Avatar billede egzonrh Nybegynder
12. august 2009 - 18:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Photoshop - Dårlig billede kvalitet?

Hey eksperter,

Jeg har et lille problem mht. til Photoshop. Jeg har designet en logo for min sportsklub.

Jeg har fx. oploaded billedet til Google Maps. Man kan tilføje sin egen virksomhed på Google Maps, så alle kan se hvor det er.

Billedet mister en del af kvaliteten. Jeg har prøvet flere kombinationer. JGP, TIFF, GIF.. Alt..
Også med "Image Optimization" med mange flere kombinationer.

Men det hjælper ikke.
Hvad skyldes dette problem?

Håber i kan hjælpe mig, for jeg kan ikke rigtig finde løsningen på nettet.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
12. august 2009 - 18:23 #1
Alle grafiske design jeg laver mister også kvaliteten når de oploades på Facebook.
Avatar billede mall Nybegynder
12. august 2009 - 18:39 #2
Det kommer an på hvor høj opløsning dit billede er når du uploader.. Inde på facebook bliver billederne skaleret så de ikke fylder for meget..
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2009 - 18:39 #3
Det skyldes ofte at FB og andre tjenester bruger en eller anden form for komprimering af de uploadede billeder så de ikke fylder så meget og det går altid ud over kvaliteten uanset hvordan det gøres. Jo hårde komprimering, jo større kvalitets svind. Enkelte steder er der kun tale om at billedet formindskes, men decideret komprimering ses også
Avatar billede prodic Mester
12. august 2009 - 18:40 #4
Kan du uddybe "mister kvaliteten"?
Er det udelukkende at kanter, små streger, farveovergange og lign. bliver slørret eller uskarpt?
I så fald kan det skyldes komprimeringen af billedets dimensioner.
Forstået på den måde at du uploader et givent billede, som enten Google Maps eller Facebook efterfølgende skalerer til en given størrelse.
Såfremt du kender de endelige mål hos enten Google Maps eller Facebook kan du forsøgsvis skalere dine billeder til de dimensioner i Photoshop og efterfølgende uploade disse.
Hvis kvaliteten derefter også ændre sig, så må vi have tænke-hatten på.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. august 2009 - 13:35 #5
Her er Google Map linket:
http://maps.google.dk/maps?hl=da&um=1&ie=UTF-8&q=basketball+nyk&near=Nyk%C3%B8bing&fb=1&split=1&gl=dk&cid=0,0,3201837683944272639&ei=XPeDSr7pCIXt-AbI0sSRAg&sa=X&oi=local_result&ct=image&resnum=5

Facebook:
http://www.facebook.com/group.php?gid=33062059149&ref=ts

Nu kan jeg ikke lige huske hvad dimensionerne på Google Map billedet er, men det fandt jeg ud af ved at åbne Photoshop og derefter "drag" billedet der er skaleret ned til Photoshop.
Photoshop åbner et nyt .PSD med det billede. Og så kan man se hvad dimensionerne er.
Tror det var 90x90 eller noget i den stil.

Jeg lavede logo billedet til 90x90 og oploadede det inde på Google Maps. Det hjalp stadig ikke.

Mit spørgsmål er så: Hvordan kan andre grafisk designer oploade deres design inde på de forskellige hjemmesider uden at miste kvaliteten?

Men jeg tror at det vil virke med Facebook, hvis jeg skalere billedet til deres størrelse. Jeg har ikke prøvet det endnu, for PS ligger på en anden PC.

Billederne mister kvaliteten ved at der kommer små streger og bliver slørret og uskarpt.
Avatar billede prodic Mester
13. august 2009 - 13:58 #6
Billedet der er linket til hos Google Maps ser umiddelbart fornuftigt ud. Eneste ulempe - størrelsen taget i betragtning - er komprimeringsartifakter, som stammer fra jpeg-komprimeringen.
Den del står Google formodentligt for automatisk.
Med et logo som dit ville jeg forsøgsvis uploade et gif-billede og se om det giver nogen ændring.
Det kan tænkes at Google automatisk ændrer antallet af farver i en Gif-fil for at opnå en større komprimering, men det skulle undre mig voldsomt meget hvis det var tilfældet.

Billedet hos Facebook ser ud til at lide af samme problem. En smule komprimeringsartifakter hist og pist, så her vil du have samme problem.

Alt i alt syntes jeg ikke problemerne ser så tydelige ud igen, men jeg er heller ikke bekendt med logoets oprindelige udseende eller Google Maps normale visning af billeder.
Syntes overordnet set ikke at det ser SÅ slemt ud igen.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. august 2009 - 15:32 #7
Jeg har prøvet alle tænkelig kombinationer.
File > Save as..
JPG, GIF, TIFF osv..
Jeg justerede også kvaliteten.

File > Save for web & devices
JPG, GIF, TIFF osv..
Der er mange kombinationer. Jeg har prøvet de fleste uden held.

En gang da jeg skulle lave en banner for hjemmesiden. Når jeg lavede en ny layer med en gradient og derefter oploadede det på hjemmesiden. Der mistede den ikke kvaliteten.

Når jeg tilføjede flere layer med objecter og text layer, der mistede den kvaliteten. Ved ikke hvorfor.
Jo flere layer, jo mere mister billedet kvaliteten, eller er det sådan?

Kan det passe at det er computerens skyld? Måske komprimere computeren ikke godt nok.

Prøv at gå ind på Google Maps linket og derefter gå ind på klubbens hjemmeside via oplysningen.
Prøv at se forskellen mellem logoet på hjemmesiden og logoet på Google Maps.

Prøv ikke at nævne hjemmesiden her. Jeg vil ikke rigtig have at den kommer ind på Google søgeresultater. Tak.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
13. august 2009 - 15:36 #8
Eller er det fordi dimensionerne i Google Maps er mindre end 90x90? Måske er den 89x89?
Hvis jeg laver billedet til 60x60, vil den så skalere billedet større?
Eller lade den blive sådan. Hvis den ikke skalere mindre eller større, så ser vi lige om den mister kvaliteten.
Hvis nej, så må det være problemet.

Jeg kan ikke bruge Photoshop lige nu. Den ligger på en anden PC.
Avatar billede prodic Mester
13. august 2009 - 16:11 #9
Jeg kan umiddelbart ikke se hvordan Google skal kunne ødelægge et givent gif-billede, såfremt du har gemt det via Save For Web og billedet originalt er 72dpi og dimensionerne er selvsamme som Googles(90x87).

Jeg kan heller ikke uden at kunne se eksempler på banneret og de uploadede filer hvordan billedet har mistet kvalitet.
Der er umiddelbart mange faktorer som kan spille ind lige i den ligning.
Ekstra lag og tekst bør ikke have betydning for kvaliteten - umiddelbart - men igen svært at afgøre uden at kende omfanget af den mistede kvalitet og de oprindelige filer samt andre faktorer.

Kører man logoet fra hjemmesiden igennem en tilpasning til ca. 90x90 px og anvender en enten Low eller Medium jpg-komprimering på billedet, så er udseendet ca. lig med det fra Google Maps.
Et Gif-billede med 256-farver vil naturligvis i Photoshop bibeholde sine informationer og ikke have samme komprimeringsartifakter som en lav jpg-komprimering.
Hvis det trods alt sker så kan det måske tænkes at Google Maps omdanner dit Gif-billede til en jpg-fil med en given lav komprimering?
Så ville de nemlig se stort set identiske ud.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
18. august 2009 - 16:33 #10
Jeg aner seriøst ikke hvad problemet kunne være.

Jeg har nu prøvet "Save For Web" med 72dpi med dimensionerne 90x87 og 60x60 samt 68x68 i GIF-billede og JPEG-billede.

Jeg aner virkelig ikke hvad der kan gå galt. Stadig et uskarpt billede.

Så har jeg også et spørgsmål:
Hvis nogen designer en wallpaper og oploader det på internettet med en størrelse på 1600x1200.
Hvis jeg nu gemmer wallpaperen på skrivebordet og oploader det på Facebook.
Hvorfor mister billedet ikke kvaliteten? Der skalere Facebook nemlig også billedet?

Kan selve computeren være skyld i det?
Avatar billede prodic Mester
18. august 2009 - 17:59 #11
Jeg kan ikke umiddelbart se hvad du i givet fald skal - eller gør - anderledes/forkert. Alt ser ud til at foregå efter reglerne.
Det vil sikkert være lettere med links til forskellige original versioner og tilsvarende slutresultat.

Vedr. dit andet spørgsmål så gentager jeg lige mig selv - uden links eller lign., så er det meget svært at sige hvad der går galt.

Computeren er sikkert ikke skyld i det. Men det kan du jo hurtigt efterprøve.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
18. august 2009 - 18:39 #12
Jeg prøver at downloade Photoshop her på familie-computeren.

Så ved jeg ellers ikke hvad problemet kunne være.

I nogle af billederne bliver det slørret og uskarpt.
Og nogle billeder mister gradient kvaliteten, når jeg laver hele baggrunden med en gradient.

Men nu ved jeg, at det jeg laver er rigtigt med "Save For Web".

Jeg har glemt at sige: Jeg har også oploaded mine designs mange andre steder. Der mister de ikke kvaliteten.
Fx. www.imageshack.com, www.deviantart.com, wwww.photobucket.com osv..

Skal nok eksperimenter med flere forsøg.
Du kan bare smide et svar. Du har hjulpet en del med forsklaringer.

Tak.
Avatar billede prodic Mester
18. august 2009 - 20:20 #13
Du behøver ikke nødvendigvis downloade Photoshop. Du kan forsøgsvis sammenligne slut-filen(gif/jpg) på de 2 forskellige maskiner og se en evt. forskel.
Det skulle undre mig meget hvis der er en synlig forskel.
Samtidig kunne du forsøgsvis uploade filerne fra hver sin PC og sammenligne det uploadede slutprodukt.
Igen skulle det undre mig meget hvis det er forskel.

De nævnte steder formoder jeg ikke efterbehandler dine uploads. Den fornøjelse har du nok kun på Google Maps og Facebook.
"Problemet" er nok nærmere hos de 2 end hos dit udstyr.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
20. august 2009 - 22:33 #14
Det skal jeg nok gøre:)

Jeg har mange gange sendt slut-billederne til venner og familie direkte fra MSN eller Hotmail.
Jeg har også overført billederne med USB fra PC til PC.

Der mister de ikke kvaliteten eller noget som helst.

Men jeg kan prøve at oploade slutbillederne fra hvert PC. Jeg kan også bruge en af skolens computer.
Det kunne være en god ide.

Jeg kan nu også downloade Photoshop på familie-computeren. Der kan jeg gemme billederme med "save for web", og så oploade det på Facebook eller Google Map.

Problemet er nu at bærbaren er gået fuldstændig i hak. Jeg har i dag prøvet at formater bærbaren. Nu mangler jeg bare at installere programmer som fx Photoshop.

PSD filerne ligger på d-drev, hvor de ikke kan blive slettet med en formatering.
PSD filerne er også oploaded på web hotel og sikkert også på min træners computer.

Der er 0 procent chance for at der de bliver slettet.

Nu har jeg lige tænkt på noget:
Jeg har hentet en basket-bold billede, hvor jeg så derefter tegnede linjerne ovenpå en ny layer.
Kan det være at billedet mister kvaliteten pga. det? Altså at jeg har indsat et JPG billede fra nettet ind i PSD filen?
Avatar billede prodic Mester
20. august 2009 - 22:59 #15
Som nævnt et par gange så er selv et utal af overførsler mellem diverse medier ikke skyld i det evt. kvalitetstab.
"Fejlen" ser udelukkende ud til at være til stede hos Google Maps og Facebook - og der tilmed kun i visse situationer.

Jeg kan selvsagt ikke sige hvordan du arbejder med dine filer, men tro mig - du ville se forskellen i original-filen LANGT før du så den i en uploadet version.
Uanset - næsten - hvordan du behandler dine filer så vil selv 1000 lag og indsatte elementer ikke ændre på kvaliteten.
I et fuldt ud professionelt billedbehandlingsprogram så ville sådan noget ALDRIG ske.
Du ville som nævnt opdage fejlen allerede i arbejdsprocessen og ikke først i en uploadet fil.

Hvis de uploadede filer fra hver sin PC giver samme slut-resultat, så er "fejlen" placeret hos de 2 udbydere. Intet andet sted.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
21. august 2009 - 18:04 #16
Helt i orden. Jeg afprøver det når Photoshop er blevet installeret på bærebaren igen.

Jeg vil nok også tro at fejlen ligger hos de to udbyder, hvis der ikke er nogen forskel.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
22. august 2009 - 17:50 #17
Der er ingen forskel på Google Map.

Jeg sender lige den skaleret billede til min træner, så han kan oploade den til klubbens Facebook side.

På Facebook vil jeg nok tro at det vil virke, hvis jeg skalere billedet til deres størrelse.

Hvad så hvis der ikke er nogen forskel? Har jeg gemt billedet med de forkerte instillinger eller er det de to udbyders skyld?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
19. september 2009 - 18:19 #18
Hej igen:)

Problemet er både hos mig og hos de to udbyder.

Billedet til Facebook er blevet oploadet og kvaliteten er meget bedre. Der er måske stadig et par små uskarpe steder, men pyt med det. Jeg kan måske skalere billedet mindre, så vil billedet måske slet ikke miste kvaliteten.

Jeg oploader mange af mine PSD filer på www.deviantart.com.
Man skal både oploade PSD filen og en JPG fil af PSD filen.

Der mister JPG billedet slet ikke kvaliteten. Derfor må fejlen være hos udbyderne.

Tak, prodic:)
Tak for dine forklaringer. Jeg forstår nu en del bedre om at oploade til internettet.

Bare smid et svar:)