :-(

Men her er et regneark med Gpedit's reg.base referencer:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=41dc179b-3328-4350-ade1-c0d9289f09ef&DisplayLang=en
(OpenOffice kan åbne filen, hvis ikke du har M$ Office).
Avatar billede z0unds Nybegynder
20. august 2009 - 22:55 #9
jeg har downloadet filen og åbnet den med excel, men der står ikke noget vedr registreringsdatabasen .. der står noget om "whats new" og "legal notice" osv .. ?
Avatar billede thov Forsker
21. august 2009 - 16:36 #10
Jo, det er skam altsammen - bare man kigger forbi forsiden :-)

Det er disse to nøgler det drejer sig om:
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\PresentationSettings!NoPresentationSettings
HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\PresentationSettings!NoPresentationSettings

Det underlige er, at efter 'Policies' er der ingen 'PresentationSettings' - heller ikke i Vista Business, som er forsynet med Gpedit.

Men der er selvfølgelig intet i vejen for at oprette nøglen PresentationSettings, højreklikke på 'Standard' ovre til højre, vælge 'Rediger', og indsætte NoPresentationSettings som Værdidata.
Avatar billede z0unds Nybegynder
24. august 2009 - 12:55 #11
Det har jeg gjort nu, men det hjælper ikke :(Præsentationsindstillinger er stadigvæk sat til når jeg logger ind. Jeg har fundet ud af at man kan gå ind i windows mobilitetscenter og tage det fra, men det starter bare igen når jeg genstarter computeren
Avatar billede thov Forsker
24. august 2009 - 14:34 #12
Det er tricky, men måske er explorer.exe bare forsvundet fra logon.
Check det ved at køre Regedit, og finde nøglen 'shell':

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Klik på Winlogon, og se om 'Shell' (i højre kolonne), har værdien "explorer.exe".
Har den ikke det, dobbeltklikker du på Shell og retter det.
Efter en reboot skulle alt være i orden igen :-)
Avatar billede z0unds Nybegynder
24. august 2009 - 22:59 #13
Det checkede jeg inden jeg oprettede tråden, havde læst et andet sted at det kunne være det der var i vejen, og der står explorer.exe i Shell :(
Avatar billede MadsBoje Nybegynder
25. august 2009 - 13:00 #14
Jeg gætter på at du har en ASUS. Jeg havde samme problem.

Gå ned i din strømstyring (programmet hedder Power4GearXtreme - eller noget i den stil), og gå så ind i det der hedder Quiet Office, gå ned i 'Hide Icons' og vælg 'No'. Det skulle løse dit problem :-)

/Mads
Avatar billede z0unds Nybegynder
25. august 2009 - 21:50 #15
Hej

Det var det der var i vejen.. nu virker det !

tak for hjælpen og tak til thov også :)